Product placement ve filmech a seriálech! Reklama číhá všude

Jediný záběr s produktem může zaplatit celý zbytek filmu!
 

Skrytá reklama se umí schovat i do vašich oblíbených filmů či seriálů. Jak přesně funguje a jak na nás může působit? Product placement může zaplatit celý film či seriál a nejde o malé částky. Zkuste se na ni zaměřit, budete koukat!

Reklama se stala přirozenou součástí především amerických filmů. Dnes se vyplatí natočit celovečerní film, který zaplatí jediný záběr na hlavního hrdinu, který popíjí Coca-Colu. Jak je to u nás? 

Co je to product placement?
Jde o jakoukoliv reklamu, která je placená a je umístěna do filmu či seriálu. Problematické je poněkud to, že někdy se ve filmu vyskytne reklama, u které není zjevné, jestli je tam opravdu náhodou, nebo ne. Pokud například hrdinové seriálu jen procházejí po ulici, kde jsou obchody, reklama to být nemusí.

V nějakém oblečení jsou rovněž herci oblečeni, také tady může být reklama placená, nebo neplacená. Ovšem pokud herec zmíní značku slovně nebo evidentně pije ne nějaké pití z plechovky, ale jasně tu a tu značku, je to stroprocentní. Všimnout si můžete i toho, čím si hrdinové čistí zuby, jakým prostředkem myjí nádbí, v jakém obchodním řetězci nakupují a podobně. 

Hrůzostrašný Čtyřlístek  Děti se staly obětí product placementu zabaleného do pohádky. Kocour Pribináček rozváží ‚pramen zdraví z Posázaví‘ a vtipkuje s Fifinkou. Česká klasika byla zaprodána a přestože je jasné, že "se to nějak zaplatit přece musí", někde by měly být hranice. 

Jak je to u nás?
V České republice byla až roku 2009 zakázána tato forma skryté reklamy. Důvodem, proč toto opatření změnit, se stal fakt, že malý product placement dokáže zaplatit náklady za celý film. I přes toto povolení ale nesmí daný produkt nepatřičně propagovat nebo zdůrazňovat a diváci musí být o jeho existenci v daném díle předem informováni. (Což se většinou neděje.)

Hlavně jsme ještě nedošli do amerického přirozeného splynutí děje s reklamou tak, že si možná ani nevšimnete. Český product placement vás většinou, čest výjimkám, praští do očí.

 

Zlatá pecka
Za povedený product placement se v České republice dokonce začala udělovat i ocenění. Zlatou pecku roku 2012 za nejlepší umístění produktu do vysílání získal před pár dny díl seriálu Vyprávěj. Dobře umístěnou reklamou je i reklama na Albert ve filmu Vratné lahve. Ne už tak dobře je uchopený product placement v seriálu Ulice, který spolupracuje se značkami: Euronics, Tescoma, RWE, Coregou na zuby a smartphony společnosti Lenovo.