Rýže je dobrá, ale může být i nebezpečná. Dokáže totiž způsobit cukrovku

V rýži se prokazatelně vyskytuje polysacharid, který v naší krvi zvyšuje hladinu cukru
Zobrazit fotogalerii (2)
14.09.2020 - 15:00  

Rýže je zdravá potravina, ovšem s její konzumací by se to nemělo přehánět. Jedna jediná miska denně už může být z dlouhodobého hlediska problém. Obsahuje velké množství škrobu. Cukr, který zůstane v krvi, může následně poškodit ledviny a kvůli tomu pomalu vzniká cukrovka druhého typu.

Jedná se o rostlinu, která se může pyšnit opravdu velmi atraktivními látkami, aminokyselinami a také spoustou vitamínů. Obecně se dá říct, že se dá pokládat za jednu z nejzdravějších potravin pro žaludek vůbec, a to zejména vůči její šetrnosti.

Rozhodně není náhodou, že lékaři doporučují při nadýmání nebo různých dalších žaludečních problémech naordinovat si jeden rýžový den, aby se střeva pořádně zotavila. Co je ale paradoxní, je fakt, že rýže obsahuje velké množství sacharidů ve formě škrobu.

To potvrdila studie v rámci Harward School of Public Health v Bostonu. Její výsledky naznačují, že bílá rýže zvyšuje hladinu cukru v krvi, což může zapříčinit onemocnění nebezpečnou cukrovkou.

Co se s naším tělem děje, když často jíme rýži?

Za účely studie bylo 24 let sledováno hned 350 tisíc můžů a žen. Během tohoto období účastníci pravidelně informovali o svých stravovacích návycích. Je třeba zdůraznit, že ani jeden z nich nebyl před začátkem studie diabetik.

Nadbytek škrobu je možné z rýže do určité míry vymýt. Jednoduše rýži před vařením opláchněte v sítku se studenou vodou. Tekoucí vodu nechte na rýži lít tak dlouho, dokud z ní nepoteče čirá voda.

Nejvíce zarážející je to, že až 13 tisíc můžů a žen v období pozorování onemocnělo cukrovkou druhého typu. Při vyhodnocování dat vědci mimo to dospěli i k takovému závěru, že riziko onemocnění cukrovky druhého typu se zvyšuje, když lidé velmi často konzumují bílou rýži.

To je samozřejmě varovné zjištění a pozor by si na něj měli dát především Asiaté, kteří denní sní klidně i čtyři porce své oblíbené rýže a bez ní si jednoduše nedokáží představit svůj život. U nich se samozřejmě riziko onemocnění diabetem výrazně zvyšuje.

Jedna miska denně

V rýži se prokazatelně vyskytuje polysacharid, který v naší krvi zvyšuje hladinu cukru. Aby mohl být cukr vstřebatelný, musí pankreas produktovat dostatek inzulínu. Pokud se cukr v rámci potravin, jako je bílá rýže, velmi rychle dostane do krve, pak hladiny cukru vyletí do astronomických výšin a pankreas musí v tom případě podat výkon na hranici svých možností.

Z dlouhodobého hlediska proto jednoduše produkuje stále menší množství inzulínu. Cukr, který zůstane v krvi, může následně poškodit ledviny a díky této skutečnosti pomalu vzniká cukrovka druhého typu.

Studie ukázala, že pouhopouhá jedna miska rýže denně z dlouhodobého hlediska zvyšuje riziko možnosti onemocnění cukrovkou v průměru okolo nějakých 11 %.

Většina lidí připravuje rýži špatně

Nasypat do hrnce, zalít vodou a vařit tak dlouho, dokud se tekutina úplně nevypaří. To je způsob, který preferuje většina společnosti v případě, že tedy nevyužije jednodušší formu varných sáčků. Tento způsob je přitom velmi nebezpečný, jelikož se z potraviny nedostanou všechny škodliviny. Konzumenti si tak mohou přivodit otravu arsenikem.

Pokud chcete případným problémů předejít, pak vařte jeden díl rýže v pěti dílech vody, přebytečnou tekutinu po uvaření slijte a uvařenou rýži ještě následně propláchněte. Díky tomu se zredukuje obsah arseniku o 80 %!

Ještě lepší způsob je takový, že se rýže nechá přes noc namočená ve vodě, zasyrova se proplachuje tak dlouho, dokud není čirá, a následně se vaří. Ideálně je ale v každém případě využívat poměru 1:5.

KAM DÁL: Martin Kupka: V hnutí ANO buď přestali vnímat realitu, nebo z lidí dělají nepokrytě hlupáky.