Vysoký cholesterol: Držet dietu nestačí. Záleží také na tom, jak spíte

Na vysokou hladinu cholesterolu v krvi způsobenou nedostatkem spánku si musí dávat pozor především ženy
 

Vysoká hladina cholesterolu v krvi je pro nás velmi nebezpečná. Hlavním důvodem je to, že u tohoto stavu neexistují žádné očividné příznaky, které by nás před tímto stavem varovaly. Výši této hladiny ovlivňuje celá řada faktorů. Jedním z těchto faktorů je i spánek.

Vysoká hladina cholesterolu v krvi může vést k řadě závažných zdravotních problémů, jakými jsou například infarkt nebo mrtvice. Většina lidí se soustředí pouze na to, jak cholesterol v krvi může ovlivnit strava, ale zapomíná na to, jak ho může ovlivnit spánek. Ten přitom může být jedním z hlavních faktorů jeho vysoké hladiny.

Nedostatek spánku

Studie publikovaná v akademickém magazínu Sleep zjistila, že jak nedostatek spánku, tak i příliš spánku může negativně ovlivnit hladinu lipidů v krvi.

Zkoumali skupinu, ve které bylo 1 666 mužů a 2 329 žen. Všem účastníkům studie bylo přes 20 let. Vědci pomocí sledování této skupiny lidí zjistili, že spánek kratší než pět hodin u žen zvýšil riziko vysoké hladiny trygliceridů a nízké hladiny lipoproteinů s vysokou hustotou (HDL). To znamená, že nedostatek spánku u žen snížil hladinu "dobrého cholesterolu" a naopak zvýšil hladinu toho "špatného".

Nedostatek spánku totiž vede k větší chuti na jídla s vysokým obsahem cholesterolu, snižuje fyzickou aktivitu a zvyšuje množství stresu, se kterým se naše tělo musí vypořádat.

Zjistilo se, že ženy jsou na nedostatek spánku mnohem citlivější než muži. Ženské tělo tedy na nedostatek spánku reaguje mnohem intenzivněji.

Ve studii je také vysvětleno, že celkový zdravotní stav účastníků této studie rozhodně nelze přisuzovat pouze nedostatku spánku. Hladinu v cholesterou v krvi zvyšuje celá řada faktorů, patří mezi ně např. kouření, nezdravá strava a snížená fyzická aktivita.

Je ale také možné pomocí spánku hladinu cholesterolu také snížit. Studie zjistila, že zkoumaní, kteří upravili svůj spánkový režim tak, aby spali dostatek hodin denně, tím snížili hladinu cholesterolu v krvi.

Dalšími faktory negativně ovlivňující hladinu cholesterolu v krvi mohou být také:

  • obezita
  • snížená reakce na inzulín
  • nezdravá strava
  • nedostatek kyslíku

Jak cholesterol snížit?

Mimo dostatečné množství spánku můžete hladinu cholesterolu snížit také pomocí změn ve vašem jídelníčku. Měli byste se raději vyhnout potravinám obsahujícím velké množství nasyceného tuku. Patří mezi ně např. máslo, sýr a další plnotučné mléčné výrobky.

Zdroj: Express

KAM DÁL: Superpotravina, která pomáhá bojovat s cukrovkou. Proč jsou chia semínka tak úžasná a jak je správně připravit?