Nejlepší české seriály roku: Most! nemůže chybět, na úplný top jsme si však museli počkat

Prohlédněte si celou fotogalerii
Zobrazit fotogalerii (5)
 

Rok 2019 se pomalu chýlí ke konci, a tak začíná čas bilancování. Dnes jsme se podívali na ty nejvíce pozoruhodné seriály české provenience posledních měsíců. Jeden z nich – a ten možná vůbec nejzajímavější – je přitom žhavou novinkou.

Bez vědomí

Mezi českými seriály lze sem tam narazit na dílo, které obstojí i v zahraniční konkurenci. Což je jenom dobře, jelikož jak se seriály stávají stále více dostupné, mnozí diváci už nemusejí být přilákáni k obrazovkám jen proto, že "to vzniklo u nás". Pokud může nějaký český seriál uplynulého roku konkurovat tomu (nej)lepšímu ze zahraničí, je to Bez vědomí, které od 17. listopadu nabízí televizní stanice HBO.

Tento seriál stojí za zhlédnutí nejen proto, že je dílem pečlivě vybudovaným, ale také proto, že nabízí výrazný přesah, na jaký u detektivních seriálů, najmě těch českých, nejsme zrovna zvyklí. A nejedná se přitom o vizuálně podmanivou podívanou, jakou představoval třeba Vodník Viktora Tauše. Šestidílný počin režiséra Ivana Zachariáše (známého především díky Pustině z roku 2016) totiž nabízí neobvyklé zpracování událostí sametové revoluce a toho, co následovalo po ní.

Detektivní seriály se společensko- (či politicko-) kritickým podtextem jsme si doposud spojovali spíše se Skandinávií. Tam se ostatně mohou filmaři opřít o tradici takto rozvržených knih, takzvaných severských detektivek – nejlepší z nich nabízejí nejen silný a chytlavý příběh, také rozkrývají problematičnost společenského pozadí či politických machinací.

Nyní tedy i my máme seriál, jenž stojí na plnější, vícerozměrné vyprávěcí struktuře. Ale pozor – jakkoliv by to mohla temná atmosféra Bez vědomí na první pohled naznačovat, nejedná se o další z řady „českých severských krimi“, jež využívají morbidnosti severočeské krajiny. Ivan Zachariáš vytvořil dílo, které se sice opírá o zavedené postupy, funkčně je však oživuje a dává českým divákům možnost nahlédnout vlastní minulost zase trochu jinak. Především díky tomu lze Bez vědomí považovat za možná ten vůbec nejlepší český seriál roku 2019.

Most!

Fenomén posledních měsíců je bezpochyby Most!. Jedná se o zcela jiné dílo než Bez vědomí – divácky o tolik méně náročné, stavějící na někdy až téměř laciném humoru, kontroverzní, ale přesně do té míry, aby se zavděčilo pokud možno co největšímu počtu diváků. Přesto by neměl Most! mezi nejlepšími českými seriály roku 2019 chybět. A to nejen proto, že už lze narazit na názory, že Most! je novodobý seriálový kult.

Především je totiž zřejmé, že veškerý humor a seriálové hlášky, které se postupem času staly součástí běžné komunikace, nejsou samoúčelné. Most! nevyvolal takovou odezvu a společenskou debatu náhodně, Jan Prušinovský a Petr Kolečko věděli, co dělají, a provokovali tak, jak to umí jen málokdo. Most! je seriálem, který příhodně ke svému názvu přemosťuje (prvoplánový) humor a hlubší společenskou reflexi.

Zkáza Dejvického divadla
Nakonec něco přece jenom oddechovějšího. Zkáza Dejvického divadla Miroslava Krobota je sice seriálem, který nesedne každému – na druhou stranu je to jedna z mála možností, jak se podívat do Dejvického divadla i jinak než zvenčí (lístky na představení bývají bohužel většinou vyprodány dříve, než si člověk uvědomí, že už jsou v prodeji).

Humor, na němž seriál stojí a se kterým také trochu padá, neocení všichni diváci, vtipy a narážky týkající se divadelního prostředí pak ne všichni pochopí. Ti, kteří zhlédli Dabing Street, mohou navíc namítat, že partička zapálených umělců pokoušejících se odvrátit krach své základny je trochu okoukané schéma… Přesto to hercům z Dejvic skvěle šlape, a pokud vás zaujme první díl, rozhodně si vychutnáte i ty ostatní – a byť se nejedná o žádné přelomové dílo, možná je zhlédnete i několikrát po sobě.