Nejhorší dopravní terminál v Praze. Nekonečná špína a odpad na konečné autobusů

Nástupiště je zasypané cigaretovými nedopalky
Zobrazit fotogalerii (8)
 

V současné době se jedná o místo, které je odsouzené k zániku. Budoucí rozvoj Prahy 5 započne právě tam, odkud denně jezdí městská a dálková autobusová doprava. Stanoviště Na Knížecí už je dlouhá léta ostudou Prahy a aktuálně lze bezpochyby hovořit o nejhůře spravovaném dopravním uzlu hromadné dopravy. Na jaké anomálie zde můžeme narazit?

Existence autobusového terminálu Na Knížecí je dlouhodobě trnem v oku Pražanů, ale také politické garnitury. Už v roce 2008 Útvar rozvoje města MHMP pracoval s myšlenkou vybudovat velkokapacitní autobusové nádraží na přilehlém brownfieldu, kde je dodnes odstavené kolejiště. Zásadní změna pro budoucnost rozsáhlé oblasti kolem terminálu Na Knížecí byla odsouhlasena v roce 2014, kdy zastupitelé schválili změnu územního plánu, který jde na ruku plánované výstavbě Smíchov City v režii developera Sekyra Group.

Projekt Smíchov City zahrnuje 216 099 metrů čtverečních pozemků a dokončen by mohl být zhruba za 12 až 15 let. Bydlet v něm má až 3 300 lidí.

V současné chvíli se tak počítá s plánem spojit autobusové terminály s nedalekým Smíchovským nádražím. Na jednom prostoru tak vznikne dopravní uzel, jenž zastřeší tramvajovou, vlakovou a autobusovou dopravu. Projekt zhotovil Institut plánování a rozvoje Prahy (IPR) a jeho podobu vypracoval architektonický ateliér A69.

Prostor Na Knížecí se tak dočká zásadní změny, ale v průběhu developerské výstavby se plánuje, že v dosavadním místě bude i nadále autobusová zastávka s tím rozdílem, že zde nebude konečná ani parkoviště pro hromadnou dopravu. Pohled do budoucnosti je v tomto ohledu velmi příznivý, ale stále je nutné připomínat, že současný stav terminálu Na Knížecí je ostudou Prahy.

Odpad a špína

Současný stav je jen odrazem dlouhodobého přehlížení bezútěšného stavu, který musí denně sledovat tisíce Pražanů, kteří se zde přepravují do svých domovů. Stejně tak se Na Knížecí musí s hrůznými podmínkami setkat lidé mířící autobusem na delší vzdálenost. Kdo se chce vydat na návštěvu Českého Krumlova a zvolí k tomu autobusovou dopravu, musí počítat s tím, že ho přivítá nevzhledné a zanedbané místo.

Autobusový terminál vznikl v roce 1985 a tehdy ještě pod názvem navazující na stanici metra B Moskevská a aktuální stav nástupišť, přístřešků a mobiliáře naznačuje, že se z dob socialismu nic nezměnilo. Zrezavělé plechy střech nad terminály, zničené koše, z nichž padají odpadky přímo pod nohy cestujícím, nesmyslné řešení a propojení všech nástupišť vytvářejí obrovský chaos a atmosféru, kterou chcete co nejrychleji opustit.

Velká plocha z prostoru Na Knížecí slouží jako parkoviště pro autobusy a při přecházení z jedné strany na druhou je nutné dbát velké opatrnosti, protože četná autobusová doprava se zde kříží nekompromisně a ve vztahu k návštěvníkům zcela nesmyslně. Možná právě fakt, že autobusový terminál Na Knížecí v budoucnu zmizí, nechává celé místo v tomto nefunkčním stavu.

Stále fungujeme

Nevšímat si této jizvy Prahy, protože se stejně v budoucnu čeká její demolice, je ovšem zcela nesmyslné. Každý den se na tomto místě přepraví obrovský počet lidí, kteří zcela pochopitelně propadají letargii a Praha je tak vychovává k tomu, aby něco zcela otřesného vnímali jako něco normálního.

Péče o veřejný prostor má společensky mnohem větší hloubku, než se může na první pohled zdát. Občané si tak nemohou vážit místa, které je prošpikované zákoutími, jež vypadají jako improvizovaná skládka.

Návštěvník tak v tomto bezútěšném prostoru přispívá odhozeným nedopalkem či jiným odpadem, který zde v důsledku vytváří atmosféru jako z opuštěné zóny u Černobylu. Kultivovaný sdílený prostor totiž zároveň kultivuje podvědomě i občany a není důležité, že snad celý terminál půjde v horizontu dvou let k zemi. Když čekáte na autobus v podobně nevzhledném a zanedbaném místě, nemůžete žít z vizualizací toho, jak krásně to bude vypadat v budoucnosti.

Terminál Na Knížecí je tak příslibem a vykřičníkem Prahy. Okolí se v rámci výstavby Smíchov City může katapultovat do západního střihu, ale aktuálně tomu stále nic nenaznačuje. Doufejme jen, že čekání na konečné nebude nekonečné…

KAM DÁL: Kdysi nejdelší most Evropy měl stavět někdo úplně jiný. Negrelliho viadukt čeká zajímavá budoucnost

 

Klíčová slova: