Jak dlouho ještě budeme cestovat se zapařeným pozadím? České dráhy slibují změnu

Na sedačku se nevmáčkne více lidí
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Klasicky červené koženkové sedačky by z českých kolejí měly konečně zmizet. České dráhy slibují život bez "zapařenin" už od roku 2019. Zatím se mohou těšit cestující mezi Prahou a západočeskými městy. Neztratí ovšem cestování vlakem své kouzlo a také samozřejmě lidé dostatečný prostor k sezení?

Staré koženkové sedačky jsou bohužel stále běžným standardem v rychlíkách ČD. Ty přitom už od roku 2015 slibují výměnu za vypolstrované posezení. Zatím to však vypadá, že lepit se na umělý materiál budeme na některých spojích ještě nějaký ten pátek. 

Vytoužená modernizace

"Do roku 2019 budou jezdit koženky čím dál tím méně. Už teď je ale jasné, že v pravidelném provozu zůstane, minimálně do příštího roku, většina ze zhruba dvou set vozů s červenými sedačkami," potvrdil Michal Štěpán, člen představenstva ČD. "Reálný konec předpokládáme do roku 2019."

ČD chtějí od září inovovat i prodej a zrušení jízdenek. Konečně se tak ČD vyrovnají Regiu a Leoexpresu, když bude možné zrušit jízdenku 15 minut před odjezdem úplně zdarma. 

Tyto vagony by měly nově zmizet z tras z Prahy na západočeská města a nahradí je expresní vlaky. Ty už má ministerstvo dopravy objednané. Cestující by měly převážet z Prahy do Plzně a odtud směrem Cheb a Mnichov, a to v hodinových intervalech. Ve vlacích by mělo být i internetové připojení. 

"Modernějšími vozy byly v letošním roce nahrazeny na rychlících Praha - Olomouc - Luhačovice a Praha - Hradec Králové - Trutnov, v novém jízdním řádu by mohly být nahrazeny na rychlících Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb," vypočítal mluvčí společnosti Petr Šťáhlavský. Podle něj dojde také v některých dalších rychlících k začlenění aspoň jednotlivých modernizovaných vozů, pokud zatím nedošlo k výměně celých souprav.    

Koženka versus polstrování

Výměna má pochopitelně svá pro i proti. Na sociálních sítích se vyjadřují jak příznivci, tak odpůrci koženky a oba tábory mají své argumenty. Milovníci klasiky upozorňují na fakt, že byla velmi odolná. Když se něco rozlilo, šlo to hned utřít.

Sedačky byly navíc navržené velmi široké, a tak nebyl problém se na nich třeba i pohodlně vyspat. V případě narvaného vlaku se zase šlo vmáčknout na jedno místo ve dvou. Nikdy jste si také nesedli na mokrou sedačku, z povrchu všechno "sjelo" dolů.

Dalším argumentem není ani tak pohodlí sezení jako samotná otázka, jestli si vůbec sednete. Kupéčkové kožeňáky jsou totiž nahrazeny otevřenými vozy, kde je často reálně méně míst k sezení, ale i méně místa na "vecpání" se někam na kousek sedačky. 

Mohou za to často velkoryse řešené kupé pro cyklisty, vozíčkáře, pro rodiny s dětmi a velké nákladové prostory. Mnoho cestujících na přetížených spojích pak končí v nepříjemném posedu na vlastním kufru na chodbě nebo v meziprostoru. Jenže to už je možná spíše otázka počtu zařazených vagonů. 

Loni si ČD nechaly vyměnit vagony v šumperském Parsu zhruba za miliardu korun. Šlo o 62 modernizovaných vagonů, které už jezdí pro vnitrostátní i mezinárodní vlaky EuroCity a InterCity. 

Moderní polstrovaní zase láká k měkčímu posezení a lépe tlumí nerovnosti na cestě. V zimě cestující nenastydnou kvůli posedu na studeném a v létě je zase daleko nižší riziko zpocení a následných problémů se zapařením pokožky. 

"Jistě, že je daleko zdravější sedět na polstrování. Zvláště v létě, kdy zejména ženy chodí nerozumně v umělých materiálnech a riskují problémy. Napadá mě ale, že pokud jde o roztoče, budou se jistě zase lépe držet v čalouněných sedačkách," uvažuje kožní lékařka Tereza Purová. Nejčastějším rizikem jsou podle lékařky právě opruzeniny anebo odřeniny stehen, které souvisejí se zapařením. Ženám pak hrozí kvasinková infekce. Takže, co si vyberete vy?