"Rychlodráha" na letiště: Je tu další krásná vize, ale není to spíš krize?

 

Na trase "rychlodráhy" ve Veleslavíně na Ruzyň se postaví tři železniční zastávky. Díky tomu se předpokládá, že na trati ubyde pasažérů v autobusech na letiště, a to asi o třetinu. Už známe i plány. Tak. To jsou poslední novinky kolem plánovaného spojení s pražským letištěm a kdo ví, s čím vším ještě. Po kolikáté už nám jsou představovány úžasné vize?

Jelikož jsme velmi trpěliví, stále ještě důvěřujeme tomu, že se opravdu něco děje a hlavně že budou někdy konečně vidět výsledky. Začněme tedy pozitivní zprávou. Dobrá zpráva pro cestující na letiště Václava Havla je, že dráha z Veleslavína na letiště by měla mít plán projektu už v létě. 

Elektrická souprava mezi Veleslavínem a letištěm má jezdit osmdesátkou a když se dostane mimo Prahu, tak na modernizované trati mezi Ruzyní a Kladnem pojede až 130 km/h. Dvě soupravy budou pravidelně obstarávat trasu a zastavovat na 200 metrů dlouhých nástupištích. Krásná představa, že? Ale už poněkud vousatá. 

V rámci stavby pětikilometrové odbočky na letiště se počítá i s rekonstrukcí celé stávající trasy mezi Ruzyní a Veleslavínem. Přibudou i tři nové zastávky: Letiště, Liboc a Dlouhá Míle. 

Co se změnilo od minula?
Naposledy jsme vás informovali o tom, jak to s projektem vypadá zde. "Za dílčí změnu, která bude mít i významné investiční důsledky, lze považovat řešení úseku Dejvice-Veleslavín, kde se v současnosti uvažuje s podzemním vedením trati mimo stávající stopu," vysvětluje PR manažer projektu Petr Dušek.

SŽDC má na modernizaci úseku asi 25 miliard a projekt považuje za prioritní i česká vláda. Zatím probíhá veřejná soutěž na zhotovitele. 

Trať by měla vést pod střešovickým masivem dvěma jednokolejnými raženými tunely v hloubce až 80 metrů. Portály ražených tunelů jsou plánovány v prostoru vodojemu Bruska a teplárny Veleslavín. Řešení v takové hloubce pod povrchem poskytne výhody. Zejména v otázkách požární bezpečnosti a zajištění lepších přestupních vazeb z trasy metra A. 

Kdy bude dráha hotová?
To je těžká otázka. "Vzhledem k nevyzpytatelnosti povolovacích procesů v ČR jsou jakékoliv odhady termínu dokončení ošidné," netroufá si odhadovat dobu otevření Petr Dušek. Podle současných odhadů by to ale mohlo být (v úseku Praha-Veleslavín – Kladno Ostrovec s odbočkou na Letiště Václava Havla) už v roce 2024.

Množství lidí přepravených po kolejích by se mělo zvýšit 7x. Ze současných asi 900 cestujících přepravených za hodinu na trase Praha - Kladno by to mohlo být po otevření nové dráhy více než sedm tisíc pasažérů. Na letiště by mělo autobusem dojet o třetinu méně lidí, než jak je tomu dnes. 

Návrhové rychlosti v pražském úseku :

Masarykovo nádr. – Negrelliho viadukt   40-60 km/hod
Masarykovo nádr. – Negrelliho viadukt       80-90 km/hod
Dejvice – Veleslavín (tunely)           

         120km/hod

Veleslavín – Ruzyně     90 km/hod
Ruzyně - Letiště V. Havla                90-100 km/hod

Návrhové rychlosti v mimopřažském úseku:

Ruzyně - Jeneč    115-120 km/hod
Jeneč – Kladno          120-135 km/hod
Kladno – Ostrovec       100 km/hod