Zbožné přání realitou. Plaňany se konečně dočkají vysněného obchvatu

Plaňany se konečně dočkají
Zobrazit fotogalerii (2)
 

Trvalo to, ale dobrá věc se nakonec podařila. Stavba obchvatu městyse Plaňany je konečně realitou. Lidi sice čeká několik měsíců nepohodlí a omezení provozu, ale výsledek má hodně ulehčit život všem řidičům. Kdy se má tedy začít stavět a kdy by se měla první auta po obchvatu reálně prohánět?

Čekání obyvatel na obchvat místy připomínalo legendární čekání na Godota. Naštěstí je ale u konce a vše se připravuje na finální stavbní práce. Aktuálně došlo k vytyčení trasy. Pracovat se bude na odstraňování dřevin na plánované trase a postupně se odveze nepotřebná zemina. Svou práci následně budou mít také archeologové, protože se v místě dají očekávat zajímavé nálezy.

Jaká budou omezení a kde se projekt nachází?

Stavba obchvatu samozřejmě patří mezi ty stavebně složitější projekty a přinese obyvatelům především dopravní omezení. Zda ale ve finále dojde i k dlouhodobějším uzavírkám, ještě není úplně jisté. Možné totiž je, že vše vyřeší "jen" několik objížděk a krátkodobé uzavírky v místě právě probíhajících prací. Vše se pravděpodobně bude řešit za pochodu.

Trable mají i v Lysé
Problém s pozemky je i v rámci plánovaného obchvatu v Lysé nad Labem. Tam dokonce stále nemají dořešeno hned 8 pozemků, které pro realizaci projektu potřebují. "Jeden vlastník zemřel, dva pozemky jsou zatíženy exekucí a další vlastníci zase mají nereálné finanční požadavky," uvedla Jana Křížová, která v Lysé působí jako referentka vnějších vztahů.

"Stavět už se opravdu začalo. Momentálně probíhají výkopové práce," potvrdil mluvčí Středočeského kraje Pavel Lochař.

Stavba je rozdělena na dvě etapy. V první etapě bude řešena novostavba obchvatu, ve druhé etapě bude rekonstruována stávající, tedy navazující komunikace. Vše má být dokončeno nejpozději do 20 měsíců od zahájení.

Dopravní komplikace nastanou již v následujících týdnech. Po dobu nezbytečně nutnou nebude možné do Plaňan přijet sjezdem nedaleko pumpy u Vrbčan, stavba navíc uzavře také část Pražské ulice u nádraží. Auta, jež pojedou z hlavní silnice, budou nucena při vjezdu do městyse využít sjezdu u zastávky autobusů naproti autobazaru.

Přípravy obchvatu se také dotknou rychlosti ve zmíněné Pražské ulici. Tam budou muset vozidla dodržovat snížení maximální rychlost a jezdit by tak měla třicítkou. Na podrobnosti toho, co se v jeho městě bude dít, jsme se ptali i starosty Plaňan Martina Charváta. Ten však k žádosti přistoupil velmi arogantně a odmítl nám cokoliv sdělit. Jakoby ani nebyl placen z veřejných prostředků a k Plaňanům se choval spíš jako ke svému vlastnímu byznysu.

Proč se vlastně obchvat buduje?

Buď jak buď, projekt je u místních skutečně dlouhodobým tématem číslo jedna. Hlavním důvodem, proč se po obchvatu tolik volalo, je hluk v Pražské ulici a na náměstí, který překračuje limity. To potvrdila i studie, kterou nechala zpracovat obec Radim již před dlouhými jedenácti lety.

Stavba je financována z IROP, který se podílí 85 % z celkových nákladů kraje. Na stavbě se spolupodílí i obec Plaňany, která zde má své objekty.

Už v tu dobu byla vize poměrně jasná, ovšem až nyní se podařilo městysu vše zařídit a získat také potřebné finance. Samotné obci Radim ale plánovaný obchvat moc nepomůže a změnu v dopravě moc nepocítí, což je nakonec celkem paradox.

Protože aby tomu tak bylo, musela by silnice pokračovat i kolem zmíněné obce a musel by být ještě navíc vybudovaný také obchvat v Pečkách. Pak by se nákladní doprava mohla odklonit defitivně. V Pečkách je ale vše na mrtvém bodě kvůli problémům s výkupem pozemků.