Renčovy úlety. Nepovedená kriminálka Hlava Medúzy není jediným omylem jeho tvorby

Filip Renč se může pochlubit Českým lvem, ale také vyznamenáním Za zásluhy I. stupně.
 

Filip Renč patří mezi nejvýraznější režisérské osobnosti své generace. Hlavně na začátku kariéry se zdálo, že naplní obrovský talent a naděje v nastupující kinematografii po boku Jana Svěráka. Ne vždy si významný autor udržel vysoký standard, což v současnosti dokazuje na České televizi spíše legrační kriminálkou Hlava Medúzy…

Renč u filmu začal už jako malé dítě v hereckých rolích a rozhodně jich nebylo málo. Bezesporu tak celé své dětství sledoval, jak se po technické stránce film vytváří a co vše je zapotřebí udělat pro profesionální výkon na place. Během studia na FAMU, kde se překvapivě věnoval dokumentární tvorbě, prokazoval talent několika zajímavými a oceňovanými dokumenty. 

Jeho hraný filmový debut Requiem pro panenku také naznačoval, že se v českých podmínkách rodí zajímavá režisérská osobnost, což ještě několikrát potvrdil s filmy jako Hlídač č. 47 nebo divácky úspěšnými filmy jako Rebelové či Román pro ženy. O tom, že je schopný vytvořit i zrovna povedené dílo, se můžeme přesvědčit aktuálně na České televizi. Není to však poprvé…

Ocenění od Zemana

Na úvod se jedná možná o podpásovou ránu, ale přece jenom nelze nezmínit, že se Filip Renč ve svých 55 může pochlubit medailí Za zásluhy 1. stupně. Jestli marně v jeho kinematografickém portfoliu hledáte důvod proč, tak ho tam jednoduše nenajdete. Bohužel je důvod velmi pragmatický. Filip Renč režíroval prezidentský spor právě Miloši Zemanovi. Nic proti Filipu Renčovi, ale bezesporu není pochyb o tom, že svojí kariérou si podobně důležité ocenění rozhodně nezaslouží.

A co dále? 

O tom, že ne veškerá tvorba Filipa Renče bude vypadat jako skvělé klipy, které točil pro kapelu Lucie, se mohli lidé přesvědčit hlavně v televizní tvorbě. Nepovedený remake seriálu Sanitka 2, Vetřelci a lovci či aktuální Hlava Medúzy jsou a byly spíše zklamáním. 

Podobně nepovedená díla najdeme i v hrané režii. Asi největší poprask se vznesl nad jedním z nejnákladnějších filmů naší kinematografie, a tím je životopisný film Lída Baarová. V tomto snímku se rozhodně nenaplnil potenciál dramatického příběhu a ambiciózní projekt se stal spíše nechtěnou parodií než dílem, které by mohlo Českou republiku reprezentovat na zahraničních festivalech. 

Připojte k tomu filmy jako Na vlastní nebezpečí, Zoufalé ženy dělají zoufalé věci a stále jen stěží najdeme film, za který by si Filip Renč zasloužil medaili Za zásluhy. Stejně tak aktuální Hlava Medúzy spíše než navazuje na zajímavé trendy v detektivní tvorbě zahraniční produkce, nudí a nechtěně baví svou podprůměrností. Tak třeba nám Filip Renč ještě v budoucnosti ukáže, kam se ztratil jeho obrovský talent. Řemeslné schopnosti však naštěstí nezapomněl. 

KAM DÁL: Pohádka na první pohled. Slavný Anthony Hopkins si myslel, že film Mlčení jehňátek je pro děti