Kolínské školy získají statisíce na venkovní učebny. Ne všichni učitelé to schvalují

Kolínské školy dostanou nové venkovní učebny. Jedna ale ne, proč tomu tak je?
Zobrazit fotogalerii (4)
 

Hned pětice kolínských základních škol získá dotaci na realizaci venkovních učeben pro své žáky. Zájem měla ale i Základní škola Mnichovická, která ale peníze nedostane, protože zasáhlo město. Proč a kdo vlastně tento projekt financuje?

Zajímavý projekt se začne v nejbližší době realizovat v Kolíně. Hned pětice tamních základních škol totiž získá dotaci ve výši 100 000 Kč na realizaci stavebních prací, které se budou týkat venkovních učeben pro žáky.

Dotace bude financována ze dvou zdrojů. Město Kolín se podílí 60 tisíci Kč a zbytek jde z grantu automobilky TPCA, tudíž 40 tisíc Kč.

Město nakonec projekt realizovat nebude

Pouze dvě školy dotaci nedostanou. Tou první je Základní škola Bezručova, která již venkovní učebnou disponuje. Dotaci však nezíská ani Základní škola Mnichovická. "Má velmi malý areál, kam by se stěží postavilo hřiště, venkovní učebna se tam jednoduše nevejde," vysvětlil důvod neudělení dotace místostarosta města Michael Kašpar.

Mateřská školka Jeronýmova bude mít nové prostory

Ty se využijí pro výuku tělesné výchovy. Rekonstruční práce už byly schváleny a budou se týkat starých a nevyužitých prostorů skladů. Realizace přestavby by měla odstartovat v následujících dnech a měla by být dokončena do závěru letošního roku. 

Venkovní učebny si tak budou nakonec zřizovat základní školy samy. Původní plán byl přitom, že by to mělo být v kompetenci města. "My jsme se původně bavili o tom, že bychom to celé realizovali. Každá škola má totiž jiný areál a také trochu jinou představu, jak má venkovní učebna vlastně vypadat," vysvětlil Kašpar.

Otázkou také je, jak moc je pro vyučování dětí efektivní mít k dispozici venkovní účebnu. "Za mě to úplně ideální není. V případě přírodovědy ano, ale třeba u matematiky určitě ne. Děti jsou hodně náchylné na jakékoliv podněty z okolí, třeba jen poletující hmyz může vyúku totálně rozložit, nedej bože, aby se něco někde v okolí odehrávalo, pak začne být výklad učitele naprosto nezajímavý," vysvětlila nám Denisa Mervartová ze ZŠ Ústavní na Praze 8 v Bohnicích. 

Podle jejích slov je změna prostředí z klasické třídy na jinou velmi náročná. Ve chvíli, kdy zmizí tabule, katedra a klasické uspořádání lavic, je následně udržení kázně velmi nároční. "Děti to okamžitě berou něco jako hru. Takže učebna venku za hezkého počasí klidně, ale je třeba zvážit, jakou třídu tam vezmeme a hlavně co se bude vyučovat."