Československé lokomotivy ze Škody Plzeň v Rusku končí. Nahradí je stroje z Kolomny

Osobní železniční doprava hraje v současném Rusku, stejně jako v časech SSSR, významnou roli. Pro vozbu rychlíků na tratích elektrifikovaných stejnosměrnou soustavou 3 kV se od roku 2006 vyrábějí v kolomenské lokomotivce stroje EP2K, první lokomotivy určené pro tento typ služby, kompletně vyvinuté ruským průmyslem. U personálu velmi oblíbené československé lokomotivy Škoda označené ČS2 A ČS2T tak definitivně končí.

18.07.2019 - 13:00  
Lokomotiva EP2K v běžném provozu
Zobrazit fotogalerii (3)

Závod na výrobu lokomotiv ve stopadesátitisícovém městě Kolomna v Moskevské oblasti, asi 120 km od Moskvy, patří mezi podniky, spadající v současnosti do portfolia skupiny Transmašholding. Jedná se o tradiční strojírenský závod, jenž byl založen v roce 1869 - v letošním roce tedy slaví 150 let trvání. První parní lokomotiva zde byla postavena podle francouzských výkresů a za dohledu zahraničních expertů již v prvním roce po založení.

V období vlády Sovětů, v rámci Stalinem prosazovaného rozvoje těžkého průmyslu, byla od roku 1932 v Kolomně zahájena výroba parních lokomotiv legendární řady E a elektrických lokomotiv VL19, které byly z posledních výkonů staženy teprve několik let po roce 2000. V roce 1934 započala také výroba ponorek typu „Pike“, jež však byla v roce 1937 předána do závodu v Nižním Novgorodě (Krasnoe Sormovo).

Práce všeho druhu

Později, před začátkem 2. světové války, závod v Kolomně zvýšil tempo výroby a produkoval komponenty pro metro, vznětové motory, dieselové lokomotivy, elektrické lokomotivy a mnoho dalšího. Jubilejní 10 000. parní lokomotiva opustila továrnu na podzim roku 1953. Památník v podobě stroje řady L v Kolomně připomíná éru výroby parních lokomotiv.

V Kolomně se od roku 1956 také vyrábějí dieselové motory pro elektrocentrály, lokomotivy, lodě a ponorky - motorových a elektrických lokomotiv vyrobil závod přes 3 000 exemplářů. Dnes je náplní závodu i nadále výroba lokomotiv (osobních typů - TEP70BS, TEP70U, ale i nákladních - 2TE70), elektrických lokomotiv, dieselových generátorových souprav pro jaderné elektrárny, lodních motorů a rovněž autonomních elektrocentrál a řídicích počítačových systémů.

Lokomotivy pro rychlíkovou službu
Lokomotivy označené EP2K jsou prvními ruskými stroji své řady, určenými pro osobní rychlíkovou dopravu. Dříve se na tomto typu výkonů uplatňovaly lokomotivy značky Škoda Plzeň. Lokomotivy EP2K, jejichž prototypy byly vyrobeny v letech 2006 a 2007, mají trvalý výkon 4 320 kW, nejvyšší rychlost 160 km/h, délku 21,7 metru a hmotnost ve službě 135 tun.

Jsou schopné provozu při teplotách od minus 50 do plus 40 stupňů Celsia. Jejich šestinápravové podvozky jsou v maximální míře unifikované s podvozky motorových lokomotiv TEP70BS, kabiny strojvedoucího mají - poprvé u ruských lokomotiv - čela z plastu, zesíleného skleněnými vlákny.

Nasazení v provozu
Lokomotiva 001 se zkoušela v zimním provozu na Západosibiřské dráze, stroj číslo 002 byl předán do Sankt Petěrburgu a na expresech mezi Petrohradem a Moskvou najel v roce 2007 a v roce následujícím přes 5 600 km. Od roku 2010 následovala sériová produkce, během níž byly lokomotivy umístěny v depech Moskevské, Kujbyševské, Oktjabrské, Západosibiřské a Jihouralské dráhy. Potkat se s nimi můžete na vlacích směřujících do Samary, Sverdlovsku, Abakanu, Krasnojarsku, Pskova, Petrozavodsku, Kursku i mnohých dalších destinací.

K nejprestižnější službě patří vozba expresů Krasnaja strela, Megapolis či Grand expres. Stroje EP2K vozí také noční spoje, složené z nových patrových lůžkových vozů. Lokomotiva s číslem EP2K-400, dokončená v červenci letošního roku, se právě v těchto dnech ujala služby u RŽD.