Jak snížit dopravní zátěž Prahy?

Je něco podobného u nás vůbec reálné?
 

Praha je rájem aut, která městu vládnou. Z cest vytlačují nejen cyklisty, ale i chodce. Parkování je dalším problémem, který ubírá místo v ulici a kazí estetický dojem z metropole. Navíc auta zvyšují hlučnost a prašnost. Jaké jsou možnosti, jak se vyrovnat s obrovským množstvím vozů?

Problematika snížení dopravní zátěže v Praze je stále spíše otevřenou otázkou nežli něčím zodpovězeným. Natož pak vyřešeným. S přibývajícím počtem obyvatel je zde navíc perspektiva, že se situace bude zhoršovat. Řešení přicházejí nekoncepčně pomalu, a městu proto stále vládnou hlavně auta. 

  • Jednou z možností by bylo nechat se inspirovat v Amsterodamu a vyměnit auta za kola. Dobudovat cyklostezky a více využívat půjčovny kol, jako jsou Rekola a podobně.
  • Rozšiřování metra je v Praze stále vekou otázkou a rozhodně je ještě kam se posouvat. Obecně je metro velmi dobrým způsobem, jak během krátké doby přepravit hodně lidí.  
  • Tramvajová doprava se má jistě také kam posouvat, přesto je její síť solidní.
  • Autobusové linky jsou variabilnější nežli tramvaje. Změny trasy a zastávky jsou snadnější a doprava o něco pohodlnější. 
  • Dobrou alternativou k městu, které je z velké části parkovištěm, by byly taxíky dotované městem. Nebyl by důvod parkovat, a nebo vůbec mít auto, když by byla možnost se levně nechat svézt taxíkem. Kromě toho autem jezdí mnoho lidí samotných, což není zrovna ekologické. 

Budoucnost je v hromadné dopravě a úbytku aut. I když to může zatím znít, zejména v Praze, jako utopie, vývoj dopravy ve velkých městech směřuje k efektivnější hromadné dopravě. Dobrá síť hromadné dopravy je výbornou prevencí před dopravními zácpami. Kudy by mohla vést cesta?

Denně mají řidiči před očima ten samý obraz

Park and ride se zdají být ideální alternativou, jak nenutit řidiče motat se dlouze v ulicích Prahy a pohodlně dojet tam, kam je potřeba bez hororového hledání místa k parkování. Jde o princip záchytných parkovišť na místech, kudy vede hromadná doprava. Nejčastěji metro. Koncept „zaparkuj a jeď“ v Praze zčásti funguje. Problém s Park and ride je relativně vysoká cena parkování a fakt, že po ukončení provozu metra se parkoviště zavírá.

Za nevyzvednutý automobil zaplatí řidič částku 100 Kč plus denní parkovné z minulého a následujícího dne (tj. celkem 140 Kč). V případě, že si řidič své vozidlo nevyzvedne po delší období, poplatek vždy narůstá o 20 Kč za každý den a 100 Kč za každou noc.

V současné době jsou to parkoviště: Běchovice, Černý Most 1 a 2, Depo Hostivař, Holešovice, Chodov, Ládví, Letňany, Nové Butovice, Opatov, Radotín, Rajská zahrada, Skalka 1 a 2, Zličín 1 a 2, která se nacházejí u stanic metra (u vlakového spojení se nachází parkoviště Běchovice a Radotín). Parkoviště P+R Běchovice a Skalka 2 jsou bezobslužná, provozovaná non stop, s maximální dobou stání 12 hodin.