Mělničtí dostanou další autobusové linky!

 

Mělník dozná hned několik změn, jednou z těch zajímavějších by mohla být postupující integrace, po Novém roce přibude hned šest linek.

Od 3. ledna se do systému Pražské integrované dopravy zapojí šest nových autobusových linek v oblasti Mělnicka a Roudnicka a dojde k rozšíření integrace na železnici.

První den integrace, tedy 3. ledna, vyjede na trasu nové autobusové linky 467 také historický autobus Škoda RTO, se kterým se cestující budou moci svézt a uvnitř se informovat o novém způsobu cestování. Linka 467 nově zajistí nejrychlejší spojení Roudnice n. Labem a Mělníka za 32 minut se zastávkami v obcích Krabčice, Kostomlaty pod Řípem a Cítov. Historický autobus pojede na vložených spojích linky 467 v 11:35, 13:05 a 15:05 z Mělníka a ve 12:15, 14:15 a 16:15 z Roudnice nad Labem. V těchto spojích bude přeprava zdarma.

Oprava mostku se zkomplikovala

Město provádí kompletní rekonstrukci mostku v ulici Okružní. Na konci září roku 2016 byly zahájeny vlastní práce, při nichž bylo zjištěno, že střední stávající opěra mostu, která měla být využita, není dostatečně stabilní. Nepředpokládané komplikace způsobily posunutí dokončení celé akce na jaro roku 2017.

Žádosti o vydání parkovacích karet budou přijímány a vyřizovány od 2. ledna 2017 na Odboru dopravních a správních agend Městského úřadu Mělník (případné informace na tel. 315 635 502 p. Brenn). Na dřívější podání žádostí nebude brán zřetel. Stávající parkovací karty za rok 2016 platí do konce ledna 2017.

Ještě pár slov k integraci

Další uvažovanou změnou je integrace linky Praha – Česká Lípa, která má velký význam pro obce severozápadní části okresu, ale navíc vhodně doplňuje rychlíkové spoje v relaci Mělník – Praha. Problémem, se kterým se pracuje, je značná vytíženost některých víkendových spojů linky 369 do Prahy. Proto se nyní propočítávají náklady na zkrácení taktu v nejvytíženějším období ze 60 na 30 minut.

Navíc od prosince tohoto roku začnou o víkendech jezdit v dvouhodinovém taktu přímé vlaky Mělník – Všetaty – Neratovice – Praha (také zahrnuté do tarifu PID). Tyto vlaky navíc řeší i absenci přímého spojení Mělník – Neratovice o víkendech. Na radnici si uvědomují, že pro Mělník, který je tradičním autobusovým městem, se jedná o nestandardní řešení. Doba jízdy do Neratovic je 18 minut a hodinová cesta do Prahy může být zase vyvážena tím, že si místní dojedou pohodlně až do centra na Hlavní nádraží. Vše má jednoduše svá pro i proti.

Integrace Mělnicka se nelíbí obyvatelům Prahy 8. Většina těchto autobusů končí trochu nešťastně na zastávce Ládví. Prostor autobusového nádraží tady chybí a autobusy tak stojí všelijak postrkané po sídlišti. Místním vadí zvýšení emisí, hluku i nebezpečí úrazů. V Ládví totiž končí doslova jeden autobus za druhým, a tak panuje obava z toho, aby někdo nešťastnou náhodou neskončil pod koly vozidel. Jednoduše, pravděpodobnost takového úrazu se zvedá s přibývajícími autobusy.

Ládví není autobusák
Vznikla zde i inciativa „Ládví není autobusák“, která integraci odmítá. I přes podpisy na peticích se zatím nic nemění a autobusů spíše přibývá. Ačkoli náměstek Adriany Krnáčové a radní pro dopravu Petr Dolínek prohlásil, že by odhlehčení Ládví pomohla tramvajová doprava do Zdib a Líbeznic. Jednalo se opět jen o plané řeči. Takový projekt není v současné době realizovatelný. Dokonce na jednom veřejném projednávání prohlásil, že by se v Ládví mohla omezit doprava natolik, že by přestaly jezdit autobusy do Bohnic. Což, stejně jako tramvaje, není reálné.

Proč autobusy primárně nekončí v Letňanech, nikdo neví. Zde je opravdické autobusové nádraží i dostatek prostoru, na který by se autobusy vešly. Bohužel, nápady a vize, které s tímto tématem přicházejí, zůstávají přehlíženy. To, co jedněm pomáhá a zajistí dopravu do práce, druhé obtěžuje a kazí životní prostředí. Na patovou situaci v současné době není lék, a tak autobusy z Mělnicka budou ještě chvíli končit v Ládví.

Na druhou stranu je nutno přiznat, že se díky nim zvedla dopravní obslužnost ve Starých Ďáblicích, což je věc, o které se také mluví opatrně, neboť řadě lidí hlučné autobusy projíždí a zastavují přímo pod okny.