Recept na přesné vlaky: Ve Švýcarsku mají nejpřísnější kritéria v Evropě

Mnoho vlakových spojů ve Švýcarsku zajišťují patrové jednotky. Například vozy pro Curych byly vyrobeny v Praze
Zobrazit fotogalerii (3)
 

„Vlak bude na svém příjezdu asi 20 minut opožděn. Předpokládaná doba zpoždění se může změnit.“ Tohle hlášení nádražního rozhlasu asi někdy slyšel každý. Statistika nepřesností na naší železnici není příliš povzbudivé čtení a o mnoho lepší to není ani v okolních zemích. Výjimka ale existuje: ve Švýcarsku se při jízdě vlakem dá předpokládat, že odchylka od jízdního řádu nebude větší než tři minuty.

Statistické údaje vykazují stále nelichotivý obraz naší železnice: zpoždění 5 až 15 minut je každodenní realitou, u rychlíků na delších trasách není výjimkou hodina a více. Jedním z nejnespolehlivějších vlaků byl expres Avala z Bělehradu do Prahy, u něhož před pěti lety vzniklo rekordní zpoždění 574 minut (přes 9,5 hodiny). Příčina byla samozřejmě velmi vážná: na cizím území před Avalou tehdy vykolejil jiný vlak... Tyto a další nepředvídatelné okolnosti jsou důvodem pro odmítání případného odškodnění za zpožděný příjezd spojů ze strany dopravců.

Informace o zpoždění vlaků, a to i do minulosti, podává (vedle stránek Českých drah a webových stránek dalších dopravců, jako je Regiojet, Arriva vlaky nebo LeoExpress) speciální aplikace Babitron, vyvíjená Institutem teoretické informatiky. Zajímavé údaje o provozu vlaků potom lze najít prostřednictvím aplikace Grafická poloha vlaku - GRAPP. Jedná se o interaktivní schéma českých tratí, na němž jsou jednotlivé vlaky a jejich aktuální poloha i zpoždění přístupné online.

Německé dráhy
U našich západních sousedů zabezpečuje největší podíl přepravních výkonů v osobní dopravě společnost Deutsche Bahn, na jejímž webu existují také příslušné odkazy. Vedle nepravidelností v regionální dopravě, daných přetížeností tratí, výlukami a dalšími okolnostmi, víceméně stejnými jako u nás, je ostře sledováno plnění jízdního řádu expresů ICE. Ty vzájemně propojují všechna velká německá města a zajíždějí i do zahraničí; jsou vlajkovou lodí Deutsche Bahn a jsou také odpovídajícím způsobem využívané.

Vzhledem k tomu, že se jedná o ucelené vysokorychlostní jednotky, nastávají při jejich provozu dva zásadní problémy - problém s kapacitou v exponovaných časech a úsecích a problém spolehlivosti. Může se stát, že na cestu přes celé Německo - například z Mnichova do Hamburku - je vypravena souprava, v níž nefungují některá WC, klimatizace v některých vozech, jsou nefunkční některé dveře a kuchyně vydává pouze nouzově omezený výběr studených pokrmů; návazné regionální expresy se pak potýkají s nedostatkem některých vozů a s odlišným řazením souprav oproti plánu. Neboli - vůbec v tom nejsme sami...

Švýcarské železnice
Švýcarské železnice jezdí oproti ostatním evropským drahám nesmírně přesně, toleruje se odchylka od jízdního řádu pouze 3 minuty. V čem to je? Především dlouhodobé velké investice do železniční infrastruktury, její stálé modernizace, přesně plánovaný a realizovaný nákup nových vozidel - resp. obměna staršího vozidlového parku za nový tak, jak to bylo při expertizách propočteno, a tak trochu i švýcarská akurátnost.

Každodenní průběh jízdy jednotlivých spojů je experty sledován a analyzován, aby mohla být přijata okamžitá řešení v případě problémů. Jen u dopravce SBB se o neustálé zlepšování služeb stará 32 300 zaměstnanců. Dráhy SBB denně provozují přes deset tisíc spojů, které bezpečně a komfortně přepraví více než milion cestujících. Alfou a omegou je návaznost jednotlivých přípojů, aby celý systém vytvářel jednotný integrovaný celek.

Pokud v minulosti vznikaly problémy se zpožděními vlaků a nutností čekat na opožděné přípoje, byly například některé úseky tratí upraveny na vyšší rychlost, aby se celý systém zlepšil. Po celé zemi se tak v hodinovém taktu (mimo špičkové časy ve dvouhodinovém) dá dostat bez přestupování nebo jen s jedním přestupem. Mimořádně komplexní informace o zpoždění vlaků podává webová stránka pünktlichkeit.ch.