Souboj na ostří nože. Mandlové nebo arašídové máslo, které je zdravější?

Mandlové málo se považuje za nejkvalitnější ořechové máslo, je ale opravdu pravda, že je o tolik lepší než to arašídové?

20.10.2017 - 12:30   |  
Je mandlové máslo opravdu zdravější než arašídové?
Zobrazit fotogalerii (5)

Mandlové máslo zaznamenalo v posledních letech skutečný boom u spotřebitelů, kteří mají v plánu se stravovat zdravou formou. Arašídové máslo tak bylo ze skříněk zásob pomalu vytlačeno. Krémová mandlová pomazánka ovšem není vůbec levná, dokonce v porovnání s arašídovým máslem je daleko nákladnější.

K tomu všemu ve skutečnosti rozdíl mezi mandlovým a arašídovým máslem neni žádný rozdíl - pokud se tedy budeme bavit o živinách, které jsou ale samozřejmě klíčové.

Jaký je mezi nimi rozdíl?

Začněme nejprve tím, co mají společné. Obě odrůdy ořechových másel se skládají pouze z jedné složky. Jsou tu buď arašídy, nebo mandle. Nejde ale o ořechy. Pokud se na to podíváme očima botanika přesně, tak potom  zjistíme, že jsou arašídy strukovinou a mandle peckovitým ovocem.

První použití arašídové pasty bylo zaznamenáno mezi Aztéky v 1. století jako lék proti bolesti zubů. Tato pasta se však běžně nekonzumovala

Arašídové máslo má méně kalorií než mandlové, i když to možná zní překvapivě. Dvě polévkové lžíce másla (32 g) mají 188 kalorií, stejné množství mandlového másla má ale hned 202 kalorií. I pokud se podíváme na obsah tuku, tak zjistíme, že je arašídové máslo pod mandlovým.

Faktem ale je, že tuky v obou máslech nejsou zlé. Tuk v mandlovém másle a arašídové máslo se totiž skládají z velké části z hodnotných mononenasycených a polynenasycených mastných kyselin. Arašídové máslo obsahuje více bílkovin než mandlové máslo a vykazuje také vyšší podíl hořčíku, vápníku, manganu a vitamínu E.

Co je vlastně zdravější?

Vyšší cena mandlového másla není přímo úměrná vyšší zdravotní hodnotě. Podle odborníků není zdravější než arašídové máslo. To má víc proteinů, méně tuku a méně kalorií, mandlové máslo zase o něco více minerálních látek a vitamínů.

Rozdíl však není důležitý. Zdravé jsou totiž obě, samozřejmě za předpokladu, že jsou arašídy nebo mandle tou jedinou složkou. Hodně produktů totiž obsahuje přísady a sladila, na což je třeba si dát velký pozor.

Zdravotní benefity

Jak jsme již uvedli, mandle ani arašídy vlastně nejsou ořechy. Mají ale velmi podobné složení živin, a proto i při časté spotřebě podobné zdravotní výhody. Dokáží snižovat krevní tlak, jelikož disponují mědí a hořčíkem, které právě při podobném procesu pomáhají.

Jsou také dobrým prostředkem při snižování hladiny cholesterolu v krvi. Ořechy mají optimální poměr polynenasycených k mononenasyceným mastným kyselinám. To má pozitivní vliv na celkový stav cholesterolu.

Regulují také hladinu glukózy, nicméně pouze za předpokladu, že je konzumujete pravidelně. Chrání také před srdečnímí chorobami, což ukázala jistá studie. Spotřeba čtyř porcí oříšků do týdne může snížit riziko vzniku cévních onemocnění srdce až o 37 %!