Zdravé plíce: Tyto potraviny vám pomohou skoncovat s dýchacími problémy

Se snížením rizika vzniku dýchacích problémů vám pomohou překvapivě i rajčata nebo dýně
 

Některé faktory, včetně pasivního kouření, toxinů a výfukových plynů v ovzduší, se mohou značně podepsat na stavu našich plic. Dobrou zprávou ale je, že to lze poměrně rychle spravit pouhou změnou jídelníčku. Některé druhy potravin jsou pro zdraví tohoto orgánu zkrátka hotový zázrak.

Tento párový orgán mohou negativně ovlivnit mimo jiné různá plicní onemocnění včetně astmatu. Výzkumy ale dokázaly, že úpravou životního stylu, včetně jídelníčku, můžeme naše plíce posílit, chránit je před poškozením a také zmírnit příznaky některých plicních onemocnění.

Některé potraviny jsou dokonce pro plicní zdraví mnohem prospěšnější než jiné. Patří mezi ně např.:

Řepa

Je dokázáno, že tato sytě zbarvená zelenina je bohatá na dusičnany, které, jak dokazují studie, přispívají ke správné funkci plic. Pomáhají uvolňovat žíly, snižovat krevní tlak a optimalizovat tak příjem kyslíku.

Dále také výzkumy poukazují na to, že je řepa bohatá i na vitamín C, draslík a karotenoidové antioxidanty, které jsou pro zdraví tohoto orgánu nezbytné.

Pepř

Toto koření je jedním z nejbohatších zdrojů vitamínu C, ve vodě rozpustné živiny, která našemu tělu prospívá svými antioxidačními vlastnostmi. Dostatečný příjem vitamínu C ze stravy je tak velmi důležitý zejména pro kuřáky.

Tento zlozvyk totiž může poškodit zásoby antioxidantů v těle, je doporučeno, aby kuřáci přijímali denně o 35 mg vitamínu C víc než ostatní.

Jablka

Studie poukázaly na to, že vyšší příjem jablek je spojován s nižším poškozením plic.

Dále také výzkumy potvrdily, že lidé, kteří konzumovali pět a více jablek týdně, na sobě pozorovali zlepšení funkce plic a snížilo se u nich riziko vzniku určitých plicních onemocnění.

Dýně

Tato sytě oranžová zelenina je plná karotenoidů, včetně beta karotenu, luteinu a zeaxanthinu, které mají protizánětlivé vlastnosti.

Studie ukazují na to, že vyšší hladina karotenoidů v krvi je spojována s lepší funkcí plic, a to u všech věkových kategorií.

Rajčata

Rajčata a produkty z rajčat jsou jedním z nejlepších zdrojů lykopenu, karotenoidu s antioxidačními vlastnostmi.

Výzkumy naznačují, že konzumace rajčat snižuje zánětlivost dýchacích cest u lidí, kteří trpí astmatem, a také je spojována se snížením rizika vzniku určitých chorob.

Zdroj: Healthline

KAM DÁL: Proč vzniká rakovina, jaké jsou rizikové faktory a můžeme nemoci svým chováním předcházet?