Junkers F13: Převratný dopravní letoun, který se stal osudným Tomáši Baťovi

Letadlo Junkers F13 a jeho pasažéři
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Lidská touha létat jako pták byla hnacím motorem, který stál za rozvojem letectví. Letos tomu bude už 100 let, co se nad oblaka vznesl letoun Junkers F13. Toto na svoji dobu špičkové letadlo znamenalo mezník v historii civilního letectví. Jedná se totiž o jednoplošník s velmi pokročilým designem. Jaké revoluční novinky jsou spjaté s legendárním letounem? 

Vývoj letounu Junkers F13 je úzce spjat s koncem 1. světové války a se jménem německého konstruktéra letadel Hugo Junkersem (1859-1935), který mimo své aktivity vynálezce a podnikatele působil také jako profesor na univerzitě v Aachenu. Nemýlí se ten, který jméno tohoto nadaného vynálezce spojuje i s plynovými kotly Junkers, za jejichž vznikem také stál.

Plynové kotle a letadla mají společného jmenovatele

Hugo Junkers byl vždy pacifistou, proto cílem jeho bádání bylo letadlo, jež by sloužilo civilním účelům pro dopravu osob a nákladu. Bohužel první světová válka jeho nápadům a plánům nepřála a byly mu umožněny pouze projekty vojenských letadel.

Proto se ihned po jejím skončení v listopadu 1918 chopil příležitosti a pustil se do vývoje nového civilního letounu Junkers F13, u něhož využil vynálezu německého chemika a metalurga Alfréda Wilma. Tomu se totiž podařilo vyrobit zcela novou a unikátní slitinu hliníku a mědi s vysokou pevností - dural. Tento materiál se stal hlavním materiálem pro výrobu pláště letadla díky svým unikátním vlastnostem - lehkosti a mimořádné tvrdosti.

První letadlo Junkers F13, pokřtěné jako "Annelise", poprvé vzlétlo 25. června 1919, přičemž se okamžitě začalo s jeho sériovou výrobou. Ta probíhala až do roku 1932 a celkem bylo vyrobeno 322 exemplářů.

Několik zajímavostí o Junkers F13

Letoun Junkers F13 „Annelise“ je také držitelem neoficiálního světového výškového rekordu, kdy vystoupalo do výšky 6 750 metrů, a to s osmi osobami na palubě. Junkers F13 disponoval otevřeným kokpitem pro dvoučlennou osádku a krytým místem s kapacitou pro 4 cestující. Ti se již během letu poutali bezpečnostními pásy. Letoun dosahoval maximální rychlosti 185 km/h a doletu 980 km. Zahraniční letečtí dopravci i cestující si používání "ef třináctky" na pravidelných linkách pochvalovali a letadla létala od polárních letišť až po oblasti v tropech.

Junkers F13 létal v Německu, USA i v Sovětském svazu, Brazílii, Polsku či Švýcarsku – pouze v tehdejším Československu toto letadlo absolvovalo jen zkušební lety, ale do ostrého leteckého provozu nebylo nikdy nasazené.

Tomáš Baťa a Jindřich Brouček zahynuli v troskách letadla

Letadlo Junkers F13 sehrálo i smutnou hlavní roli ve smrti zlínského podnikatele a zakladatele obuvnické firmy - Tomáše Bati. Dne 12. července 1932 nebyly pro let zrovna nejlepší povětrnostní podmínky - všudypřítomná mlha se vznášela na Otrokovicemi a pana továrníka čekala plánovaná cesta do Švýcarska, aby mohl otevřít novou pobočku v městečku Möhlin. Šéfpilot Jindřich Brouček však ztratil ve vzduchu za snížené viditelnosti v údolí řeky Moravy orientaci a letadlo Junkers F13 se s oběma muži zřítilo do prostoru továrny asi necelý kilometr od letiště.

Jistě není bez zajímavosti, že nově vyrobená maketa letadla Junkers F 13 bude od jara roku 2019 také součástí expozice v obnoveném Památníku Tomáše Bati ve Zlíně, kam se vrátí po více než 80 letech. Nevíte-li tedy, co s volným časem, zkuste nasměrovat své kroky na střední Moravu a podívejte se, jak to opravenému památníku v typickém funkcionalistickém stylu sluší.