Bateriové vlaky v Německu jako příklad hodný následování. Bezbariérové, pohodlné a moderní

Dvě spojené jednotky Alstom Coradia Continental nabízejí velkou kapacitu míst k sezení
Zobrazit fotogalerii (3)
 

V příštích letech začnou u našich západních sousedů - ve spolkové zemi Sasko - jezdit elektrické jednotky na bateriový pohon. Projekt začíná připravovat na základě právě podepsaných kontraktů se společnostmi Verkehrsverbund Mittelsachsen (VMS) a Zweckverband für den Nahverkehrsraum Leipzig (ZVNL) společnost Alstom.

Již v minulosti se na německých (i jiných evropských) železnicích používaly různé druhy hnacích vozidel, využívající elektrickou energii, dodávanou z olověných baterií - jejich technická úroveň se ovšem nedala srovnat s tou, které dosahují dnešní nové vlaky. Včetně těch, které se teprve připravují pro budoucnost.

V polovině 90. let minulého století dojezdily postupně (historické) akumulátorové vozy Deutsche Bundesbahn řady 515 v oblasti Porúří, na tratích v okolí Düsseldorfu a v roce 1995 na chátrajícím úseku trati Duisburg Ruhrort - Müllheim Styrum. Poslední jízdy vozů řady 515 jsou zaznamenány na mnoha videonahrávkách, dostupných na youtube.com. Nyní se tento druh dopravy ve zcela nové formě vrací. V Sasku připravují projekt provozu bateriových vlaků na trati z Lipska do Chemnitzu (Saské Kamenice).

Problém s tratí Lipsko - Chemnitz
Saský organizátor veřejné dopravy Zweckverband Verkehrsverbund Mittelsachsen (ZVMS), který má na starosti modernizaci veškerých železničních spojů, a organizace Zweckverband für den Nahverkehrsraum Leipzig (ZVNL) - organizátor veřejné dopravy v oblasti Lipska, spolu s regionálními představiteli státu Sasko, vidí jako dlouhodobý problém současný stav dráhy mezi Lipskem a Saskou Kamenicí.

Tato jednokolejná regionální dráha není elektrifikovaná a donedávna na ní byly v provozu relativně zastaralé vlakové soupravy, bez klimatizace, s omezeným počtem míst - to se nyní mění přislíbeným nasazením dvanácti patrových vozů, které DB uvolní pro tuto trať.

Potřebná elektrizace je ovšem zamýšlena nejdříve za deset let (kolem roku 2030), přičemž ze dvou možných železničních spojení mezi druhým a třetím největším saským městem upřednostňují federální úřady linii přes město Borna, zatímco saská vláda a ZVMS považují za vhodnější poněkud východněji položené spojení přes Bad Lausick.

Coradia Continental
Na jiných tratích ZVMS se od roku 2016 používají moderní elektrické jednotky Alstom Coradia Continental, a to v podobě tří- a pětivozových souprav, jež jsou nasazovány na linky RE3 (Dresden – Hof), RB30 (Dresden – Zwickau) a RB45 (Chemnitz – Riesa – Elsterwerda).

Tyto bílé jednotky se zelenými pruhy na bočnicích je možné spatřit běžně ihned po příjezdu na drážďanské hlavní nádraží. Jsou klimatizované, bezbariérově řešené a nabízejí až 150 míst k sezení - jsou tedy ideální pro kratší a středně dlouhé trasy v okolí velkých měst.

Nové bateriové jednotky
Jestliže není možné urychlit elektrifikaci trati Lipsko - Chemnitz přes Bad Lausick, dohodli představitelé Saska a organizátoři dopravy ZVMS a ZVNL se společností Alstom zcela nové řešení tohoto problému: nasazení bateriových vlaků. Bude se jednat o identicky řešené jednotky Coradia Continental jako doposud, jež však budou mít na střeše uloženy výkonné akumulátorové baterie nejnovějšího typu. V obou koncových stanicích se budou baterie dobíjet prostřednictvím zdvižených sběračů.

Na linku RE6 ze Saské Kamenice do Lipska vyrazí nové BEMU (bateriové elektrické jednotky) v roce 2023. Bude se jednat o jedenáct třívozových souprav. Jednotky budou dosahovat rychlosti 160 km/h, budou opět samozřejmě klimatizované, u všech míst k sezení budou mít stolky a zásuvky, bude v nich možné přepravovat až šest kol v každém voze a budou nabízet devět míst k sezení v 1. třídě.

Přes den budou jezdit jednotky Coradia Continental spojené do dvojic, ráno a večer, v době nižších přepravních nároků, budou nasazovány samostatně. Nové vlaky pojedou mezi Lipskem a Saskou Kamenicí o několik minut kratší dobu než dnes a na lipském hlavním nádraží budou zajištěny přípoje směrem na Hannover. Po elektrifikaci tratě najdou jednotky využití na jiných trasách. Jistě se jedná o další pozitivní příklad řešení problému, který pálí i nás: modernizaci železniční osobní dopravy na neelektrifikovaných tratích se zastaralou infrastrukturou.