Černý mrak nad nymburskou nemocnicí se rozplývá. Začnou pacienti lékařům zase věřit?

Nymburská nemocnice se snaží zlepšovat svoje podmínky, kde má ale pořád nedostatky?
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Okolo nymburské nemocnice se toho v posledních měsících napsalo poměrně hodně. Řešila se hlavně kauza okolo tří pracovníků, kteří měli mít údajně podíl na smrti pacienta. Dotazníkové šetření ale ukázalo, že momentálně jsou pacienti v nemocnici spokojeni, stále je ale co zlepšovat.

Byla to před rokem velká kauza, která se v nymburské nemocnici, která patří městu, stala. Pochybné pověsti ústav dosáhl díky třem pravomocně odsouzeným pracovníkům, kterým soud potvrdil v červenci podíl na smrti pacienta, a také na následném falšování dokumentace, která měla jejich pochybení zakrýt.

Doktor Michal Križanov dostal v červenci u Krajského soudu v Praze dvouletý trest odnětí svobody s podmínkou na tři roky a zákazem činnosti na dvě léta. Vladimír Hulínský vyfasoval zákaz funkce primáře na dva roky a trest tří let odnětí svobody s podmínkou na dva roky. Třetí odsouzená lékařka Tamara Malcevová, která falešnou dokumentaci vytvořila, dostala od soudu nakonec podmíněný trest 12 měsíců s dvouletou zkušební dobou, přičemž jako lékařka může pracovat dál.

Primář Hulínský skončil v nymburské nemocnici již na konci května, když podával výpověď sám. Križanovič pak o práci přišel na konci července, když dostal výpověď. Malcevová doposud v nemocnici pracuje na interně.

Dotazníky ukázaly momentální spokojenost pacientů

Minulost člověk nikdy nevrátí, ovšem s čím něco udělat může, je budoucnost a právě o to se snaží také v nymburské nemocnici a první dílčí optimistické výsledky již generuje. Pacienti jsou v ní totiž podle dotazníkového řízení spokojeni. Podobný průzkum se prováděl na pacientech, kteří jsou hospitalizovaní, ale i na těch, kteří docházejí ambulantně.

Pacienti měli za úkol vyjadřovat spokojenost formou odpovědí na dotazy zaměřené na široké spektrum oblastí. Průzkum prováděla nemocnice způsobem, kdy pacienti odpovídali anonymně a vyplněné listinné dotazníky vhazovali do uzavřené schránky.

Ve 14 otázkách hospitalizovaní pacienti, respektive ve 12 ambulantní, hodnotili známkami jako ve škole, kdy 1 byla nejlepší, 5 nejhorší.

Pouze v jednom případě překročilo hodnocení průměrnou známku 2, a to v hodnotě 2,3. Bylo tomu tak v dotaze na spokojenost se stravou na gynekologicko-porodnickém oddělení, kde by pacientky uvítaly vhodnější stravu s ohledem na kojení.

Naopak nejlepšího výsledku bylo dosaženo v otázce na spokojenost s chováním a přístupem sester, a to 1,06. Stejně tak výborně dopadl dotaz na spokojenost s chováním a přístupem lékařů, což pacienti ohodnotili známkou 1,12.

"Výsledky průzkumu nám poskytují přínosné informace a jsou pro nás velmi významnou zpětnou vazbou. Odpovědi pacientů přinášejí důležité možnosti a návrhy, na co se zaměřit, aby došlo ke zlepšení a zkvalitnění poskytované zdravotní péče v naší nemocnici. Výsledky nás potěšily, nicméně vždy je prostor ke zlepšení a připomínky, které pacienti měli možnost vznést, nebereme na lehkou váhu a budeme se jimi zabývat," uvedla Ing. Alena Havelková, jednatelka Nemocnice Nymburk s. r. o.

Strava a informace od lékařů mohou být stále lepší

Pacienti a jejich odpovědi týmu nymburské nemocnice jasně naznačily, na čem je třeba stále pracovat. Jedná se tedy hlavně o zlepšení stravy po porodu a podávání teplejšího jídla. Respondentům také chyběla větší informovanost od lékařů - vysvětlení nemoci a léčby ze strany lékaře a informace o následném postupu léčení a kontrolách taktéž ze strany lékaře.

Obecně se do průzkumu zapojil zhruba každý sedmý hospitalizovaný pacient. Nemocnice se chystá dotazníkové šetření opakovat a naslouchat tak pacientům pravidelně.

"Názor pacientů je pro nás nesmírně důležitý. Jsme si vědomi, že k ještě relevantnějším údajům by bylo potřeba zapojení více pacientů. Propříště jednáme o spolupráci s Univerzitou Pardubice, která má s podobnými průzkumy spoustu zkušeností. I nepříliš velký vzorek respondentů je však pro nás potěšující, vzhledem k tomu, že se jednalo v drtivé většině o pozitivní hodnocení, což nebývá obvyklé. Většinou mají potřebu se vyjádřit naopak ti, co jsou nepokojení," dodává jednatelka.

Tak doufejme, že jde nymburská nemocnice konečně tím správným směrem a bude chtít především předcházet podobným problémům, které ji srážely v minulém roce. Něco podobného samozřejmě na podobný ústav vrchá hodně špatný stín, který se velmi těžko odstraňuje.