Atmosféru, jakou chcete, zařídí jediné tlačítko

Seženete tady v podstatě cokoli
23.07.2016 - 06:00   |  

Světelné studio Aulix najdete v Dolních Břežanech přímo na krásném novém náměstíčku. Máte dojem, že jste dorazili někam do zahraničí, dvacet minut za Prahou jste najednou v úplně jiném světě. Studio neprodává jen lampičky a lustry, prodává tu správnou atmosféru. Nejen o světle jsme hovořili s majitelem společnosti Radkem Motykou.

Jak jste se dostal k osvětlení?

Přes kamaráda, pracoval jsem ve výzkumném ústavu a kamarád kamaráda dělal osvětlení v Německu, požádal mne, jestli bychom mohli spolupracovat. Přešel jsem z výzkumného ústavu k prodeji osvětlení a začalo mne to hrozně bavit. V té době u nás obor dekorativního osvětlení nebyl známý. Tvoříte atmosféru, vytváříte interiéry, vytváříte pocity. Je krásné, když lidem dokážete udělat příjemnou atmosféru tak, aby se cítili dobře. Je to něco, jako když v divadle vidíte dobrou hru, bavíte se, odcházíte spokojení. Když někomu uděláte dobře interiér a hezky mu to nasvítíte a on je spokojený, cítí se dobře. Jde o dobře odvedenou práci, něco jako u herců povedené představení.

Radek Motyka - majitel a zakladel (první zleva)

Proč Břežany?

Začal jsem v roce 1991 v Břežanech, mám k nim dlouhodobou historii. Jezdím sem odmalička, prababička zde měla za první republiky letní sídlo. Tenkrát měla střední třída takzvaná letní sídla, nebo tedy byty. Tehdy měla babička domeček se čtyřmi byty a tři pronajímala. Po pádu První republiky, když tady byli komunisti, tak objekt babičce nechali jako chatu, já k ní jezdil odmala.

Podnikáte od roku 1991...

Ano a ne, byl jsem ve firmě, která dělala osvětlení, posléze jsem tady pracoval na živnostenský list, až jsem se stal zaměstnancem a společníkem firmy. Svoji firmu jsem zbudoval až v roce 2009.

Jak jste přišel na název Aulix?

To vymyslely moje děti, byly ještě hodně malé a neuměly pořádně mluvit. Tehdy říkaly, a to si přesně pamatuju: „až budeme velký, tak budeme mít firmu Aulix.” Jde o zkomoleninu, to slovo nic neznamená. Pojmenoval jsem tak firmu právě kvůli této historii. Byly jim tehdy 2-3 roky. Slovo nemá nic společného se světlem, je to jen vzpomínka.

Světelné studio, to je velmi pozitivní. Místo a obchod jsou velmi příjemné. Máte takovou zpětnou vazbu i od zákazníků?

Stoprocentně, je to, musím říct, díky vedení obce, kdy se V Břežanech za posledních 10 let udělalo hodně práce. Dříve na tomto místě byla skládka, takže sem přišel osvícený developer, který zde spolu s církví, které místo patřilo, udělali také hodně práce. Lidé, kteří sem přijíždí, mají dojem, že jsou ve Švýcarsku a ne na české vesnici. Překvapuje je zdejší atmosféra, kterou se snažíme umocnit.

Kdo jsou vaši dodavatelé?

Máme řadu firem z celého světa. Hlavní dodavatelé jsou z Německa, Itálie, Španělska, ale máme i řadu českých výrobců. České firmy jsou na tom o mnoho lépe než před 10-15 lety. Navíc spolupracujeme i s českými skláři nebo s firmou, která dělá sádrová svítidla. Nesnažíme se mít jen drahé výrobky. Snažíme se ukazovat ty dražší věci, ale prodáváme i levné věci tak, aby člověk nemusel odcházet někam jinam, pokud dělá například osvětlení celého domu. Spolupracujeme s firmami, které mají dobré designy a poměry cena-design-výkon.

Kdo je váš zákazník?

Máme 4 skupiny zákazníků. Na některé firmy máme výhradní zastoupení, takže distribujeme velkoobchodně. Naše výrobky berou tedy firmy, které je prodávají dál. Dále máme architekty, projektanty, elektrikáře. Třetí skupinou zákazníků jsou koncoví uživatelé, kteří si přijdou nakoupit nebo se poradit, jak nasvětlit byt či dům. Poslední skupinou jsou zákazníci z e-shopů.

Jde o lidi napříč republikou, včetně Slovenska. Koncových zákazníků máme nejvíce z Prahy a okolí, ale není výjimkou ani to, že přijedou lidé z Brna. Pro nás je důležité, aby světlo opravdu svítilo, hezky vypadalo a bylo za dobrou cenu. Snažíme se hledat kompromis mezi svítivostí, designem a cenou. V Čechách se hodně rozvíjí e-shopy, ale lidé nepřemýšlí nad tím, že pokud výrobky neznají, tak potřebují i poradenství - servis. To na e-shopu, nemáte-li dobré informace, nemůžete dobře poznat.

Jaké je vaše přidaná hodnota?

Máme tzv. černou komoru, kde ukazujeme lidem, jak dané světlo svítí. Někdo má rád hodně světla, někdo méně, studené či teplejší. Se zákazníkem je potřeba promluvit, zjistit jeho záliby a v čem se cítí dobře. Jsou tedy různé atmosféry k různým příležitostem, což my umíme.

Děláme i inteligentní systémy. To je systém, kde pomocí softwaru a vypínačů řídíte osvětlení, topení, žaluzie. Snažíme se tedy komplexně navrhovat domy. Jsme schopni udělat inteligentní řízení domu. Jde o různé doplňky a nastavení scén. Nejvíce příjemnou atmosféru nastavíte jedním tlačítkem.


To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru