Klouby stárnutím trpí. Jaká strava jim může výrazně pomoci?

Pokud strava neobsahuje dostatek antioxidantů, bílkovin a hlavně kolagenu, které jsou základními stavebními látkami kostí, chrupavek, kloubního pouzdra, vazů a šlach, potom může docházet k horším prognózám jednotlivých onemocnění. Jak vlastně stárnou naše klouby během jednotlivých dekád a jak jim můžeme pomoci?

25.01.2018 - 06:30   |  
Čím jsme starší, tím si musíme na své tělo dávat větší pozor
Zobrazit fotogalerii (3)

Čím jsme starší, tím si musíme na své tělo dávat větší pozor. Obzvláště pak na klouby, které během celého života dostávají pořádně zabrat. Nějaká prevence před případnými problémy je samozřejmě složitá, jelikož se opotřebovávají během života. Samozřejmě, pokud sportujete nebo se obecně hodně pohybujete, namáháte je víc. Pomoci jim ale můžete trochu jinou cestou.

Co by měl obsahovat jídelníček?

Pro klouby je hodně důležitý vitamín A. Ten můžete do těla doplnit prostřednictvím konzumace mrkve, manga, sladkých brambor nebo ananasu. Všechny tyto potraviny jsou také velmi bohatými zdroji betakarotenu. Dalšími vitamíny, které jsou hodně potřeba, jsou C a E. První jmenovaný je hodně obsažen v červených a žlutých paprikách, v kiwi, pomerančích, šípkách nebo černém rybízu.

Potrava lidí, kteří mají častěji problémy se zánětlivými onemocněními kloubů, by měla ještě k tomu obsahovat potraviny s obsahem nenasycených mastných kyselin, protože účinkují velmi dobře proti zánětům (losos, makrela, sardinky, pstruh a podobně).

Vitamín E se pak nachází v avokádu, ořechách, slunečnicových semínkách nebo olivovém oleji. Hodně potřebný je také selen, který najdete v bohatém množství ve všech druzích ryb, mase, celozrnném pečivu, obilninách, vejcích nebo pivovarských kvasnicích. Obecně pro klouby je klíčový kolagen. Ten je nejlepší do těla dostávat formou kolagenních peptidů, kterých by mělo být v denní dávce asi okolo 3-10 tisíc miligramů.

Jak vlastně stárnou naše klouby?
 

Ve věku 25 až 30 let

Klouby jsou obvykle relativně v neporušeném stavu, pokud jsou viditelně nějaké problémy, pak je to záležitostí vrcholových sportovců, případně i těch, kteří sport pravidelně provozují rekreačně. Kost je v této fázi lidského života tvrdá, bez okrajových výrůstků, chrupavka s pravidelnou strukturou. Kloub je plně pohyblivý.

Okolo 40 let věku

V tomto období přicházejí první příznaky poškození. Na kostech je možné zaznamenat okrajové výrůstky, snižuje se regenerace chrupavky, dochází k jejímu úbytku, objevují se praskliny. Kloub postupně ztrácí svojí mechanicko-estetickou funkci, dostavuje se pocit ranní ztuhlosti, přidružují se bolesti a zhoršuje se pohyblivost.

50 až 60 let věku

V tomto období života a později se obvykle stupňují těžkosti a množí se projevy pokročilé artrózy. Nejčastěji jsou postižené nosné klouby (kolena a bedra). Na kostech bývají početné okrajové výrůstky, dochází k obnažení kosti pod chrupavkou.

Chrupavka postupně ubývá, až úplně zmizí. Typická je zduřelá výstelka kloubu, opuchnutí v různých částech, ztráta mechanicko-elastické funkce, silná bolestivost, která může být následně zodpovědná i za sníženou pohyblivost.