Vápník tělo nutně potřebuje. Jeho příjem z potravinových doplňků ale způsobuje srdeční potíže

Denní příjem vápníku by měl být okolo 800 mg až 2 500 mg
Zobrazit fotogalerii (3)
01.12.2020 - 13:30  

Nedostatek vápníku se dá zjistit velmi lehce. Člověk má v tomto případě křeče, suchou pleť a dokonce může mít i srdeční problémy. Jak se ale projevuje to, když má tělo vápníku naopak více, nežli je zdrávo, a když ho přijímá z potravinových doplňků? A proč ho vlastně musíme mít tak akorát?

Zhruba jedno kilo vápníku nosíme s sebou, 99 % procent je uložených v kostech a zubech a to jedno procento se rozpustí v krvi a tkáních. Vápník neposiluje ale jen kosti a zuby, ale vlastně celý imunitní systém, snižuje také hladinu cholesterolu v krvi, zabezpečuje její srážení a celkově reguluje srdeční činnost.

Velké množství kalcia se tudíž neukládá na horší časy, naše tělo jednoduše takové množství vápníku požaduje. Pokud ho má menší množství, pak nemá jinou možnost, že sáhne do svých rezerv, které jsou právě v kostech a zubech. To je ale samozřejmě předzvěst rizika osteoporózy.

Kdy nedostatek vápníku vzniká?

Začněme u samotné průměrné dávky vápníku dospělého člověka.Doporučená denní dávka vápníku je 800 mg, u některých skupin výjimečně skupin až dvojnásobek. Vyšší potřebu mají děti a mladiství, těhotné ženy nebo staří lidé. A jak vzniká nedostatek?

Vápník je nejvýznamnějším prvkem z řady kovů alkalických zemin, lehký, velmi reaktivní kov. Autorem jeho českého, ale zároveň i slovenského názvu je Jan Svatopluk Presl. Denní příjem vápníku by měl být okolo 800 mg až 1 600 mg, velmi výjmečně to může být 2 500 mg. Pořád však ještě jde o bezpečnou dávku.

V prvé řadě je třeba si uvědomit, že žaludek absorbuje asi jen 30 % vápníku, tělo však nutně potřebuje i vitamín D3, aby vůbec dokázal tento klíčový minerál přijmout. Vysvětlení je pak takové, že kdo má problémy s nedostatkem vitamínu D3, pak má problém i s nedostatkem vápníku.

Nehledě na to, že potraviny a nápoje (proteiny, sůl, alkohol nebo káva) podporují vylučování vápníku. Jeho chronický nedostatek může následně způsobit i hormonální poruchy a diuretika.

Rizikové skupiny

Zajímavostí je, že muži jsou schopni absorbovat více z dodávaného vápníku než ženy, což je důvodem, proč nedostatek vápníku trápí právě ženy. Během těhotenství se potřeba tohoto minerálu ještě zvyšuje, což opět znamená, že těhotné a kojící matky často trpí na absenci kalcia.

Do rizikové skupiny je ale nezbytně nutné také zahrnout seniory. Právě ti jsou mimořádně rizikovou grupou.

Co se s naším tělem děje, když je ho málo?

Pokud je tohoto minerálu v našem těle málo, pak se to okamžitě projeví na svalech, typické je mimo křečí také mravenčení. Následuje kůže - ta se nedostatkem vápníku projeví tím způsobem, že začne schnout. Nedostatek se projevuje ale také lámáním nehtů a přicházejí často i nepříjemné problémy se srdcem.

Nejjednodušší cestou, jak množství vápníku v těle doplnit, je samozřejmě strava. Bohaté na vápník jsou především semena, oříšky, mléčné výrobky, celozrnný chléb, zelená zelenina, ale také minerální voda s obsahem kalcia.

Nadbytkem se může tělo i poškodit

Pokud jste zvítězili nad nedostatkem vápníku v těle, pak stále nemáte vyhráno. Může totiž klidně dojít k tomu, že ho budete mít i nadbytek. Za normálních okolností se přebytečný minerál vyloučí močí nebo stolicí.

Pokud ale máte problémy s ledvinami, může se stát, že tělo začne signalizovat únavu, mohou vás začít také trápit zažívací problémy či trable se svaly nebo dokonce i nepříjemné deprese. To je pak signál, že by člověk něco takového měl urychleně řešit, nejlépe pak pod dohledem lékaře. Vůbec nejhorší je nadbytek vápníku, který přijímáme z potravinových doplňků. Zejména infarkt myokardu je v takovém případě mnohonásobně vyšší, než když je tělo v "běžném provozu". Nic se tedy nemá přehánět, ani dávky vápníku.

KAM DÁL: Věslav Michalik: Kostlivců po minulém vedení kraje se nebojím. Ukážeme je lidem a pohřbíme.


To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru