Alternativní trasa Pražského okruhu by byla delší, dražší a později. Naštěstí neprošla

Kdo by chtěl mít za oknem dálnici, že ano?
 

Komu by se líbilo mít hlučnou dálnici hned za okny vlastního domu. Někteří odpůrci obchvatu přišli s návrhem, podle kterého by varianta dálnice vedla stejným směrem, jen ne pod okny některých lidí. Jejich návrh by však odložil výstavbu Pražského okruhu až do roku 2030.

Pražský okruh, zvláště jeho ještě nepostavené části, stále vyvolává emoce. Lidé, kteří bydlí v okolí plánovaného úseku na jihovýchodě Prahy, se obávají, že jim okruh přivede pod okna domů a bytů nadměrné množství aut a kamionů. Společně tak odpůrci Pražského okruhu vymysleli alternativní variantu východní části. Původní trasa je dvanáctikilometrová a vede od dálnice D1 ke křižovatce u městské části Praha – Běchovice.

Alternativní trasa, kterou navrhují odpůrci, by vedla přes Říčany, Královice, Úvaly a Jirny a byla zpracována v letech 2014 a 2015. To by ale zaprvé rapidně zbrzdilo výstavbu již plánovaného Pražského okruhu dané trasy, zadruhé je to podle odborníků nemožné.

"Já chápu, že odpůrci Pražského okruhu hledají jiné trasy. Jsou sice několikanásobně delší, ale nevedou kolem jejich domů. Bohužel těmto lidem je jedno, že výstavbu odsunou a obětují na další dlouhé roky třeba obyvatele Říčan, Uhříněvsi a dalších obcí," uvádí starosta Říčan Vladimír Kořen. V Říčanech už jsou podle jeho slov smířeni s tím, že okruh povede kolem jejich města. "Jihovýchodní okolí Prahy okruh nutně potřebuje a potřebuje ho co nejdřív," dodává.

Odpůrci mají smůlu
Alternativní trasa by neprošla ani u Ředitelství silnic a dálnic. ŘSD nechalo navrhnovanou trasu prověřit studií. Podle dopravních expertů tato varianta nemá žádné výhody, není v ničem lepší a naopak by hrozilo zdržení stavby. Navíc by nová trasa přinesla komplikace Praze, takže odborníci tuto alternativní trasu zcela vyloučili.

"Nová trasa není v územních plánech nebo v Zásadách územního rozvoje Středočeského kraje a hlavního města Prahy. Už jenom schválení územních plánů v mnoha obcích je proces na dlouhá léta a určitě se proti trase zvedne vlna nesouhlasu. Trasa totiž vede přes plánovanou i stávající zástavbu,“ uvádí profesor František Lehovec z Fakulty dopravní ČVUT.

Starosty Středočeského kraje i pražských městských částí (kterých se týká východní trasa okruhu) diskuze o alternativní trase pobouřila, prý to stavbu okruhu jen oddaluje. "U nás by šestiproudá dálnice oddělila obě obce a vlastně se mezi ně ani nevejde. Jsou tam už domy a staví se nové. S námi nikdo tuto variantu ani nekonzultoval. Lidé by určitě nesouhlasili. Jejich investice by tak byly zmařeny," dodal starosta obce Horoušany a Horoušánky Jan Bohuněk. Podobně se k tomu staví starostové obcí plánované východní trasy .

 

Navíc už je původní trasa připravena, je to dvanáctikilometrová trasa části 511 Pražského okruhu, která vede od dálnice D1 ke křižovatce u městské části Praha – Běchovice. Část okruhu mezi D1 a Štěrboholskou radiálou je projektově připravena a v území je stabilizovaná. Starostové dotčené trasy tedy alternativní variantu odpůrců naprosto zavrhli a zadali ŘSD, aby počítala a řešila jen tu variantu, která již je zanesená v územních plánech a je připravena. Alternativní varianta, která by řešila jen to, aby někomu nevadila dálnice pod oknem, by okruh odložila minimálně do roku 2030...