Jak na zdravé ledviny: Existují potraviny, které stojí zato zařadit do jídelníčku

Borůvky mají nízký obsah sodíku, draslíku a fosforu, jsou tedy skvělou potravinou pro ledvinovou dietu
 

Nemoci ledvin ovlivňují okolo 10 % populace. Tyto fazolovité orgány v těle zastávají mnoho významných funkcí. Jsou zodpovědné za filtraci odpadních látek, uvolňování hormonů regulujících krevní tlak a mnoho dalších základních úkolů. Jejich porucha tedy může mít fatální následky. Správnou funkci ledvin podpoříte následujícími potravinami.

Pokud jde o zdraví ledvin, jsou cukrovka a vysoký krevní tlak nejčastějšími rizikovými faktory. Existuje ale mnoho způsobů, kterými může dojít k jejich poškození. Riziko ale může zvýšit i obezita, kouření, genetika, věk a dokonce i pohlaví.

Vysoká hladina cukru v krvi spolu s vysokým krevním tlakem způsobují poškození cév v ledvinách a snižují jejich schopnost optimálně fungovat. To poté způsobuje to, že se v krvi hromadí odpadní látky, včetně odpadních látek ze stravy.

Je tedy nezbytné, aby se lidé s onemocněním ledvin řídili speciálním dietním plánem. Při problémech s ledvinami je nutné v jídelníčku omezit zejména fosfor, draslík, sodík, ale také protein.

Ideální na zařazení do takového jídelníčku jsou například tyto potraviny:

Květák

Květák je velmi výživná zelenina, která mimo jiné obsahuje třeba vitamín C, vitamín K a vitamín B folát. Taky má spoustu protizánětlivých složek, např. vlákninu.

Jedna porce vařeného květáku (124 g) obsahuje:

sodík: 19 mg

draslík: 176 mg

fosfor: 40 mg

Borůvky

Tyto bobule jsou jedním z nejlepších zdrojů antioxidantů. Obsahují i antioxidanty, které se nazývají antokyany, které vás mohou účinně ochránit před srdečními chorobami, některými druhy rakoviny a cukrovkou.

Také jsou skvělé pro ledvinovou dietu, obsahují pouze:

sodík: 1,5 mg

draslík: 114 mg

fosfor: 18 mg

Vaječné bílky

Ačkoliv jsou žloutky velmi výživné, obsahují velké množství fosforu. Do této diety se tedy hodí pouze bílky, které představují zdroj kvalitního proteinu, který ledviny nezatěžuje.

Bílky ze dvou velkých vajíček (66 g) obsahují:

sodík: 110 mg

draslík: 108 mg

fosfor: 10 mg

Česnek

To, že musí lidé, kteří mají problémy s ledvinami, omezit sodík ve stravě, znamená, že musí přestat tolik solit. Mohou mít ale pocit, že je jejich jídlo najednou bez chuti. Ideálním způsobem, jak i bez soli uvařit chutné jídlo, je přidat do něj česněk.

Obsahuje mangan, vitamín C, vitamín B6 a sloučeníny síry, které mají protizánětlivé vlastnosti.

Čtyři stroužky česneku (9 g) obsahují:

sodík: 1,5 mg

draslík: 36 mg

fosfor: 14 mg

Zdroj: Healthline

KAM DÁL: Vysoký krevní tlak lze snížit okamžitě. Vědci zjistili, který nápoj to dokáže