Auta, která straší malé děti. Mezi nejděsivější vozy historie patří i létající prase

Krása je sice poměrně subjektivním měřítkem každého z nás, ale čas od času se na ni dá poměrně slušně shodnout. To samé platí i u našich čtyřkolových miláčků – automobilů. Těch se během posledních let vyrobily stovky nejrůznějších modelů a většina se jich také povedla. Existují ale i „kousky“, které lze za krasavce považovat jen stěží. A na tyto typy jsme se zaměřili právě dnes, konkrétně na TOP 10 vůbec nejošklivějších aut moderní i trochu vzdálenější doby.

20.05.2019 - 08:30  
1. místo Fiat Multipla
Zobrazit fotogalerii (10)

Když opomeneme nejrůznější měřítka, podle kterých si vybíráme auta, ať již samotné kategorie, ceny, jízdní vlastnosti či technologie, a zaměříme se čistě jen na optickou krásu, pak tato vozidla posledních let moc šarmu a elegance nepobrala.

Fiat Multipla

Číslo jedna jsme obsadili poměrně jednoznačně i proto, že se těchto vozů po českých silnicích prohání stále velké množství. Ano, správně, první místo zaujal Fiat Multipla. Ten je na samotném vrcholu i v celé řadě anket o nejošklivější auto všech dob. On měl Fiat vůbec dost opticky nepovedených vozů. Multipla navíc byla, a možná někde stále je, i poměrně pomalá a ani spotřeba není kdovíjaká. Perličkou je, že jeden čas s ní dokonce v rámci smlouvy s Ferrari (které Fiat vlastní) musel jezdit i Michael Schumacher.

Pontiac Aztec

Možná nepříliš známý Pontiac Aztek zaujal naši druhou příčku. Měl být jedním z prvních crossoverů na trhu a zákazníci ho měli milovat. Realita však byla úplně jiná. General Motors tehdy pustil do výroby více aut, která v průzkumu mínění trhu příliš nebodovala, ale Aztek skončil úplně poslední. Komentáře ze všech stran zahrnovaly i slova jako: „To myslí skutečně vážně? Něco takového bych nechtěl ani dostat darem.” Zde vidíme i zdárný příklad, jak se z kupy zajímavých nápadů o výrobě crossoverů mohl stál jeden z největších automobilový propadáků moderní historie.

Ford Scorpio

Amerika na evropských silnicích? Proč ne… alespoň se o to snažil americký Ford, který sem přivedl svůj model Scorpio. Dvě vykulené oči a mezi nimi vyvalená tlama. Tak by se dal charakterizovat „bourák“ s dynamickým názvem Scorpio. Nepříliš povedený byl i při pohledu zezadu…

Austin Allegro

Nyní zavítáme trochu více do historie, konkrétně do 80. let, kdy se začal vyrábět firmou British Leyland i malý rodinný automobil Austin Allegro. Vyrobilo se jich tehdy zhruba 642 tisíc, ale úspěchů se u zákazníků i z důvodu svých optických parametrů nedočkal. Dočkal se naopak poměrně zajímavé přezdívky, a to „létající prase“ - to hlavně díky úsporám při instalaci motoru série E i objemného topení, které neumožňovalo zachovat nízkou svažující kapotu. Výsledkem byly poněkud "nafouklé" tvary, které daly vozu brzy zmíněnou přezdívku "létající prase".

Chrysler PT Cruiser

S vozy, sázejícími kromě nezbytné dávky designové čistoty také na extravaganci, možná i retro styl, je vždy trochu potíž. Vymykají se kategoriím a recenzentovi se tak jen obtížně hledají paralely, se kterými by mohlo být dotyčné auto srovnáno. To je přesně příklad Chrysleru PT Cruiser, kterých stále i na českých silnicích jezdí poměrně dost. Svou krásou ale přesvědčil málokoho…

Nissan Cube

Co může vzniknout, pokud se designéři aut vykašlou na estetiku a chtějí mít co nejprostornější auto? Krabice na kolech… Nissan Cube je zdárným příkladem. Moc krásy určitě nepobral, a proto i on patří do našeho žebříčku.

Tata Nano

Sedmé místo v naší „hitparádě“ zaznamenalo nejlevnější vozítko na trhu – indický Tata Nano. To se navíc stalo poměrně velkým propadákem i v samotném prodeji. Indové předpokládali, že jen za rok 2014 si Tatu koupí více než půl milionu zákazníků, výsledek však hovořil jen o prodeji několik málo tisícovek vozů. Jediným plusem tohoto auta je snad jeho cena, která se v Indii pohybuje okolo 50 000 korun, v Evropě je pak k mání jen ojediněle, a to za zhruba dvojnásobek.

Citroën Ami

Citroën Ami byl vyráběný v letech 1961-1978 francouzskou automobilkou Citroën. Designérem tohoto automobilu byl pak pan Flaminio Bertoni. Tento legendární vůz si zahrál v mnoha filmech, objevil se například ve Fantomasovi. V roce 1966 bylo Ami 6 nejprodávanějším vozem na francouzském trhu. Ani on však přílišným krasavcem nebyl.

Chevrolet HHR

Jednou z další amerických ostud byl Chevrolet HHR. Ten strávil na trhu celých pět let, ale jen proto, že si Chevrolet neuměl přiznat chybu a že si vůz kvůli velkorysému zavazadlovému prostoru koupilo pár nešťastných soukromníků. Všichni ostatní se mu smáli a v testech novináři jen těžko hledali smířlivá slova, takže se většinou diplomaticky vyjádřili v tom smyslu, že je vůz "vizuálně zajímavý". Snad jedinou výhodou byl silný motor, takže mohl majitel před případným pohoršením svého okolí rychle ujet.

Bond Bug

Na závěr dáváme jeden velmi extravagantní vůz - Bond Bug, který navzdory svému jménu nemá se žádnou Bondovkou absolutně nic společného. Jedná se o malé dvoumístné auto, které má pouze tři kola. Už to je poměrně dost netradiční, ale i přesto byla jízdní stabilita Bugu poměrně dobrá. Tříkolové vozítko se vyrábělo v letech 1970 až 1974, přičemž jeho výrobu měla na starosti firma Bond Cars Ltd, později pak Reliant Motor Company. 

Máte tip na další "oškliváky"? Napište nám do redakce na mail info@ctidoma.cz.