Jarní folklór je tu: Kolik stojí oprava jedné díry a kde je situace nejhorší?

V koloně nestojíme rádi nikdy. Jenže jak jinak spravit cesty?
Zobrazit fotogalerii (2)
 

K obvyklému jarnímu koloritu patří opravy silnic. Je to skutečně tak? Opravují se díry v silnici až na jaře? Víme, co vlastně dělají silničáři teď, i to, kdy se začíná s plošnými opravami v průběhu jara. Možná budete překvapení, ale práce tu je opravdu hodně. Navíc je často nedoceněná. 

Díra v silnici vznikne někdy dokonce i v průběhu několika hodin. Stačí velký teplotní výkyv a je to. Trápí vás konkrétní díra v silnici, kterou každodenně musíte objíždět? Je na to aplikace!

"Zimní režim znamená sypání cest a odklízení sněhu. Teď se sice už dost oteplilo, jenže počasí je aprílové. Protože může klidně ještě sněžit, máme pořád zimní režim," vysvětluje provozní náměstek krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje Tomáš Račák. "Na jarní režim přepneme až posledního března. Ale díry se samozřejmě opravují i v zimě. Jinak bychom se na jaře zbláznili. Jen se používá jiná metoda opravy. Obecně je to snadnější v teple, kdy nám nekomplikuje sníh a led v díře práci," popisuje Tomáš Račák. 

"Na jarní režim potřebujeme, aby ani noční teploty nespadly pod 5 stupňů nad nulou. Pak se začne s velkými opravami," ujišťuje Tomáš Račák. Možnost opravit silnice i v zimě je skvělá a můžeme za ni být vděční technologickému pokroku, díky němuž je možné dílčí opravy kritických míst realizovat už v zimě. Před několika lety to tak ještě nefungovalo a díra se jen označila a s opravou se počkalo až na jaro.

"Kontroly probíhají pravidelně. Na silnicích druhé třídy dvakrát měsíčně a na silnicích třetí třídy jednou měsíčně. Navíc k nám chodí informace i jinak. Lidé nám píšou, kde je nějaký problém, a také sledujeme informace z aplikace Výmoly," uzavírá popis práce silničářů na středočeských silnicích odborník. 

Máte ve své cestě díru? Nahlaste ji online!
Aplikace výmoly.cz pomáhá zlepšovat komunikaci mezi řidiči a silničáři. Jak to funguje? Řidiči upozorňují prostřednictvím webu a mobilních aplikací na výtluky a silniční úseky, které je trápí. Stav nahlášených děr potom průběžně monitorují.

Data o výtlucích putují přímo ke správcům silnic. Díky tomu je opravena již takřka polovina všech výtluků, které motoristé od spuštění projektu nahlásili.

Kolik opravdu stojí opravy?
Desítky tisíc, jinde však až desítky milionů korun v těchto dnech vydávají městské kasy v regionu na jarní údržbu silnic. Opravy stojí běžně města ve Středočeském kraji od 80 tisíc po 16 milionů. Zacelení díry, například o průměru 20 centimetrů a hluboké 5 centimetrů, může stát kolem 200 korun. Záleží však na konkrétní použité technologii.

Jak se reálně opravuje díra?
Cestáři mají soupravy Turbo, které využívají studené balené směsi, nebo stroje Silkot. Výhodou je to, že se dají nasadit i v zimě. V zimě funguje dobře i směs BG Quick na bázi anorganických polymerů. Jednou z možností, jak díru vyřešit, je i klasické asfaltování.

Kde je situace úplně nejhorší?
Naprosto nejkritičtější je situace právě na silnicích třetích tříd. Nejen proto, že je silničáři tak často nekontrolují, ale i proto, že v rámci důležitosti a naléhavosti opravy se často neumístí dostatečně vysoko, což vede k odkládání opravy. Jistou souvislost lze najít i v množství soli vysypané na silnice v zimě a dírami, které se v průběhu zimy a na jaře objeví. Sůl zkrátka nežere jen auta, ale napomáhá i vzniku děr.