Úspěch v obchodu s Tureckem: České motorové lokomotivy pro těžký průmysl

Přepravu lokomotiv do Turecka zajistila firma CZ Logistics.
Zobrazit fotogalerii (6)
 

Někdy se z našeho obchodování s Tureckem vyklube úspěch, někdy velký problém - viz nedostavěná tepelná elektrárna Yunus Emre. Úspěchem je zcela jistě vývoz několika motorových lokomotiv, vyrobených firmou CZ LOKO, do oceláren Isdemir.

Po složité logistické operaci, kterou představoval třítýdenní transport lokomotiv z České republiky do Turecka, zahrnující jízdu po železnici, řece i silnicích, dorazily ke konci srpna do Turecka první dvě ze šesti posunovacích lokomotiv typu EffiShunter 600. Stroje vyrobil závod společnosti CZ LOKO v Jihlavě.

Lokomotivy nejprve dojely po kolejích do bratislavského přístavu, odkud po Dunaji odpluly na palubě lodi do bulharského Ruse. Tam byly přeloženy na silniční podvalník, na němž doputovaly do největších oceláren v Turecku - İsdemir.

Ocelárny İsdemir

İsdemir, součást skupiny OYAK Mining Metallurgy Group, je třetí nejstarší železářskou a ocelářskou společností v Turecku s největší kapacitou na výrobu dlouhých ocelářských produktů. V İsdemiru je instalována linka s válcovací kapacitou 3,5 milionu tun ploché oceli za rok, jež byla v rámci modernizace závodu uvedena do provozu v roce 2008.

Závod İsdemir byl založen 3. října 1970 u pobřeží Středozemního moře na jihu Turecka, v oblasti Payas (Yakacık), 17 km od města İskenderun. Uveden do provozu byl v roce 1975, tehdy s výrobní kapacitou 1,1 milionu tun oceli za rok. Jeho výrobní kapacita byla od roku 1985 rozšířena na 2,2 milionu tun za rok.

České lokomotivy v provozu

V ocelárnách İsdemir budou v náročném hutním provozu nasazeny lokomotivy EffiShunter 600 do středně těžké posunovací služby. Během tří let firma İskenderun Demir ve Çelik (İskenderun železo a ocel) plánuje zvýšit produkci až o 30 %, takže kolejová doprava bude hrát stále významnější roli.

Šestice nových EffiShunterů 600, vybavených spalovacím motorem CAT C27 o výkonu 709 kW, představuje pokrok oproti dosud používaným ruským a čínským lokomotivám, především co se týká spotřeby paliva a celkových nákladů na provoz. Lokomotivy vznikají na repasovaných hlavních rámech starších lokomotiv, vyráběných v průběhu 70. a 80. let minulého století v lokomotivce ČKD Praha, především ř. 742. Využívány jsou rovněž jejich „nesmrtelné“ kývačkové podvozky, kterými byly od konce 60. let vybavovány zcela všechny typy motorových lokomotiv z ČKD.

Lokomotivy jsou uzpůsobeny k projíždění oblouků o minimálním poloměru 60 metrů. Z důvodu sníženého průjezdného profilu v ocelárnách byla nezbytná klimatizace umístěna nikoli na střeše, ale uvnitř kabiny strojvedoucího. Kamerový systém zaručuje obsluze dokonalý výhled před vozidlo. Součástí výbavy je i dálkové ovládání radiopojítkem, při kterém je na lokomotivě spuštěn optický výstražný systém. Oproti běžnému provedení mají lokomotivy také osazeno kombinované spřáhlo, umožňující klasické spojení hákem a šroubovkou nebo poloautomatickým spřáhlem SA3.

Společnost CZ LOKO exportuje zhruba 60 % své produkce lokomotiv do 18 zemí. V Turecku patří mezi její zákazníky také ocelárny Erdemir v Ereğli. Státní dráhy TCDD pak využívají dvě lokomotivy (741.708 a 741.709) v podmořském železničním tunelu Marmaray pro případ mimořádných událostí, například výpadku elektrické energie.