Počítačová hra jako droga pro děti. Fenomén Minecraft prodal švédský vývojář za miliardy

Každé šesté dítě si uvědomuje svou závislost na hře Minecraft
  |   zajímavost

Virtuální svět počítačových her je nejen volnočasovou zábavou pro děti a dospělé, ale také obrovským obchodním artiklem. Neskutečné částky z prodeje jsou odrazem času, který jsou ochotné hlavně děti a dospívající trávit před obrazovkou svých počítačů. Existuje ovšem hra, která pozorností a zájmem převyšuje všechny ostatní. Fenomén Minecraft je na světě přesně 13 let a číslo nepopiratelně závislých dětí na "stavění kostiček" je až neuvěřitelné… 

Těžko říct, jestli švédský počítačový vývojář na začátku svého nápadu věděl, jaký fenomén se mu podařilo vymyslet. Markus Persson vyvinul svůj Minecraft v roce 2009. Vytvořil virtuální prostor, kde je otevřený prostor a svoboda pohybu. Obrovský potenciál a úspěch, který hra slavila v podstatě od začátku, vycítil počítačový gigant Microsoft a v roce 2014 od Perssona Minecraft odkoupil za 2,3 miliardy amerických dolarů

Druhá na světě

Po třinácti letech existence je Minecraft druhou nejprodávanější hrou v historii, a to hned po legendárním Tetrisu. Ve virtuálním prostoru počítačů tak nenajdete většího giganta, než je hra s nadsázkou zjednodušeno složená pouze z kostiček. Právě jednoduchost a hlavně téměř neomezené možnosti a dnes i desítky různých transformací a přidaných programů dělají z Minecraftu masivního požírače času dětí i dospívajících po celém světě. 

Nutno dodat, že byť si tím mládež koleduje o velké problémy v rámci závislosti, samotná hra nenabízí nic jiného než kreativitu, potenciál rozvoje ve vzdělání. V současnosti jsou zde velmi přesné principy chemie, fyziky, ale třeba i architektury. Hra není násilná a i v souvislosti s propojením s jinými hráči není zaznamenaná šikana či jiné sociální problémy, které známe z jiných úspěšných her. I tak jsou čísla neúprosná a vlastně celý fenomén Minecraft děsí počtem času, který jsou ochotni uživatelé s touto platformou trávit. 

Víc jak 11 hodin? 

Když probíhal průzkum Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, vyšlo na povrch, že jen v České republice u hry Minecraft tráví téměř jedna třetina dětí pravidelně kolem 11 hodin denně. Vzhledem k tomu, že má den 24 hodin, zcela logicky na nic jiného děti v podstatě nemají čas. Vzhledem k tomu, že musí docházet do základní školy, se tak zcela zásadně hazarduje se spánkovou deprivací. 

Čísla jsou ovšem ještě mnohem děsivější. Okolo 16 procent dětí totiž hraním kostičkové hry tráví 16 hodin, a tak je zcela logické, že 60 procent dětí musí čas před obrazovkou omezovat rodiče. Zároveň každé šesté dítě z 2 300, které univerzita oslovila v rámci průzkumu, si je vědoma své závislosti. 

Počítačová hra se tak stává vyloženě drogou, která startuje mnoho psychických a fyzických problémů. Uživatel totiž ztrácí kontrolu nad časem a z toho vyplývá, že hraním tráví veškerý volný čas a ničí si tak harmonogram povinností, jež nesouvisí pouze se školou, ale i s příjmem potravy či již zmíněnou spánkovou deprivací.

Byť hra samotná vytváří mnoho užitečných pomůcek k rozvoji, právě její atraktivita může zásadně narušit vývoj dítěte, jeho sociální vazby. Po třinácti letech je Minecraft na pozvolném ústupu, s přibývajícím věkem hráčský zájem opadá, ale ve věku do osmnácti let je to velký strašák rodičů, který nemá na první pohled vadu na kráse.

Zdroj: irozhlas.cz, tyden.cz

KAM DÁL: Hlas provokativního umělce ze záhrobí: Andy Warhol v dokumentu odhaluje i československé kořeny.


Životní styl

Hobby