To je rychlost: elektrifikovaný úsek dálnice v Německu již využívá první dopravce

Vozidlo Scania R450 firmy Spedition Schanz na elektrifikované dálnici
Zobrazit fotogalerii (1)
 

Již dva měsíce před tím, než nově zvolená předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová přednesla v Bruselu svoji vizi o klimaticky neutrální Evropě do roku 2050, byl v Německu učiněn první krok k praktickému naplnění tohoto cíle. V průběhu května zakoupila první logistická firma - Spedition Schanz - hybridní tahač návěsů Scania, který je schopen denně při svých jízdách využívat první elektrifikovaný úsek dálnice A5. Zůstaneme hodně dlouho za nimi?

Je rozhodnuto - elektrický pohon se u silniční nákladní dopravy osvědčuje, takže v Německu a postupně i v dalších zemích Evropy se budou postupně zřizovat elektrifikované dálnice pro provoz hybridních kamionů. Výhradním dodavatelem vozidel pro testovací provoz, financovaný německým ministerstvem životního prostředí, ochrany přírody a jaderné bezpečnosti, je výrobce užitkových vozidel Scania. V nadcházejících měsících budou pro tento projekt v Hesensku dodána další čtyři hybridní vozidla stejné značky.

Otázka priorit
Když se v polovině 19. století začínaly rozvíjet železnice, jako zcela nový druh dopravy, objevovaly se v tehdejším tisku „zaručené“ hlasy skeptiků, hovořící o tom, že projíždějící vlaky budou vše zapalovat, plašit dobytek a že lidská těla budou velkou rychlostí - nad 40 km/h - rozmačkána.

Dá se očekávat, že i dnes - ve druhém desetiletí 21. století - se objeví mnoho „odborníků“, kteří budou poukazovat na nevýhody elektrifikovaných dálnic, lemovaných lesy sloupů, zvyšujících možnost nehod, na negativní ekonomické propočty a další argumenty. Vše je ale otázkou priorit a skutečně reálných a realizovatelných možností pro aktuální a okamžité řešení klimatického problému.

Vše přesně spočítané

Než Hans Adam Schanz pořídil první hybridní automobil Scania R450 pro elektrifikovanou dálnici, vše si pečlivě spočítal (rodinná firma Spedition Schanz nepatří ke gigantům v oboru a kvůli nové technologii zcela jistě přijít do bankrotu nechce). Společnost přepravuje zboží několikrát denně z Odenwaldu do Frankfurtu nad Mohanem; jedná se o 100 až 150 tun barev, přičemž trasa vede mimo jiné pod pětikilometrovým pilotním trolejovým vedením dálnice A5. Dalo se tedy očekávat, že se projektu jako první zúčastní firma, které nová technologie přinese zaručený prospěch.

Názor vedení firmy je jasný: „Technologie elektrifikovaných silnic vypadá velmi slibně.“ Svému hybridnímu vozu Scania říkají EL-LEON. Pro jeho obsluhu jsou zatím vyškoleni tři řidiči. Jeden z nich říká: „Projekt mne okamžitě zaujal. Elektromobilita prochází zajímavým vývojem; podle mne je v ní budoucnost a já chci být její součástí.“

Další projekty
Provoz elektrifikovaných silnic v Hesensku doplní další dva projekty ve Šlesvicku-Holštýnsku a ve spolkové zemi Bádensko-Württembersko. Kromě železniční nákladní dopravy se tak do elektrické trakce začne v blízké budoucnosti převádět i větší a větší podíl nákladní dopravy silniční.