Tragédie jménem Městský okruh: Rozhádaní manželé si zase vjeli do vlasů, boj o moc graduje

Úsek Pelc-Tyrolka – Balabenka z ptačí perspektivy
Zobrazit fotogalerii (4)
 

Je to už vážně jako v Kocourkově! Zatímco ve fiktivním městečku se však děly historky komické, v Praze to vypadá spíš na tragédii. V hlavní roli je vedení metropole, které se neustále handrkuje a mění názory jako rozhádaná manželka. Na straně zhrzené ženy to vypadá na Zelené, ustupujícího manžela, který nechce přijít o bohatou partnerku, hrají svorně ČSSD a hnutí ANO. 

Kdyby se tohoto dožil velký autor typu Shakespeara, možná by napsal nějakou pecku, ve které by tekly slzy proudem. Bohužel už dávno ne smíchy. To, co se v poslední době na magistrátu děje, připomíná spíš lacinou venezuelskou telenovelu. Nejde však o to pobavit několik fanatických fanynek, ve hře je mnohem více, totiž osud hlavního města a jeho obyvatel.

Další nesmyslné tahanice

Sliby, že zbytek městského okruhu bude dokončen v roce 2017, vzaly za své už dávno. Teď to vypadá, že nebude nikdy. Praha totiž rozhodla o nutnosti další nesmyslné studie alternativního vedení této tolik potřebné stavby. Přitom už to vypadalo, že definitivní termín opravdu padne, ČSSD a ANO chtěly kývnout na projekt počítající s několika tunely. Ovšem do slibně se rozvíjejícího svazku vstoupila zhrzená drahá polovička, v tomto případě spíš jen třetina trojkoalice v podobě Zelených. 

Ti totiž se zmíněnou variantou nepočítají, chtějí okruh pouze nad zemí. A tak dvě strany zahnané do kouta malým, leč v tomto případě důležitým hráčem, ustoupily a zbytek trojkoalice (KDU-ČSL, STAN) raději mlčí úplně. Bude se tedy dělat studie nová tak, aby byla byla plnohodnotná s podpovrchovou variantou, která už přitom má platné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Vše se tak minimálně o rok prodlužuje, navíc to bude stát další peníze, protože ona studie se opravdu neudělá sama nebo zadarmo. 

Koryta si chtějí udržet všichni

Člověk žasne, co všechno je v boji o udržení se u moci možné. Ještě víc kulí oči ve chvíli, kdy předseda Zelených řekne, že "okruh není tak důležitý, jak se to prezentuje" (více čtěte v rozhovoru s Matějem Stropnickým). "Nepotřebujeme další a další studie, potřebujeme konečně začít stavět," má naopak jasno zastupitel hlavního města Prahy a předseda pražské ODS Filip Humplík. 

Zadání posudku na alternativní vedení městského, vnitřního okruhu je podle pražské ODS jen produktem hádek v magistrátní koalici. "Rozumím tomu, že koalice na magistrátu se otřásá v základech a zadání nové studie na alternativní vedení městského okruhu je jen úlitbou Straně zelených. Není však možné, aby si vedení města řešilo své vnitřní problémy na úkor Prahy a Pražanů," okomentovala stav 1. místopředsedkyně strany Alexandra Udženija.

Dvě varianty, o které tu běží

První variantou, která je tak vehementně prosazována trojkoalicí, je návrat k dnes již poněkud vousatému návrhu IPR a počítá s tím, že se doprava povede po dvou již existujících trasách. Nedošlo by tak ke stavbě jedné velkokapacitní komunikace. Jedna by šla od Pelc-Tyrolky přes Povltavskou ulici na Českobrodskou a budoval by se tak vlastně jen nový tunel pod Malešicemi. Druhá trasa by vedla z Holešoviček přes Průmyslový polookruh s tím, že by se stavěl 3,5 kilometru dlouhý úsek s jedním tunelem. 

Naopak ČSSD a ANO si přály zhruba desetikilometrovou silnici z Pelc-Tyrolky přes Balabenku do Štěrbohol. Rozplánovaly ji do tří úseků s tím, že by 3,2 kilometru dlouhá část z Pelc-Tyrolky na Balabenku byla se dvěma tunely. Další mezi Balabenkou a Štěrboholskou by zahrnovala i jeden tunel a třetí částí by byla 1,35 kilometru dlouhá Libeňská spojka, kde by další tunel měřil 865 metrů. 

Momentálně však není jisté vůbec nic. Snad jen to, že Praha utratí další peníze daňových poplatníků za studii, nekonečné kolony aut budou pokračovat a Zelení se budou dál vesele prohánět metropolí na kolech a vnucovat svůj styl života dalším lidem, protože těm za chvíli opravdu nic jiného nezbude. Právo volby tak nějak vezme za své. To je přeci krásné, ne? Sorry jako...