Hrách setý: Luštěnina, která je zároveň přírodním antibiotikem

Může hrách opravdu nahradit maso?
Zobrazit fotogalerii (3)
17.07.2017 - 06:01   |  

Možná vás to překvapí, ale kuličky hrášku jsou překvapivě bohatou zásobárnou látek, které hodně podporují tvorbu svaloviny, hodně ale posilují i nervy a jsou skvělým zdrojem energie. Co dalšího ještě tato rostlina obsahuje a proč byste ji měli konzumovat?

Hrách setý je hospodářsky velmi významná rostlina, která se řadí do čeledi bobovitých. Hrách je jednoletý, popínavý, se sbíhavými a prorostlými listy. Kvete zpravidla od května do října. Plody jsou lusky, obsahují dužnatá semena, kterým se říká hrášky.

Konzumace hrachu by se měla omezit v případě, že máme zažívací potíže. Někomu totiž může způsobovat plynatost, tomu se ale dá předejít použitím vhodného koření nebo namáčením. Lidé trpící dnou by ale měli obecně hrách a celkově luštěniny jíst jen zřídka.

Nezralé hrášky či celé lusky se používají jako zelenina (hrášek), zralá semena (hrách) se zase používají jako luštěnina. Původem je z východního Středomoří. Pěstuje se obecně na polích, kde občas zplaňuje. Tato rostlina obecně není příliš náročná na půdu.

Stonkem je lodyha, je poléhavý a dlouhý někdy až 2 metry. Dělen je uzlinami na články. Kořen je hodně silný, kulový a větvený, délku mívá až 1 metr. List je sudozpeřený s úponky a palisty na bázi řapíku (odrůdy jsou lichozpeřené, mnoholístkové a často bezlístkové = lístky přeměnění v úponky).

Květenstvím je hrozen v úžlabí řapíku. Květ je pětičetný - srostlý zelený kalich, bílá koruna = pavéza, dvě křídla, člunek, který je srostlý ze dvou lístků, deset tyčinek, semeník srchní. Dlouhé postupné kvetení = nerovnoměrné dozrávání.

Plodem je lusk, jenž disponuje dvěma chlopněmi, semena přirůstají k hřbetní straně lusku ve dvou řadách poutkem nazývaným pupek. Semeno má průsvitné osemení - dělohy se zásobními látkami, děloha má žlutou barvu.

Plodí velmi rychle

Hrách je luštěninou, jejímiž plody se můžeme občerstvit už brzy z léta, samozřejmě pokud jsme zaseli včas. Patří totiž do skupiny rostlin, která plodí opravdu velmi rychle, takže vysévat můžeme i několikrát během sezony, klidně s odstupem 2-3 týdnů, abychom mohli sklízet po celé léto.

Mladé lusky jsou tak křehké a šťavnaté, že je klidně můžeme jíst celé. Dorostlá semena vylupujeme a jíme buď čerstvá, nebo tepelně upravená, ovšem klidně také jde sušit, nakládat nebo mrazit.

V dnešní době si většina zahrádkářů pěstuje jen množství hrachu pro svou spotřebu. Pro vaření si kupujeme hrách sušený, mražený nebo naložený. Ať ho ovšem jíme v jakékoliv formě, prospíváme tím svému zdraví a kondici. Hrách je totiž pokladnicí mnoha důležitých látek pro naše tělo.

Vynikající zdroj bílkovin

Výživnost hrachu je obecně známá již několik desítek let, dobře totiž zasytí a ještě nám dodá spoustu energie, je totiž skvělým rostlinným zdrojem bílkovin. V dobách, kdy bylo maso vzácné pro chudší lidi, pak byl hrách společně s čočkou tím, co bylo v potravě nejdůležitější.

Díky jeho výživové hodnotě by určitě neměl chybět na pravidelném jídelníčku vegetariánů, sportovců, ale také dětí ve vývinu nebo všech fyzicky pracujících lidí. Je ideálním zdrojem bílkoviny i pro ty, co se kvůli zdravotním problémům musí vyvarovat tuků, v tomto ohledu je jednou z rostlinných alternativ masa. Proteiny ale nejsou zdaleka vším, co v něm najdete.

Minerály a vitamíny přinášejí zdravotní benefity

Zejména mladý hrášek je bohatým zdrojem vitamínu C, jednoho z nejmocnějších antioxidantů. Najdete v něm ale také mnoho karotenů, které chrání náš zrak, a v neposlední řadě vysoké hodnoty vitamínů skupiny B, jako jsou B1, B2 a B3. Jmenované vitamíny jsou nesmírně důležité jak pro naše mentální zdraví, tak i pro zdravou pleť, vlasy, krevní oběh a imunitu vůbec.

Vysoký obsah hořčíku je dalším velkým pozitivem, přítomný je ale také vápník, fosfor, draslík a měď. Povšimnout si je ale třeba také nukleových kyselin, což jsou látky, které v našem těle působí regeneračně, doslava omlazují náš organismus.