Ondřej Novák: Dokážu diskutovat plno hodin!

Ondřej Novák je ve ČtiDoma.cz zodpovědný za on-line marketing a komunikaci na sociálních sítích. Ve vydavatelství působí pár měsíců, nicméně se díky klidnému a srozumitelnému projevu stal nedílnou součástí týmu. 

07.12.2015 - 14:32  

Jeho informace jsou pro redaktory podstatné, dávají jim na vědomí, jak jsou úspěšní. Ondřej je sociolog, myslí si, že v oboru již nepůsobí, ale vzhledem k tomu že na základě dat o čtenářích sleduje jejich trendy, je jasné, že sociologem tak trochu zůstává. Kromě světa dat a sociálních sítí ale stihl nasbírat zkušenosti i z redaktorských pozic v řadě médií.

 

Kdo jste?

To je trochu široká otázka, ne? (chvíle ticha) Jsem online specialista a jsem muž. A stálý student, momentálně jsem na Studiích nových médií. A zároveň jsem i novinář v rozhlase. Točím reportáže pro Magazín Leonardo a několikrát do týdne mám živé vstupy v ranním nebo odpoledním vysílání.

Vystudoval jsem sociologii, v oboru se ale nepohybuji, nechtěl jsem dělat dotazníky a zkoumat, co lidé dělají. A na akademickou dráhu nejsem dost trpělivý. Tak jsem se nakonec našel v médiích a online prostředí.

Kdo jste mimo práci?

Mám rád muziku, hrál jsem v rockové kapele na kytaru. Tu svoji první, byla to Jolana Galaxis, jsem koupil v bazaru na 500. A když jsem pak neměl peníze, tak pak šla sběrateli za čtyřnásobek. A jsem taky polosportovní vodák, sjíždíme české řeky. Zatím do obtížnosti WW II. Jinak jsem asi celkem společenský člověk, s přáteli dokážu diskutovat dlouhé hodiny.

V rozhlase popularizujete vědu. Jak jste se k tomu dostal?

Pracoval jsem v Cermatu na státních maturitách, ale úředničina mě moc nebavila, tak jsem se poohlížel po trochu kreativnější práci. Jednoho dne u mě přistála přihláška do Tvůrčí skupiny elévů v rozhlase. A uspěl jsem. Hezké bylo, že studentů žurnalistiky tam bylo minimum, takže jsem se necítil jako černá ovce. V rozhlase jsem pak zůstal jako externista.

Chápu souvislost se sociologií a trendy chování čtenářů. Jak do toho zapadá analýza dat?

Jel jsem točit do Brna na konferenci o datové analytice. A když jsem zjistil, co se dá všechno vyčíst, tak mi bylo jasno. Je to styl myšlení, který u nás není rozvinutý, o člověku na webu se dá hodně vyčíst a dá se i predikovat jeho chování. Dřív mě nenapadlo pracovat s daty v širších souvislostech.

Co děláte ve ČtiDoma.cz?

Starám se o sociální sítě a naši prezentaci na nich. Pracuji s daty, čtu trendy a trápím daty a výkony zbytek redakce. Snažím se kolegům vysvětlovat, co funguje a co ne. A kolegové reagují obvykle podle toho, zda se jejich texty umístily v „TOP 10“ (směje se). Cítím, že je moje práce smysluplná a vnímám, že se redaktoři snaží o zlepšení. A myslím, že mi v téhle jinak „nenovinářské“ práci hodně pomáhá právě i zkušenost z médií.

Chcete něco říct kolegům redaktorům?

Ať čtou moje maily! (smích)

Chcete něco říct čtenářům?

Ať čtou texty našich redaktorů! (opět smích). Ne vážně, čím větší bude naše čtenost, tím poroste i naše kvalita, vím, o čem mluvím.

 

Rozhovor vedl Jan Šercl