Autovraky jsou velký problém. Počet odtažených se zvyšuje jen pomalu

Odtáhnout takovéto "vozy" je dnes jednodušší
 

Správa služeb hlavního města Prahy v letošním roce odtáhla z pražských ulic 229 nepojízdných autovraků. Loni to bylo 132 autovraků. Od června organizace odtahuje také vozidla, která nemají déle než půl roku platnou technickou prohlídku, což umožnila novela zákona o pozemních komunikacích. Těchto aut organizace letos odstranila dalších 25.

Správa služeb hlavního města Prahy dostává výrazně více oznámení, než je schopna obratem zpracovat. Podle Stehlíkové organizace za letošek eviduje 1 825 oznámení o nepojízdných vozidlech a 3 439 o autech s propadlou technickou, spadajících pod novelu zákona.

Možnosti jsou větší

„Množství přijatých oznámení samozřejmě klade vysoké nároky na administrativu spojenou s uvedenou problematikou, což v současném přechodném období může způsobovat určité časové prodlevy ve vyřizování jednotlivých podnětů, nicméně stávající technické zabezpečení je dostačující,“ uvedla Petruše Stehlíková z kanceláře ředitele organizace. Nejčastějšími oznamovateli jsou podle ní fyzické osoby a městská policie a nejvíce oznámení chodí z Prahy 10, 11, 13, 4 a 5.

Do platnosti novely bylo možné odtáhnout pouze vozidlo, které je "pro závady v technickém stavu zjevně technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích". Zároveň by si jeho zprovoznění vyžádalo "výměnu, doplnění nebo opravu podstatných částí mechanismu nebo konstrukce". Samosprávy tak neměly možnosti zbavit se auta, které je na pohled v pořádku, ale majitel ho nechal někde dlouhodobě stát. Bylo ho možné odtáhnout jenom za předpokladu, že blokovalo průjezd komunikací.

Stačí dva měsíce bez reakce

Podle novely, která začala platit v dubnu, vlastník komunikace nejprve vyzve provozovatele automobilu k tomu, aby vozidlo podrobil technické prohlídce, nebo je odstavil jinam. Pokud poté provozovatel dva měsíce nereaguje, je vůz na náklady města odstraněn.

Provozovatel také dostane informaci, kde si může automobil vyzvednout. V případě, že by provozovatel o vozidlo nejevil zájem, vlastník komunikace je může vydražit nebo zlikvidovat. U vraků to funguje podobně.

KAM DÁL: Nekvalitní ojetiny: Zaměřte se na interiér, motor i funkčnost airbagů.