Aero vodochody musí propouštět, protože přichází o zakázky

Delfín L-29 byl také velmi úspěšným modelem
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Nejslavnější český výrobce letadel zažívá krizi. Vinou odřeknutých zakázek musí propustit až desetinu zaměstnanců. Nejbolestivější ztrátou je pro firmu původně plánovaná dodávka kokpitů pro vrtulníky pro americkou společnost Sikorsky. 

Na začátek roku to pro Aero Vodochody nejsou vůbec pěkné zprávy. Krize, která podnik postihla, vyplývá z dopisu generálního ředitele Giueppa Giordoa svým zaměstnancům. "V porovnání s minulým rokem snížíme počet interních zaměstnanců o deset procent," uvedl Giordo v dopise.

V Aeru pracuje asi 2 000 lidí, propouštění se tedy dotkne zhruba 200 z nich. Budou mezi nimi také agenturní pracovníci, část lidí odchází do důchodu.

Vlastní výroba

Aktuální situace je zároveň odrazem směru, kterým se firma pod vedením italského managmentu vydala. Podle mluvčího Aera Tobiáše Tvrdíka souvisí propouštění s celkovou proměnou orientace výroby, která se pod italským managementem už třetím rokem zaměřuje na vlastní výrobu letadel, hlavně nového cvičného letounu L-39NG, a odklání se od subdodávek a civilní výroby.

Nové zbrojní projekty ale zároveň ještě nevydělávají, Aero je tak druhým rokem po sobě ve ztrátě a finanční skupina Penta musí podnik dotovat.

Zbrojíme!

Podle desetileté strategie, kterou italskému manažerovi schválili majitelé, má zbrojní výroba v Aeru v budoucnu tvořit dvě třetiny tržeb. Pro Aero Vodochody bude výpadek dodávek pro společnost Sikorsky znamenat propad v tržbách přibližně půl miliardy korun.

Česká firma vyrábí plně vybavené kokpity pro vrtulníky Black Hawk od roku 2011. S firmou Sikorsky, jíž vlastní zbrojní koncern Lockheed Martin, se Aeru v červenci 2017 podařilo prodloužit smlouvu až do roku 2023, loni ale Američané kontrakt vypověděli a budou kokpity vyrábět v USA.

Poděkujte Trumpovi

Nečekaná změna ve smlouvě má možná jeden zásadní politický důvod. Dle několika zdrojů je možné, že americké zbrojní firmy reagují na tlak prezidenta Donalda Trumpa, který nutí americké firmy, aby si své výrobky vytvářely samostatně, a vytvářely tak nová pracovní místa pro Američany. 

Aero do roku 2017 se společností Sikorsky spolupracovalo také na výrobě civilní helikoptéry S-76, kterou však americká firma úplně zrušila. Vedle dodávek pro Sikorského se Aero podílí na dodávkách křídel pro společnost Airbus, konkrétně pro menší dopravní letouny A220. Dodává rovněž komponenty pro vojenský dopravní letoun KC-390 Embraer.

Proudový letoun

Nový přístup a směr firmy Aero Vodochody má představit projekt proudového letounu L-39NG. Spolu s Aerem se na nákladech podílí zbrojní firma Omnipol, která je od roku 2015 strategickým partnerem projektu. Na vývoj stroje přispívá úvěrem ve výši 320 milionů korun Česká exportní banka, která je připravená financovat i vývoz letadel.

Ve prospěch Aera hraje to, že po světě stále létá několik set původních strojů L-39 Albatros, které bude třeba modernizovat nebo nahradit. Loni v prosinci Aero s L-39NG provedlo první zkušební let. Letoun ale ještě musí získat potřebné certifikace.

Se sériovou výrobou 20 kusů letadel ročně se zatím ve Vodochodech počítá od roku 2023. Firma má první předběžné objednávky. Na loňské letecké přehlídce ve Farnborough uzavřelo Aero dohody se dvěma zájemci - portugalskou společností Skytech a americkou RSW Aviation. Již dříve si čtyři cvičné stroje objednal Senegal. Celkem čtyři letouny za 1,1 miliardy korun si chce koupit státní podnik LOM Praha.