Firmy potřebují zaměstnance kontrolovat. Home office jim nevoní, i když dohled jde i na dálku

Kontrola na každém kroku, ale jak ji zajistit u zaměstnance doma?
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Home Office může využívat jen každý pětadvacátý Čech. Přitom by číslo mohlo být mnohonásobně vyšší. Největší problém českých firem je v tom, že často neznají nástroje, jak své zaměstnance doma kontrolovat. A co si budeme povídat, nejen tuzemský "dříč" dělá všechno pro to, aby na práci sáhl co nejméně.

Pouze necelá čtyři procenta Čechů mohou využívat výhod práce z domova. Oproti zemím západní Evropy to je dvakrát až čtyřikrát méně a Česká republika je na tom z hlediska povolování „Home Office“ podle statistiky Eurostatu také hůře než průměr Evropské unie, který činí pět procent.

Hlavním důvodem je obava firem z nízké pracovní morálky zaměstnanců a udržení jejich vysoké výkonnosti. "Takové obavy jsou ale v době digitálních technologií zcela liché," upozorňuje Ondřej Šťovíček, produktový manažer společnosti Easy Software, dodavatele nástroje pro projektové řízení Easy Project.

Ohrozí práce z domu výkon?

Pokud se zaměstnavatel obává, že umožněním práce z domova ohrozí výkonnost zaměstnance, měl by si zajistit účinnou kontrolu. "Lidé, kteří využívají Home Office, nemusí nutně dodržovat konkrétní pracovní dobu, důležité jsou výsledky jejich práce," říká Šťovíček.

Především jde o plnění termínů a odevzdávání práce v tom rozsahu, jaký stanovil zaměstnavatel. "Na to stačí sofistikované online nástroje projektového řízení, jako je například ten náš. Vedoucí projektu v něm nastaví základní parametry a zadává jednotlivé úkoly zaměstnancům s přesnými termíny. Systém pak jednotlivé pracovníky upozorňuje formou e-mailů na blížící se uzávěrky," vysvětluje Šťovíček.

Poradí si s tím každý

Díky snadnému nastavení a připraveným šablonám je zmíněný nástroj vhodný pro všechna odvětví. Od IT a software přes služby a výrobu až po školství a státní sféru. V každém odvětví má mnoho úspěšných implementací od malých až po ty největší hráče. Jedná se o skvělé řešení pro malé i velké týmy nebo celou firmu.

"Využije jej například i jednotlivec, pokud se pustí do tak složitého projektu, jakým je stavba nebo rekonstrukce domu," podotýká Ondřej Šťovíček. K úkolům je možné připojit otevřené dokumenty na sdíleném disku tak, aby lidé z týmu mohli pracovat společně. A video chaty, které ve stále větší míře nahrazují běžné "zasedačkové" porady.

Ještě efektivnější řešení

Nová verze pro rok 2019 navíc nabídne tzv. Lite verzi, která umožní tento nástroj ihned používat bez zdlouhavého nastavování. Na trhu bude od letošního února. "Věřím, že jím přesvědčíme další české firmy, aby přešly od neefektivního řízení prostřednictvím excelových tabulek nebo lístečků k modernímu projektovému managementu," říká Ondřej Šťovíček.

Podle loňského průzkumu společnosti TREXIMA nabízela možnost práce z domova pouze čtvrtina až třetina českých firem. Přitom jde o benefit, který adepti na zaměstnance přímo vyžadují. Proč se tedy zbavovat konkurenční výhody a odmítat Home Office, když je po něm taková poptávka?