Repliky historických aut zatěžují centrum Prahy. Nikdo to neřeší

Někdy je lepší použít auta k jiným účelům
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Obrovský nárůst počtu replik historických aut je jedním z velkých problémů centra hlavního města. Městská část Praha 1 společně s Policií České republiky zahájila jejich kontrolu, při které bylo zjištěno téměř 250 přestupků z celkových asi 300 kontrol policií. Pražský magistrát problém dlouhou dobu neřešil. 

Z původně zajímavého počinu nabídky projížděk historickými vozy ulicemi centra Prahy pro zahraniční turisty se stala nekoordinovaná a nikým nepovolená činnost zatěžující ulice centra. "V geometrické řadě vzrůstají oprávněné stížnosti místních obyvatel, kteří se každodenně setkávají s tímto fenoménem, kdy auta s mimopražskými značkami brázdí ulice centra a jejich řidiči nedodržují žádná pravidla," řekl Richard Bureš, zástupce starosty Prahy 1 za ODS.  

Neřeší se vůbec nic

Tak jako další aktivity zatěžující centrum města (dříve Segway, pivní cyklobary, elektro koloběžky, Pub Crawl nebo Airbnb) začali tento problém nejprve řešit na Praze 1. "Ze strany magistrátu začal být problém vnímán až nyní v předvolebním období, kdy jednotlivci začínají prohlašovat, jak budou problematiku řešit. Nápady se pohybují od různých nařízení až po úplné zákazy, které jsou ale legislativně neproveditelné. Na Praze 1 jsme vždy říkali, že prvotně je třeba vymáhat platná pravidla a až v případě, že tato by byla nedostatečná, je možné hledat represivní možnosti," přibližuje situaci Bureš.

Pro historická auta bylo původně Technickou správou komunikací vyhrazeno několik parkovacích míst jako nástupních stanic. Dnes však násobně větší počet těchto replik stojí na mnoha místech v modré zóně ZPS, či přímo na zákazech například v ulicích U Prašné brány, Pařížská, Mostecká, Husova, Karlova, Rytířská. V kolonách pak vjíždějí do úzkých uliček centra, a to na Velkopřevorské náměstí, ulici Mostecká, Nerudova a Jilská. Historická auta také vjíždějí do pěších zón na ulici Loretánská nebo Hradčanské náměstí, kde se vydávají za dopravní obsluhu.

Auta jsou často v hrozném stavu

Dlouhodobě nejen v této problematice spolupracuje Praha 1 s policií. Výsledkem spolupráce je nedávno proběhlá akce zaměřená na kontrolu replik historických vozů. Dosavadní činnost prokázala nejen zvýšené nedodržování předpisů ze strany řidičů těchto aut, ale i nedostatky v technickém stavu vozidel a dalších prohřešků.

V rámci akce bylo provedeno více než 300 kontrol, při kterých bylo zjištěno téměř 250 přestupků. Na místě pak bylo uděleno přes 200 pokut, 20 oznámení o zahájení správního řízení. V 16 případech pak došlo ke zkrácení platnosti technické kontroly na 30 dní z důvodů nedostatků v technickém stavu vozidel a u několika vozů došlo k zabránění v další jízdě technickým prostředkem.

Více než 50 přestupků se týkalo nepoužití pásů u pasažérů vozidla, 25 pak technického stavu vozidel. "Věřím, že pokračování těchto akcí bude prvním krokem při řešení problému trápícího nejen obyvatele centra, ale i jeho návštěvníky," dodal zástupce starosty Prahy 1 za ODS.  

Unikátní výstava: Legendární Jawa 250 nebo cenný veterán ze Strakonic. Čtěte zde.