Těžko říct, jestli švédský počítačový vývojář na začátku svého nápadu věděl, jaký fenomén se mu podařilo vymyslet. Markus Persson vyvinul svůj Minecraft v roce 2009. Vytvořil virtuální prostor, kde je otevřený prostor a svoboda pohybu. Obrovský potenciál a úspěch, který hra slavila v podstatě od začátku, vycítil počítačový gigant Microsoft a v roce 2014 od Perssona Minecraft odkoupil za 2,3 miliardy amerických dolarů.
Druhá na světě
Po třinácti letech existence je Minecraft druhou nejprodávanější hrou v historii, a to hned po legendárním Tetrisu. Ve virtuálním prostoru počítačů tak nenajdete většího giganta, než je hra s nadsázkou zjednodušeno složená pouze z kostiček. Právě jednoduchost a hlavně téměř neomezené možnosti a dnes i desítky různých transformací a přidaných programů dělají z Minecraftu masivního požírače času dětí i dospívajících po celém světě.
Nutno dodat, že byť si tím mládež koleduje o velké problémy v rámci závislosti, samotná hra nenabízí nic jiného než kreativitu, potenciál rozvoje ve vzdělání. V současnosti jsou zde velmi přesné principy chemie, fyziky, ale třeba i architektury. Hra není násilná a i v souvislosti s propojením s jinými hráči není zaznamenaná šikana či jiné sociální problémy, které známe z jiných úspěšných her. I tak jsou čísla neúprosná a vlastně celý fenomén Minecraft děsí počtem času, který jsou ochotni uživatelé s touto platformou trávit.
Víc jak 11 hodin?
Když probíhal průzkum Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, vyšlo na povrch, že jen v České republice u hry Minecraft tráví téměř jedna třetina dětí pravidelně kolem 11 hodin denně. Vzhledem k tomu, že má den 24 hodin, zcela logicky na nic jiného děti v podstatě nemají čas. Vzhledem k tomu, že musí docházet do základní školy, se tak zcela zásadně hazarduje se spánkovou deprivací.
Čísla jsou ovšem ještě mnohem děsivější. Okolo 16 procent dětí totiž hraním kostičkové hry tráví 16 hodin, a tak je zcela logické, že 60 procent dětí musí čas před obrazovkou omezovat rodiče. Zároveň každé šesté dítě z 2 300, které univerzita oslovila v rámci průzkumu, si je vědoma své závislosti.
Počítačová hra se tak stává vyloženě drogou, která startuje mnoho psychických a fyzických problémů. Uživatel totiž ztrácí kontrolu nad časem a z toho vyplývá, že hraním tráví veškerý volný čas a ničí si tak harmonogram povinností, jež nesouvisí pouze se školou, ale i s příjmem potravy či již zmíněnou spánkovou deprivací.
Byť hra samotná vytváří mnoho užitečných pomůcek k rozvoji, právě její atraktivita může zásadně narušit vývoj dítěte, jeho sociální vazby. Po třinácti letech je Minecraft na pozvolném ústupu, s přibývajícím věkem hráčský zájem opadá, ale ve věku do osmnácti let je to velký strašák rodičů, který nemá na první pohled vadu na kráse.
Zdroj: irozhlas.cz, tyden.cz
KAM DÁL: Hlas provokativního umělce ze záhrobí: Andy Warhol v dokumentu odhaluje i československé kořeny.