Jak poznat nedostatek železa v těle: Únava, časté infekce a bolest hlavy či vypadávání vlasů

Pravdu ukáže až rozbor krve
Zobrazit fotogalerii (2)
17.06.2020 - 14:00  

Klesající výkonnost, bezdůvodný pocit únavy a také infekční choroby - to vše mohou být příznaky nedostatku železa. Ohrožené jeho deficitem jsou mnohem častěji příslušnice něžného pohlaví. Ovšem nic se nemá přehánět, nadbytek železa může být také problém. Kde je tedy ta správná hranice?

Železo je pro lidský organismus naprosto nepostradatelné. Je totiž součástí krevního barviva, kterému se odborně říká hemoglobin. Tvoří ale také svalové bílkoviny (myoglobin) a též některé z enzymů, které jsou velmi důležité při trávení.

Většina odborníků na výživu hodně zdůrazňuje, že vstřebatelnost železa z potravy je mnohem lepší u potravin živočišného původu. To má samozřejmě přímou souvislost s formou chemické vazby a také s přítomností dalších látek, které využitelnost železa rapidně snižují.

Jaké jsou nejčastější příznaky nedostatku?

Pokud chcete mít absolutní jistotu, pak se nedá spolehnout na 100 % na nic jiného než na laboratorní vyšetření krve. Existuje ale také celá řada symptomů, které vám mohou deficit železa ve vašem těle spolehlivě naznačit.

Tím hlavním je častý a hlavně neodůvodněný pocit únavy a také ztráta životní energie. Častým symptomem jsou také opakující infekční onemocnění nebo kožní problémy, které se týkají zejména suchosti kůže. Kvůli tomu se pak může stát i to, že vám začnou praskat rty, a to včetně koutků, což je mimořádně bolestivé. Pokud budete trpět nedostatkem železa, pak se může stát i to, že budete mít problém se soustředěním a mohou vás trápit chronické bolesti hlavy. Zhoršit se může také kvalita vašich vlasů a též nehtů.

Jednou z klíčových funkcí železa v našem těle je podíl na transportu kyslíku z plic do všech buněk lidského těla.

Rizikové skupiny

Existují uskupení lidí, kteří mají vyšší pravděpodobnost, že je jednou bude nebo už trápí nedostatek železa. K těm vůbec nejvíce rizikovým patří bezesporu striktní vegetariáni, ženy, které dlouhodobě drží nevyváženou dietu, a také ženy, které trpí velmi silnou menstruací.

Pokud ale máme uvést ten hlavní a nejvýznamnější důvod nedostatku železa, pak jsou to bezesporu krevní ztráty. Na prvním místě je pak přirozený úbytek, který se realizuje v rámci menstruační krve.

Přičin nedostatku je spousta

Nedostatku železa se také přezdívá anémie a bývá často zapříčiněn nedostatečným příjmem v potravě. Často to bývá důsledek špatně sestavené diety, a to ať už se jedná o redukční dietu nebo specifický stravovací režim, což je příklad vegetariánů, veganů nebo vitariánů. Faktem ale je, že pokud se jídelníček sestaví správně, tak ani tyto skupiny nemusí být postižené v této oblasti.

Ve velkém ohrožení jsou jednoznačně osoby, které často a pravidelně holdují alkoholu. Zvýšené nároky však mají i těhotné nebo kojící ženy a samozřejmě ženy, které trpí silnou menstruací. Do rizikových skupin patří též rychle rostoucí děti, nicméně také vytrvalostní sportovci. Viníkem nedostatku železa ale mohou být i některá chronická onemocnění (celiakie, onemocnění žaludku), užívání léků nebo časté průjmy.

Obecně platí, že dopátrat se důvodů bývá velkým rébusem velmi často i pro lékaře, a proto se obvykle volí právě to nejjednodušší řešení, a to, že se předepíše potravinový doplněk. Pravdou ale je, že to řeší problém pouze částečně. Suplementy, které mají velký obsah železa, se konzumují ráno, a to ideálně na lačno. Podávání během jídla a také ihned po něm je silně kontraproduktivní a snižuje absorpci železa až o 50 %.

Doporučená denní dávka železa pro dospělého je 14 mg/den, u dětí ve věku 4-7 let 8 mg, ve věku 7-10 let 10 mg, 10-18 let 12 mg u chlapců a 15 mg u dívek.

Co vstřebávání pomáhá a co naopak škodí?

Velkou pomoc bezesporu poskytne vitamín C, využití dále zvyšuje také vitamín A a též cystein. Jsou tu ale také škůdci, mezi největší patří kyselina šťavelová, kterou obsahuje například špenát, rebarbora, pohanka nebo mák. Rizikový je i nadměrný příjem vápníku, vlákniny nebo fosforu.

Ani se železem to není dobré přehánět, i jím se totiž lze předávkovat. Jeho užívání v tabletách bohužel často provází zácpa, nebo naopak průjem a nevolnost. I proto je rozumné podobné preparáty konzumovat až s lekařským doporučením a nejlépe vyšetřením krve.

Přirozené zdroje železa

  • maso (nejvíce hovězí a vepřové)
  • játra (hlavně vepřová)
  • pšeničné klíčky
  • vlašské ořechy
  • ovesné vločky
  • luštěniny
  • slunečnicová a sezamová semínka

KAM DÁL: Starostka Pecková: Po premiérovi jsem chtěla, aby obcím přímo vrátil peníze, které jim vzal. Ne přes zbytečné dotace.


To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru