Letiště v Bystřici je špička: Zdejší instruktory chce doslova celý svět

Mají si obyvatelé na co stěžovat?
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Čínští piloti zamířili na letiště do Bystřice na Benešovsku s cílem absolvovat pilotní kurz. Jedni mluví o štěstí, druzí o dobrých kontaktech Středočeského kraje. Všichni ale tak nějak věří, že jde opravdu o kvalitu letiště a jeho služeb. Další milionové smlouvy jsou už prý ve vzduchu.

Letiště na celosvětové úrovni? I my se jím můžeme chlubit. Důkazem toho se stalo hned několik nadšených Číňanů a zatím se zdá, že jim úsměv nějakou tu chvilku vydrží. V minulých letech se z Číny jezdili školit na bystřické letiště jen jednotlivci, ovšem poté, co letecká škola loni získala certifikát čínského leteckého úřadu, se poptávka zvýšila. "V celé Evropě mají tento certifikát jen dvě školy a na celém světě je jich pouze sedmnáct," pochlubil se ředitel školy F AIR Michal Markovič.

Cesta je dlouhá

V současné době se jedná hlavně o čínskou leteckou společnost Sichuan Airlines. Ta letos v dubnu poslala do Bystřice skupinu čtrnácti budoucích pilotů. Po absolvování výcviku nastoupí na pozici druhého pilota, respektive first officera, tedy prvního důstojníka. Další kadety tohoto dopravce má zajistit smlouva o strategickém partnerství uzavřená při nedávné návštěvě prezidenta Miloše Zemana v Pekingu. Muže a ženy však čeká pořádně dlouhá cesta. 

Po čtrnácti měsících a 900 hodinách teoretické a 230 hodinách letecké přípravy žáci získají licenci obchodního pilota a čínskou licenci obchodního pilota. Teprve poté absolvují nadstavbový, takzvaný typový výcvik, který už je specializován na konkrétní stroj, na kterém chtějí létat. Ten trvá další měsíc. Každý pilot totiž běžně pracuje na jednom typu letadla, většinou jde o Airbus 320 nebo Boeing 737. Školení v Bystřici probíhá na letadlech italského výrobce Tecnam.  

V roce 2016 F AIR prošel přísným auditem z Úřadu civilního letectví v Číně, který schválil leteckou školu pro výcvik čínských kadetů. Obří země potřebuje 5 000 nových pilotů ročně. 

Čínští studenti ale nejsou zdaleka jediní, kteří vsadili na české prostředí. "Máme studenty ze čtyřiceti zemí světa. Česká republika je vyhledávaná díky dobrým cenám a vysoké kvalitě poskytování výcviku," uvedla pilotní specialistka Monika Procházková. "Dobrý instruktor musí mít, kromě svých znalostí a zkušeností, také vhodnou povahu, aby byl dobrým učitelem. Tak jak tomu bývá i v jiných oborech."

Krize v Číně, piloti nestíhají

Důvodem rostoucí poptávky ale ve skutečnosti není jen důvěra v české instruktory, ale také nedostatek pilotů v Číně. Soukromé školy tam téměř nejsou a školí se jen ve státních. Ty ale učí jen pro největší aerolinie a v poslední době ani to nestíhají. V Číně probíhají další a další jednání a podle našich informací by se mohlo klidně stát, že se do Benešova přijedou školit i lidé, kteří viděli letadlo sotva na obloze.

Veřejné vnitrostátní letiště je umístěno na krajských pozemcích. Provozuje ho město Bystřice prostřednictvím příspěvkové organizace Letiště Benešov.

Město má údajně v plánu provozovat letiště dlouhodobě a investovat do něj až statisíce, primárně například do dráhy a osvětlení. Co na to ale říkají místní obyvatelé? Zdá se, že jejich nadšení není ani zdaleka takové jako našich politiků. "Letadla nám krouží nad hlavami a opravdu nás to ruší," rozčiluje se paní Marcela z Bystřice. Jiní se ale staví na stranu letiště. "Civilizace prostě dělá hluk. Letiště, nádraží, rychlostní silnice. To bychom si mohli stěžovat stále na něco." 

No co, auta dělají také hluk, zakážeme je? Nákladní vlaky nám nedají spát, zrušíme dráhu? Ukončíme tuhle civilizaci, protože dělá moc hluku a mnozí z toho nespí, mají z toho stres a ze stresu rakovinu? Asi těžko.