Nadměrné pocení může být příznakem nemoci: Dostaňte ho pod kontrolu

Období tepla trápí hlavně starší lidi, ale umí znepříjemnit den i mladší generaci. A nebo těm, co se nadměrně potí. Někdo s potem bojuje za každého počasí a to už může být symptom vážné nemoci. 

14.07.2017 - 18:15   |  
Vhodné je vzorované oblečení, na něm pot nebude vidět
Zobrazit fotogalerii (3)

Léto je obdobím, kdy je přirozené se potit o něco víc. Pro některé lidi však pocení představuje obrovský problém. A ten bychom neměli ignorovat. Tzv. hyperhidrózou trpí až tři procenta populace. Kde je tedy ta hranice, kdy jde ještě o zdravé vylučování potu, a kdy už jde o zdravotní problém?

Kolik toho vypotíme?

Člověk má více jak dva miliony potních žláz. Denně vypotíme v průměru až půl litru vody. V létě to může být až desetkrát tolik. Jiné množství potu vyprodukuje žena a jiné muž. Ze studií vyplývá, že pokud oba dva vypijí stejné množství tekutiny a poté podstoupí stejnou fyzickou zátěž, žena vypotí o 50 % méně než muž. Pokud ale člověk trpí hyperhidrózou, potí se až pětkrát víc. A to nejde jen o podpaží, dlaně, chodidla a čelo. K pocení dochází po celé ploše těla.

Hyperhidróza může také spustit i různé kožní problémy. Na vlhké pokožce se rychleji rozvíjejí bakteriální infekce, speciálně v podpaží. Lidé s tímto problémem samozřejmě řeší i další komplikace spojené s pocením. Přepocené oblečení je velmi nepříjemné. Pacient pak může trpět pocitem hanby a přicházejí psychické problémy. 

Jde i o dědičnost

Hyperhidrózu dělíme na primární a sekundární. Primární se vyskytuje častěji. Je vrozená i dědičná. Ta druhá může být důsledkem cukrovky nebo neurologických či psychických problémů. Na její vznik má vliv i obezita, stres, žaludeční problémy nebo zvýšená činnost štítné žlázy.

Někdy může jít  jen o přechodné období. S postupným uzdravením organismu pak odejde i nadměrné pocení. Pokud ale trvá dlouhodobě, je potřeba vyhledat lékaře. Může jít totiž o varování před velmi vážnými zdravotními problémy. 

Deodorant nebo antiperspirant?

Nejzákladnějším řešením je samozřejmě deodorant. Ten alespoň trochu vaše podpaží ochrání. Pamatujte, že deodorant a antiperspirant není jedno a to samé. Opravdu velmi záleží na výběru. Pro nadměrné pocení zvolte jednoznačně antiperspirant. Ten vylučování potu zablokuje. Naopak deodorant "jen" kryje pach. Antiperspiranty určené k boji proti nadměrnému pocení se nepoužívají každý den, ale jen několikrát do týdne. Jejich aplikace se zvyšuje před spaním.

Při pocení nohou, podpaží a hrudníku pomáhá tzv. vodní iontoforéza. Jde o fyzikální metodu, která se v medicíně využívá na dopravu elektricky nabitých částic, tedy iontů, do tkání. Nejčastěji je využívána právě při hyperhidróze. Pacient absolvuje nejdříve pravidelná setkání, při kterých postupně ponoří části těla do vaničky. Tento interval se prodlužuje, dokud se nedostaví vysněný efekt. 

Lze využít i alternativních metod. Tradická čínská medicína má úspěšnost 60 až 70 %. Akupunktura probíhá buď celotělově, nebo pouze na uších. 

Další lékařskou metodou je aplikace botulotoxinových injekcí. Nevýhodou je, že nejde o trvalou léčbu a je dost finančně náročná. Využívá se až tehdy, když vše ostatní selže. Při tomto zákroku dojde k odstranění jednotlivých žláz, případně k přerušení nervových drah.

Rady a tipy
Použití dobře načasujte. Antiperspiranty je vhodné aplikovat před spaním nebo dvakrát denně – ráno i před spaním. Dejte si ale pozor, aby byl přípravek aplikován vždy na suchou pokožku. Další radou od odborníků je vrstvení. A to po celý rok!

Noste spodní košilku z prodyšného a savého materiálu. I ložní prádlo by mělo být nejlépe bavlněné. Tělo, které se nadměrně potí, potřebuje volnost. Hlavně ve společnosti vám pomůže vhodně zvolená barva oblečení. Vybírejte si takovou, kde pot nebude moc vidět. Vhodná je hlavně látka se vzory či tmavé oblečení. Čemu byste se měli vyhnout úplně, jsou pokrývky hlavy. Zbytečně vás zahřejí a problém jen zhorší. 

Naučte se zvládat stres. Pracujte na schopnosti se uvolnit, osvojte si meditaci, jógu nebo jinou techniku, která vám pomůže.

Jak se říká, teplo jde od nohou... Proto pokud je to jen trochu možné, několikrát za den si nohy vyvětrejte. Obuv by měla být samozřejmě z přírodního materiálu a ponožky z bavlny. Určitě nic nezkazíte tím, když si s sebou vezmete oblečení na převlečení a do kabelky antibakteriální ubrousky. Vhodné jsou i klasické dětské. 

Pokud se chystáte na večeři, zvažte svoji objednávku. I jídlo vám může pocení zhoršit. Vyhněte se kořeněným a pálivým jídlům a k pití volte nápoj bez kofeinu. Naopak dobře vám udělá například šalvějový čaj.

Klíčová slova: