Radnice v Kutné Hoře pochybila? Lávka v Malíně je prý paskvil, který řeší jen část problému

Malínská lávka konečně stojí, kdo ale má hlavní zásluhu?
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Radnice v Kutné Hoře má zřejmě máslo na hlavě. Vedení města totiž podle našich informací značně pochybylo nejen během příprav, ale i při následné realizaci mostu v Malíně. Vše trvá až příliš dlouho, navíc radnice mlžila a vyvinula prý minimální úsilí pro to, aby se vše uspíšilo. Kde byla chyba a co stojí v pozadí celé kauzy?

Před dlouhými šestnácti lety se začal rešil případ nadjezdu, který by spojoval Malín a Kutnou Horu. Už tenkrát se mluvilo o tom, že je třeba městskou část s centrem propojit tak, aby byla cesta pro lidi kratší a jednodušší. Výstavba se měla realizovat do roku 2015. "Kutnohorská radnice dělala od samého začátku naschvály, blokovala celý projekt a zdržovala ho," má jasno poslanec za Středočeský kraj a člen KSČM Jan Klán, který v regionu bydlí.

Bourání mostu nutností

Bylo však v první řadě třeba demontovat stávající malínský most, který byl už v té době v havarijním stavu. Město Kutná Hora ale přišlo z vlastním nápadem a začalo snižovat zátěž mostu, aby na něj byl menší tlak. Ovšem to bylo řešení krátkodobé, které do budoucna příliš potenciálu nemělo.

"Muselo dojít k uzavírce nadjezdu. Ovšem žádný z orgánů v Kutné Hoře nezajistil podmínky, aby byl zajištěn přístup pro pěší. Když jsem se pídil po možnostech, jak se z Malína do Kutné Hory dostat, možnost byla jen přejít koleje. A to rozhodně není legální," kroutí hlavou Klán.

Dělal práci za kutnohorskou radnici

Už před dvěma roky tak byla na stole nutnost vybudovat lávku pro pěší ještě dřív, než se most uzavře. Tenkrát to však město Kutná Hora zametlo pod koberec. "Jednali jsme s ministrem dopravy Ťokem, ŘSD a SŽDC, nicméně z ekonomických důvodů nebylo možné lávku realizovat. Třicet milionů jsme v našem rozpočtu opravdu neměli," vysvětlil nám místostarosta Kutné Hory Josef Viktora.

Město se prý nechtělo angažovat především proto, že nadjezd patří státu. Pravdou ale je, že také spadá do katastru Kutná Hora a jeho důležitost je nezpochybnitelná, jelikož spojuje dvě části Kutné Hory. Jde nejen o zmíněný Malín, ale také Sedlec.

"Sešel jsem se s panem Viktorou, který byl vlastně jediný člověk z kutnohorské radnice, který chtěl danou situaci nějakým způsobem řešit. Hledali jsme tak společně možnost legálního přechodu," popsal Klán.

Prý šlo o bezpečnost

V únoru letošního roku konečně došlo k jednání, kdy se v poslanecké sněmovně sešli zástupci SŽDC, ŘSD, ministr Dan Ťok, Jan Klán a Josef Viktora. A zde opět došlo k zbzdění celého projektu. Přechod se totiž nemohl realizovat hlavně kvůli tomu, že město nemělo vyřešené pozemky kolem trati a kutnohorského nádraží. Tak to alespoň bylo prezentováno. Viktora tedy slíbil, že si situaci pohlídá a co nejdříve vyřeší.

Nakonec se však ale ukázalo, že pozemky tentokrát nejsou hlavní příčinou, proč se stále nezačalo stavět. SŽDC totiž stavbu zamítla z důvodu nedodržení platných dodržení norem a také proto, že lávka by byla příliš nebezpečná.

Chyběla komunikace

A tak se zase daly hlavy dohromady a opět se řešilo a řešilo. Výsledkem dohody ŘSD, SŽDC a ministerstvem dopravy nakonec bylo, že lávka pro pěší opravdu být musí (jaký to zázrak) a začne se stavět tak, aby to vyhovovalo všem bezpečnostním předpisům a normám. Po dlouhých tahanicích se tedy opravdu postavila a lidé se konečně mohli dostat na druhou stranu. Zarážející ovšem je, proč lávka není bezbariérová a především, proč se nedala postavit dříve.

"Město se stále ohánělo tím, že lávka postavit nejde, že na to nemá peníze. Nicméně v jejich rozpočtu se nikdy s něčím podobným nepočítalo, což mi potvrdilo ministerstvo dopravy. Byla tady hlavní chyba v komunikaci. Řešit to mělo především město Kutná Hora, primárně starosta. Pan Starý se ale nikdy na žádném jednání neobjevil a vždy to házel na všechny ostatní," vysvětluje Jan Klán, proč se realizace stavby lávky nakonec posunula až do současné doby přesto, že v podstatě mohlo být už dva roky hotovo.

Opravy mostu by měly trvat podle plánu až do příštího roku. K finálnímu předání by mělo dojít do 31. 12. 2018

Dalším nedostatkem, na který mnozí upozorňují, je absence bezbariérového přístupu. To však místostarosta Viktora nevidí. Město podle něj udělalo dostatečná opatření a zajistilo přístup i handicapovým nebo ženám s kočárky. "Od začátku stavebních prací funguje v lokalitě speciální MHD a také taxík Maxík, který za sníženou taxu převáží seniory a tělesně postižené," vysvělil. Z toho plyne, že postižení a maminky si tedy budou platit za taxi, protože radnice nebyla schopná vybudovat plnohodnotný přístup. Super řešení, jen co je pravda!

Problém je hlavně v tom, že bezbariérovou verzi mělo město požadovat hned na začátku, písemně a především pak na všem trvat. Jenže to se nestalo a postupem času už to ovlivnit nešlo, jelikož do projektů tato verze zanesena nebyla. "Přesně tak to je. Město to mohlo bez problémů udělat v rámci stavebního povolení," našel Klán hlavní chybu.

"Celou stavbu malínské lávky jsem řídil. Od chvíle, kdy se vyřešily všechny náležitosti, už to šlo rychle. Je to vlastně taková skládačka. Mrzí mě, že nebylo hotovo dříve, ale jsem rád, že alespoň něco na místě stojí. Obyvatelé Malína sice krizitují fakt, že je lávka pozdě, ale nakonec ji rádi používají," dodal Josef Viktora s tím, že se pořád najdou tací, kteří chodí přímo přes koleje.

Starosta si v době problémů odjel na dovolenou

Na kutnohorské radnici to ale evidentně vře delší dobu. Minulý týden byla dokonce odvolána z funkce místostarostka Zuzana Moravčíková. Nejen u toho, ale ani u problémů s lávkou nebyl a evidentně ani nechtěl být starosta Martin Starý, který se momentálně nachází mimo republiku na plánované dovolené.

Malín se nachází zhruba tři kilometry severovýchodně od Kutné Hory a nyní je její součástí. Jméno Malín je odvozeno od slova malina nebo malý. Založen byl kolem 10. století na místě bývalých staroslovanských, germánských a keltských osad rodem Slavníkovců.

"Určitě nechtěl být u těchto problémů, protože každá dovolená jde zrušit a v této situaci, kdybych já byl starostou, tak bych zůstal ve městě a vše řešil. On ostatně nechce nikdy řešit žádné problémy města. Vždy jen své osobní jako Zeměloď, vyhlídku u Barbory a jiné nesmysly, ale reálné problémy ne," nebral si Klán servítky.

"Zaráží mě, jak někdo takový může dělat starostu města. Nejsmutnější je, že ve svém vyjádření novinářům píše, že musí do jihovýchodní Asie a že tam zodpovídá za několik lidí. Tady ale zodpovídá za celé město, které má kolem dvaceti tisíc obyvatel. To si neuvědomuje? Asi ne," podotkl Klán. Uvidíme, jak to nakonec celé dopadne. Jisté je, že lávka stojí a most by měl být dokončen na konci příštího roku. Jenže realita může být úplně jiná, čemuž by se asi už vůbec nikdo nedivil...