Miliardář Sehnal: Nejsem jako Babiš. Dělám čistý byznys, nemířím na státní dotace

Může to miliardář dotáhnout až na magistrát?
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Plánů, jak proměnit hlavní město, dát metropoli novou tvář, přiblížit ji Evropě, světu, jak ji zbavit provinčního nátěru, těch je hodně. Podstatné je, nakolik je autor těchto vizí schopen vstoupit do reality, nabídnout záruky, že se bude něco dít skutečně, nejen na papíře nebo před kamerami. Pavel Sehnal je úspěšný podnikatel, má vizi. Ale stačí to?

Pane Sehnale, proč byste měl být primátorem Prahy?
Protože Prahu by měli řídit Pražané. Já se narodil na Žižkově, studoval na Smíchově a Dejvicích, sídlo firmy mám v centru, bydlel jsem v Praze 4 a nyní v Letňanech. Jsem Pražák křížem krážem. Zajistím větší pracovní příležitosti Pražanů v místě jejich bydliště. Chci, aby městské části byly tak soběstačné, že budou schopné nabídnout práci lidem tam, kde bydlí. Město zprůjezdníme a zajistíme nové parkovací kapacity. Chceme Prahu jako bezpečné město, kde to žije, s větším počtem propojených cyklostezek, hřišť a parků, ale také bez čekání u lékaře. Vytvořím v Praze prostory, které jí chybí. Odpočinkovou zónu, křižovatku setkávání a také líheň kultury a umění se specifickým vztahem k filmu a divadlu. Bude to místo otevřené, sympatické, vstřícné a svobodu vyjadřující pro všechny Čechy, Pražany i návštěvníky ze všech koutů světa.

Tou odpočinkovou zónou máte na mysli projekt, který jste nedávno představil veřejnosti, tedy Park Miloše Formana?
Přesně tak. Chtěl bych areál Výstaviště Praha v Holešovicích přejmenovat na Park Miloše Formana a vrátit do něj kulturně relaxační funkce. Vznikly by zde nové stylové pavilony, například Pavilon Miloše Formana, pavilon pro letní filmový a divadelní festival a v souladu s moderními technologiemi a možnostmi by byla zrekonstruovaná i Křižíkova světelná fontána. Návštěvníci by zde mohli sledovat i noční projekce na oblohu. K prosazení prvního kroku, samotného přejmenování, jsme zahájili na začátku září petiční aktivitu na stáncích po Praze a také prostřednictvím webových stránek. Dnes jsme petiční archy s více než osmnácti tisíci podpisy předali na pražském magistrátu Odboru volených orgánů. Myšlenka vzniku Parku Miloše Formana je dobrá a já věřím, že se dočkáme jejího naplnění. Vůle Pražanů vyjádřená jejich podpisy na petici je toho důkazem. Během několika týdnů se nám podařilo sebrat téměř třikrát víc podpisů, než kolik nařizuje zákon, aby se peticí museli zabývat pražští zastupitelé.

Nekazí ale trošku euforii fakt, že synové pana Formana po vás chtějí 600 tisíc za to, že netušili, že přejmenování parku využijete ve své volební kampani?
Pokud jsem se při prezentaci projektu jakkoli dotkl citů pozůstalých, tak se za to omlouvám, nebylo to mým úmyslem a rád se jim za to dojdu omluvit i osobně. Moji radost z toho, jak naši aktivitu vnímají Pražané, to ale nijak nekazí. Vždyť petici na přejmenování výstaviště už podepsalo 18 372 Pražanů.

Číslo jistě pěkné, ale "nějaký" park určitě není pro Pražany největším problémem...
S tím souhlasím. Za největší problém metropole považuji jednoznačně dopravu. Špatná průjezdnost města, absence okruhu kolem Prahy, málo parkovacích kapacit. Stejně tak problémem je, že lidé v Praze mají malé pracovní příležitosti v místech svého bydliště. Praze chybí také stanice metra, má nedostatečnou bytovou výstavbu, nedostatek cyklostezek, hřišť i parků, což se naplno projevilo v nedávných horkých dnech.

Už podruhé jste vyjmenoval spoustu věcí, které jsou v Praze bezesporu špatně. Teď mi ale řekněte, jak tyto nedostatky chcete řešit? Zkuste být, prosím, konkrétní.
Průjezdnost zlepšíme pomocí územního plánu a právě nabídkou práce v místě bydliště, zlepší se tím i životní prostředí. Dohodou se Středočeským krajem zajistíme vybudování záchytných parkovišť P+R. Do Prahy totiž přijíždí každý den 300 tisíc automobilů a kapacita záchytných parkovišť je pouze 3 000. Bytovou výstavbu zrychlíme zjednodušením stavebního řízení. Cyklostezky vzájemně propojíme a také je lépe osvětlíme.

Hovoříte také o tom, že má Praha podpořit stavbu nových bytů. Jak na to?
V prvé řadě se musí zjednodušit a zrychlit stavební řízení, to je velká brzda bytové výstavby, která je potřebná. Stejně tak s cenami bydlení je v metropoli v posledních letech problém, ceny nájmů i realit ke koupi se vyšplhaly nahoru o desítky procent. Tisíce bytů se rovněž přesunuly do kategorie bytů využívaných pro Airbnb či k dalším krátkodobým pronájmům. Na vině je právě nedostatečná výstavba. A řešením není rozhodně zákon o sociálním bydlení, to v Praze nic neřeší.

Zahájil byste během následujících čtyř let stavbu nových dopravních staveb a pokud ano, jakých?
Rozhodně je nutné přidat další stanice metra, které by měly přibýt ve směru ven z Prahy, dokončit okruh kolem Prahy, rozhodně vybudovat síť velkokapacitních záchytných P+R parkovišť. To jsou strategické stavby pro město. Nesmíme ale zapomínat ani na cyklostezky, které chceme vzájemně propojit a instalovat osvětlení. Jen tak budou lidé kolo používat skutečně jako dopravní prostředek.

Jak konkrétně byste chtěl zlepšit život obyvatel Prahy?
Zajistíme zejména větší pracovní příležitosti Pražanů v místě jejich bydliště. Mnoho lidí totiž žije na pražských sídlištích, ale za prací většinou dojíždí do centra města. Je potřeba při plánování dopravní infrastruktury a veřejné dopravy pracovat s přesnými daty a s odborným zázemím. Nechceme nutit lidi, aby využívali jeden způsob dopravy, chceme systém dopravy nastavit tak, aby lidé sami našli nejvýhodnější a nejpohodlnější způsob přepravy, který jim bude vyhovovat a který zároveň odlehčí přehuštěné dopravě v centru města. Budeme klást důraz na to, aby život v Praze nebyl pouze o nákupech, zaměstnání a chození do školy. Lidem nabídneme i nekomerční místa a možnosti ke sportu a relaxaci, vytvoříme prostor pro volnočasové aktivity dětí a mládeže. Vrátíme život na náměstí, aby se zde lidé setkávali, aby zde bylo více zeleně, laviček a bezpečných míst nejen pro nedělní procházky rodin a maminek s kočárky. Zároveň podpoříme drobné živnosti, aby v těchto lokalitách opět působili kadeřníci, cukrárny a kavárny, pekaři a restaurace. Senioři v Praze často trpí pocitem osamocení, opuštění a nepotřebnosti. Chceme se postarat o to, aby se aktivní senioři zapojovali do veřejného života. Budeme využívat jejich nabytých zkušeností a neopomíjet jejich vůli a touhu zůstat i ve vyšším věku platnými členy společnosti.

Zní to jako sen o Praze. Opravdu věříte, že byste ho jako primátor dokázal převést do praxe, nezůstalo by jen u planých slibů a mnoha slov?
Kdybych tomu nevěřil, tak bych se o to nepokoušel. Velký vliv na to bude mít budoucí osoba pražského primátora. Proto nabízím naději, vize, odvahu, rozhodnost, zkušenost, sílu prosadit vše prospěšné pro Pražany a návrat dobré nálady do ulic i do pražských domovů. A prozradím vám své životní heslo, kterým se řídím ve svém podnikání i osobním životě: Napoprvé správně! A právě to Pražanům nabízím. Konec slepých uliček, experimentů, omylů. Proto je právě tak důležité i ve volbách volit napoprvé správně.

Jeden miliardář už ale v Česku vládne. Vy jste jiný než Andrej Babiš?
Rozhodně ano. Je potřeba to vidět ve dvou rovinách. Za prvé podnikání. Já dělám čistý byznys. Pan premiér podniká v zemědělství, míří na dotace spojené se státní podporou. A za druhé máme rovinu politickou. Pan Babiš, když vstupoval do politiky, tak se opíral o pravicové voliče, oslovoval živnostníky, podnikatele a další. V průběhu času tuto ideu opustil a přesunul se na levý střed. Já naopak zastávám stále stejný, a to pravicový pohled. Domnívám se totiž, že pravicová politika je hnacím motorem ekonomiky i hlavního města Prahy.