Pošta zase zdražila: Lidem dochází trpělivost, dokonce mluví o podvodech a naschválech

Česká pošta zdražila. Pomohlo zdražení zlepšit služby? Lidé si stále často stěžují na donášku balíků
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Od čtvrtka zákazníci České pošty zaplatí více za její služby. Podražily dopisy i balíky těžší dvou kilogramů. Pošta se zbavila roznášky novin, přesto jsou zákazníci s jejími službami nespokojení. Zvyšování cen přitom odůvodňuje podnik právě zvyšováním kvality.

Česká pošta od čtvrtka zvýšila ceny známek za obyčejný dopis do 50 gramů o 3 koruny na 19 korun. Doporučené psaní pak zdražilo o 6 korun na 44 koruny. Nezdražily balíky o hmotnosti do 2 kilogramů. Výrazně ale narostla cena u těžších zásilek.

O 3 koruny jsou dražší obyčejné zásilky s vyšší hmotností. Poslání dopisu do 100 g vyjde na 23 korun, půlkilová zásilka na 27 korun. Za doporučené psaní o hmotnosti 1 kilogram zaplatíte 60 korun.

Výrazně šly ceny nahoru za těžší balíky

U balíků Do ruky a Na poštu zůstaly stejné ceny v hmotnosti do 2 kg. U těžších balíků pošta snížila počet hmotnostních kategorií. Takže balíky do zhruba 10 kilogramů podle nového ceníku mírně zlevnily, ty těžší podražily. Například za balík v kategorii Do ruky o hmnotnosti 20 kilogramů vás vyjde na 247 korun. To je o 39 korun více. Pošta naposled zvyšovala cenu známky pro vnitrostátní doručování v roce 2016.

Čím státní podnik odůvodňuje zdražení? "Cílem České pošty je nabídnout občanům ČR takové portfolio poštovních i nepoštovních služeb, aby byly uspokojeny všechny jejich potřeby a požadavky jak z hlediska kvality, tak i dostupnosti," uvedl mluvčí pošty Matyáš Vitík. Česká pošta spravuje jednu z nejhustších sítí kamenných poboček v Evropě, dohromady je to 3 200 poboček. S celkem 31 tisíci zaměstnanci se řadí mezi největší zaměstnavatele v zemi.

Pošta neposkytuje služby pojišťovně

Česká pošta zároveň od ledna tohoto roku přestala poskytovat služby pro Českou pojišťovnu a Home Credit. Zákazníci tak na vybraných poštách už nesjednají třeba úvěr od Home Creditu a kompletní nabídku pojištění od České pojišťovny, včetně povinného ručení, pojištění domácnosti nebo penzijního pojištění. Finanční produkty tak Česká pošta nabízí jen svoje a pod značkou Poštovní spořitelny.

Projekt pošta Partner:

Od roku 2008 také pošta pokračuje s projektem pošta Partner. Je to označení pro pobočku, kterou na základě smlouvy s jasně vymezenými povinnosti a také finanční odměnou provozuje smluvní partner České pošty, která tímto modelem spolupráce zabezpečí poštovní servis zejména v menších a odlehlých obcích.

Podnik se zbavil i rozvozu denního tisku

Pošta už také od ledna letošního roku neroznáší denní tisk. Přitom roznášku převzala před pěti lety od Mediaservisu a přibrala hruba 2 500 nových lidí. Pro rok 2018 se ale podnik nedohodl na zvýšení ceny rozvážky.

"Pošta nenalezla shodu s vydavatelskými domy na změně smluvních podmínek v oblasti ranní distribuce tisku. K tomuto kroku se rozhodla přistoupit zejména s ohledem na finanční nerentabilitu této poskytované služby. Smluvní finanční odměna, kterou za poskytování služby Česká pošta dostávala, nebyla posledních pět let upravována," řekl mluvčí pošty Matyáš Vitík.

Lidé si stěžují na služby

Že by ale omezení rozsahu služeb a následné zdražení nějak zkvalitnilo přímo poskytované služby České pošty, se zákazníkům nezdá. Na Facebooku České pošty píše spousta nespokojených zákazníků. Například Michaela Lázničková píše, že neví, kde by se dalo stěžovat na služby, aby to někdo řešil. Podle pisatelky nikdo na nic nereaguje. Ostatní přispěvovatelé jí dávají za pravdu: "V Ostrově u Karlových Varů je to samé. Nezvoní, nevhazují oznámení a pak vracejí zásilky," rozčiluje se další nespokojený zákazník.  

Petr Filip je v pracovní neschopnosti, tedy trvale doma, ale čeká na balík a místo něj se ve sledování zásilky dozví, že nebyl zastižen. "Pokud v téhle situaci Česká Pošta nabízí službu Balík do ruky, jde už o čistý podvod, předem přece vědí, že to nedoručí," postěžoval si pan Filip.