Ochranu před zimou potřebuje i lak vašeho auta. Co vše je dobré udělat pro zachování lesku?

I sušení je potřeba vykonávat ručně, a to pomocí utěrek z mikrovlákna
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Podzim je tu, dny se postupně zkracují a to znamená jediné: Zamračené počasí, barevné listí, ale také přicházející zimu, sůl na silnicích a další nepříjemné záležitosti pro lak našeho auta. Řekněme si tedy proto, jak v několika krocích umýt a ochránit lak auta před nepříznivými vlivy. Protože jen obyčejné opláchnutí vodou jednoduše nestačí.

Nejen člověk, ale i naše auto trpí při zhoršeném počasí na podzim či v zimě daleko více než třeba na jaře. A proto je i o něj potřeba se náležitě postarat, důkladně omýt a obecně lak připravit na výraznější nápor soli či štěrku.

Před samotným začátkem si připravíme k autu vše, co budeme během mytí a ošetřování potřebovat. Banální krok, že? Nicméně příprava je základ a nestane se vám pak, že budete od auta odbíhat kvůli zapomenutým věcem. Autošampon, rukavice z mikrovlákna, dva kyblíky s vodou, utěrky a vosk nebo např. hadice... Nic se v tomto případě neztratí.

Hrubá špína musí pryč

Mít wapku s tlakovou vodou je v tuto chvíli taková malá výhra v loterii. Pokud ji nevlastníte, poslouží hadice a smetáček, a pokud ani to ne, můžete si vystačit i s konví nebo několika kýbly vody. Ať už tak či onak, je zásadní z karoserie odstranit hrubé nečistoty, abychom je potom více neroznášeli po celém autě. Na zbytky hmyzu a oleje lze použít jemnou abrazivní pastu.

Nezapomeňte ze sebe hlavně sundat vše, co by mohlo lak auta poškodit. Šperky, hodinky, ale i pásek nebo kovové cvočky na oděvu. Nejlepší je mýt auto prostě v teplákách nebo montérkách, jeden špatný pohyb a váš snubní prsten zanechá jizvu z války.

Jakmile někdo řekne ruční mytí, většina z nás si představí klasickou mycí houbu. Ta ale není na mytí ani zdaleka tak perfektní. Povrch houby totiž zachycuje drobná smítka a částice prachu, které poté škrábou i lak. Úplně nejhorší situace přichází tehdy, když nám houba upadne. Špína na ni nabalená může totiž udělat do laku hluboké rýhy, na které nestačí mnohdy ani zázračná leštěnka.

Rukavice z mikrovlákna jsou lepší volba. Použití je bezpečné a auto zůstane krásně čisté. Po karoserii vykonáváme rukou pouze horizontální pohyby zleva doprava a zpátky, nikdy ne vertikální. Pohybováním nahoru a dolů totiž vytaháme špínu ze spodní části karoserie směrem nahoru a naděláme mikroškrábance.

Nejlepší sušení je opět to ruční

Těšíte se, až si po domytí auta dáte pauzu na pivo a počkáte, až auto uschne? Máme pro vás špatnou zprávu. I sušení je totiž potřeba vykonávat ručně, a to pomocí utěrek z mikrovlákna.  Pokud totiž auto neusušíme ručně, mohou nám po uschnutí vzniknout na laku fleky a mapy.

Pokud si přejete, aby lak auta dlouho vydržel a vůz se leskl jako kdysi v autosalonu, investujte do slušného vosku či do populárního nano-vosku. Na karoserii tak vytvoříte ochranný film, který udrží pryč vodu, sůl i nečistoty. Použití nano-vosků doporučují i odborníci a celá sada se dá pořídit již od pár stokorun a na hloubkové vyčištění a následnou ochranu laku vystačí velmi dobře.

Vosk nanášíme krouživými pohyby

Při nanášení vosku se řiďte návodem, ale i obecné rady zní jednoznačně: Lak vždy leštíme krouživými pohyby, oblasti karoserie si rozdělujeme a postupujeme kousek po kousku. Zároveň bychom měli auto vždy voskovat ve stínu, protože jedině tak uvidíme všechny šmouhy a vyleštíme vosk do rovnoměrné vrstvy.

Jedno nedělní odpoledne nám tak postačí, abychom se mohli po okolí pyšně projíždět v naší nablýskané "káře" a zároveň ji ochránili před nejrůznějšími agresivními vlivy, ať již před solí či štěrkem. Tak směle do toho!