Magistrát v čele s Krnáčovu se vyznamenal. Obchodníci trpí neschopností úřadu

Uzavřená terasa mezi Českou spořitelnou a DBK
Zobrazit fotogalerii (8)
 

Pražský magistrát uzavřel jižní vstup do stanice metra C – Budějovická a pasáž vedle DBK. Bez předchozího ohlášení. Což o to, lidi mohou chodit jinudy nebo nejezdit metrem či přestat nakupovat. Magistrátní úředníci vystupují na Staroměstské, takže žádný problém. Zdánlivě. Některé místní podnikatele totiž může takové rozhodnutí i zahubit. Proč s nimi magistrát neprojednal řešení a brání jim v podnikání? 

Na zhoršující se stav zastřešení, které spadá pod majetek Prahy, upozorňovali v DBK dlouho. Doslova roky. "Překážkou oprav bylo neúspěšné jednání s vlastníky okolních budov, kteří kladením přehnaných kompenzačních podmínek znemožnili zahájení rekonstrukce," snaží se vysvětlit mluvčí magistrátu Vít Hofman. Což je sice pravda, ale je to značně kulhající argument. Už proto, že podle našich informací vedení DBK nabízelo, že se na veškerých krocích bude podílet a dokonce magistrátu přispěje částí peněz na nutné opravy. Marně.

Dělají jim to schválně?

Skoro to vypadá, jako by si někdo najednou vzpomněl, že na Budějovické "makají nějací podnikatelé", kteří vedou "nějaký obchoďák" a bylo by třeba jim malinko zatopit. Je to postavené na hlavu? Možná. Nicméně kroky zodpovědných úředníků vypadají na všechno možné, jen ne na ochotu situaci vyřešit ke všeobecné spokojenosti. Magistrát se vrhnul do nepřipravené hurá akce s argumentem, že terasy na Budějovické jsou v havarijním stavu.

Nedořešená je též otázka bezbariérového přístupu z metra do ulice. Bezbariérový přístup je zajištěn pouze do atria mezi budovou České spořitelny a DBK. Na úroveň ulice je takováto cesta umožněna pouze v době otevírací doby výtahem v pasáži supermarketu Lidl.

Okamžitě se zavřely hlavní přístupové cesty do obchodního centra, což znamená ztráty pro obchodníky. Přitom stačilo terasy staticky zajistit běžně dostupnými prostředky, jako jsou například podpěry využívající se v takových situacích zcela standardně. Magistrát místo toho rozhodl o uzavření Jižního vestibulu na 90 dní.

Pro někoho to může být likvidační

Možná by se to dalo chápat, pokud bychom uznali, že magistrát propadl panice po zřícení lávky v Troji a bojí se dalších podobných incidentů. Ovšem tento proces by měl v každém případě projednat s těmi, kterých se to nejvíce týká. "Několik let jsme se snažili o dialog. Nabízeli jsme řešení, finanční spoluúčast. Všechno zbytečně, nikdo neposlouchal," kroutí hlavou předseda představenstva DBK Miroslav Velfl. Přitom pro obchody to může být i opravdu likvidační.

Představte si, že provozujete v pasáži menší obchůdek a najednou přestanou chodit lidi. Vy máte zboží, platíte všechny poplatky, nájem, ale nemáte tržby. Magistrát se neobtěžuje vám s předstihem říct: "prosím vás pěkně, za půl roku budeme opravovat pasáž, je to nepříjemné, ale nutné. Připravte se, prosím, bude to trvat asi 3 měsíce". Bez přípravy na nouzový režim malý obchod nejspíš vykrvácí.

A co na to paní primátorka Krnáčová? Bude nějak postižena? Asi stejně jako Agrofert za Čapí hnízdo. ANO, bude líp. Navíc se podle našich informací dokonce uvažuje o tom, že by se postižená místa prostě zbourala. To by byl vrchol! Bourat umí samozřejmě každý. Ale vzhledem k dlouholeté nevstřícnosti a neochotě opravovat by to bylo hodně zbabělé. Tím spíš, že víceúrovňovost byla zřejmým architektonickým záměrem a celá terasa tak byla v roce 1981 veřejnosti otevřena.

Trpí cestující i obchodníci

Problémům se dalo předejít. Ovšem samozřejmě v případě, že by magistrát svůj majetek řádně spravoval. Například už v roce 2011 tehdejší pražská radní Alexandra Udženija slibovala rychlou opravu viditelně chátrající konstrukce. "Chci diskusi nad tím, kdo to nějakým způsobem rychle opraví, aby to nebylo nebezpečné pro občany. Pokud by to mělo udělat hlavní město, tak to opraví," tvrdila současná místopředsedkyně ODS.

Od té doby ale uteklo hodně vody a skutek jaksi utek. Neudělalo se vůbec nic, slova odezněla a zůstala téměř zapomenuta. Jsou však jasným důkazem toho, že vedení metropole o problému ví už pořádně dlouho. Člověk se zkrátka znovu neubrání myšlenkám na pěknou "účelovku".

Zásah magistrátu samozřejmě přináší velké komplikace, se kterými se dalo i mělo počítat. Stanice metra Budějovická patří k jedné z nejvytíženějších pražské dopravní infrastruktury, uzavřením jedné strany dochází k přetížení vstupu a výstupu z vestibulu, na což navazuje v některých případech i komplikovaná cesta k jižní části, kde se nachází poliklinika nebo Městský úřad Prahy 4. Lidé musí v případě dojíždění na polikliniku v ulici Antala Staška vystoupit v severní části stanice a následně jít okolo DBK nebo ulicí Budějovická či Poláčkovou a pak teprve odbočit do ulice Antala Staška, což může být pro osoby se ztíženou možností pohybu problematické.

Uplatnění moci v praxi?

Neohlášené uzavření zasáhlo po návštěvnostní a ekonomické stránce také DBK a obchody nacházející se v zastřešené pasáži. "Nikdo nás včas nekontaktoval. Považuji to za skandální," rozčiloval se starosta Prahy 4 Petr Štěpánek. Přitom nejde o žádnou několikadenní akci.

Ano, situace ohrožující bezpečnost, podivně zpackané údržby lávek či mostů, to si žádá zásah. O tom nikdo nepochybuje. Přesto je třeba přiznat, že by společenské dění a formy jejího řešení měly stát především na všestranném dialogu. Nebo už jsme si v této zemi zvykli na přístup "já mám moc a uplatním ji, kdy budu chtít, a ty mi do toho nemluv?" Celou kauzu samozřejmě dále sledujeme, další informace přineseme v příštím týdnu.