Chaos v Čelákovicích: Vlaky nejezdí a lidé často netuší, kam jít na autobus

Takhle by mělo nové čelákovické parkoviště vypadat
Zobrazit fotogalerii (4)
 

Mezi Čelákovicemi a Zálužím vzniká nový železniční přejezd. To je samozřejmě dobrá zpráva, tou špatnou je ale v podstatě vše ostatní. Jak dlouho budou trvat výluky a odkud přesně jezdí náhradní autobusová doprava?

Výstavba nového železničního přejezdu znamená na trati směrem na Brandýs nad Labem nepříjemné výluky, které potrvají až do 23. června. Vlaky v této části regionu byly zatím úplně zrušeny a jsou momentálně nahrazeny nízkopodlažními autobusy s velkou kapacitou a také možností přepravy dětských kočárků. Jedou podle výlukového jízdního řádu. Jenže je tu poměrně zásadní problém.

Vzniká totiž chaos, jelikož lidé netuší, odkud přesně autobusy jezdí. Ne všude je to totiž přímo od nádražních budov. Tuto trať hodně využívají cestující, kteří jezdí za prací do Neratovic. Ti teď musí složitě přestupovat v Brandýse z náhradního autobusu do vlaku a cesta se jim hodně prodlouží. 

Stanice Zastávka náhradní dopravy

Čelákovice

staniční budova a zastávka "Čelákovice, náměstí"

Čelákovice zastávka

aut. st. "Čelákovice, V Prokopě"

Lázně Toušeň

aut. st. "Lázně Toušeň" a aut. st. "Lázně Toušeň, zastávka"

Brandýs nad Labem zastávka

aut. st. "Brandýs nad Labem-Stará Boleslav, Kralovice" a aut. st. Brandýs nad Labem-Stará Boleslav, Na Radosti"

Brandýs nad Labem-Zápská

aut. st. "Brandýs nad Labem-Stará Boleslav, U Soudu"

Brandýs nad Labem

před staniční budovou

Jediný, kdo tak současnou situaci ocení, budou nejspíše maminky s kočárky. Nízkopodlažní autobusy jsou pro ně bezesporu lepší alternativou pro cestování než vlaky, kam je často pořádně složité dostat se s kočárkem. Ovšem samozřejmě pouze v případě, že včas najdou zastávku autobusu.

Hlavním důvodem výluk je samozřejmě peronizace, nicméně uzavření úseku se využívá i k dalším pracem. "Provádí se i rozsáhlejší opravy tratě a obligátní údržba technického stavu, chceme tím zvýšit komfort cestování," tvrdí na svém webu České dráhy. 

Problémy jsou i s parkováním

Další komplikace jsou i v rámci parkování v Masarykově ulici a v lokalitě pod nádražím. Radnice ovšem zajistila možnost bezplatného parkování osobních aut na zpevněné odstavné ploše u zastávky Jiřina v Křižíkově ulici u průmyslového areálu Kovohutí. K dispozici je 105 stání.

Parkoviště P+R pochází z anglického termínu “Park and Ride” a v překladu znamená "Zaparkuj a jeď". V Praze je podobných parkovišť celkem 17 v blízkosti dvanácti stanic metra a tří železničních stanic.

"S ohledem na obsazenost parkovacích míst v lokalitě pod nádražím doporučujeme řidičům využívat alternativní parkovací stání v Křižíkově ulici," vyzývá starosta města Josef Pátek obyvatele, aby raději zvolili "vrabce v hrsti" v podobě přechodného parkoviště. 

Čelákovice do budoucna počítají i s dalším parkovištěm a dokonce i jinými vymoženostmi v blízkosti nádraží. "Máme připravený pozemek na protější straně nádraží, kde by mělo vzniknout parkoviště P+R, včetně cyklověže na uschování kol. Je to ale vše hudba budoucnosti." 

Přijdou i další omezení

To první je na programu již od 26. června, tudíž normální provoz vlaků zde bude pouze tři dny. Pokračující stavební práce na trati do Lysé nad Labem budou znamenat, že do 11. července do města nepojedou čtyři odpolední rychlíky z Hradce Králové do Prahy.