Demolice malínského mostu: Spousta prachu, hluku a nepohodlí

Demolice malínského mostu pokračuje
Zobrazit fotogalerii (4)
 

Práce nekončí, jede se dál. Kdo toužil po klidu, má smůlu. Vrchní část mostu je sice už kompletně zbourána, ovšem tím stavební práce nekončí. Je to pro místní velký problém a jak jim život komplikuje uzavírka silnice?

Již od polovny března se v obci Malín nedaleko Kutné Hory pracuje na demolici mostu. Podobná akce jde samozřejmě vždy ruku v ruce s omezeními a dalšími negativními vlivy. Řeší se nejen velká prašnost v okolí, ale také nadměrný hluk a komplikace v dopravě.

"Bohužel jakékoliv omezení zatížitelnosti či uzavírka takto významného přemostění koridorové tratě znamená snížení komfortu dopravy v jejím nejbližším okolí," správně podotkla Nina Ledvinová, mlučí Ředitelství silnic a dálnic ČR.

"Naší maximální snahou je takového negativní dopady potlačit nebo úplně eliminovat. Snažíme se co nejvíce urychlit práce a zkrátit tak i čas uzavírek. Chápeme, že lidem se objížďky nelíbí," uvědomovala si Ledvinová. 

ŠPETKA HISTORIE...

Obec Malín se nachází zhruba tři kilometry severovýchodně od Kutné Hory a nyní je její součástí. Jméno Malín je odvozeno od slova malina nebo malý. Založen byl kolem 10. století na místě bývalých staroslovanských, germánských a keltských osad, a to slovanským rodem Slavníkovců.

Místní obyvatelé mají zažité zvyky, které neradi mění. Malínští jsou totiž zvyklí chodit přes most do nedaleké Kutné Hory pěšky. To ovšem legálním způsobem není možné. Nově musí využívat komplikovanou hromadnou dopravu či využívat osobní automobily, což ale také není žádný med. Objízdná trasa je totiž dlouhá okolo šesti kilometrů. 

Těžké začátky 

Největším problémem byl hlavně začátek celé demolice. Občané Malína prožívali velmi nepříjemné chvíle hlavně na konci března, kdy se prováděla demolice 3. pole a podobně později i demolice 1. pole. Obě stála v blízkosti želeničního trakčního vedení a nebylo tak možné provádět zkrápění konstrukce. Kvůli tomu se obec proměnila v tu vůbec nejprašnější na světě. V okolí se sotva dalo dýchat. 

Abychom ale vedení obce nekřivdili. Na své lidi se snaží myslet. Od počátku stavby je totiž v okolí nejbližší obytné zástavby, která je v ulici Slévárenská, zbudovaná provizorní protihluková stěna. "Jejím účelem je spolu s ostatními opatřeními minimalizace negativních dopadů, což je hlavně zvýšená prašnost a hluk během stavebních činností," popsala Nina Ledvinová. 

Definitivní protihluková stěna by pak měla být osazena před dokončením finální stavby, a to na nové mostní konstrukci. Vše bude záležet na době prací. 

VÍTE, ŽE:

Zcela nový most by měl vyrůst do konce následujícího roku, jeho nákladnost bude vysoká, jelikož vyjde přibližně na 70 milionů korun; jeho výhodou bude, že by měl mít stoletou životnost.

Ke stavbě nového mostu by mělo následně začít 23. května letošního roku. Dokončeno má být dle smlouvy do šestadvaceti měsíců od zahájení, což v reálu znamená termín někdy do konce ledna 2019.

Schválený harmonogram ovšem praví, že by stavba měla být zprovozněna dříve. Konkrétně do konce následujícího roku. Vše je financováno z národních zdrojů formou Státního fondu dopravní infrastruktury.

Jak se dostat z Malína do Kutné Hory?

Lidé, co nemají vlastní automobil, mají dvě možnosti. První je formou objízdných tras autobusy. Existuje ale i druhá, jenže ta je zároveň nelegální, a to formou přecházení přes koleje. Jelikož místo velmi často kontrolují policisté, přestupek se nemusí vyplatit. Nehledě na to, že tudy projíždějí vlaky opravdu velmi rychle, což znamená, že podobné zkracování cesty je velmi nebezpečné.