Zdravé srdce: Jak snížit hladinu nebezpečných tuků v krvi?

Se srdečním zdravím vám může pomoci jak zařazení většího množství vlákniny do stravy, tak i vyřazení přidaného cukru
 

Vysoká hladina triglyceridů v krvi může vést ke vzniku různých srdečních chorob, včetně infarktu. Velké množství tohoto typu tuku lze ale lehce snížit pomocí určitých změn životního stylu, včetně úpravy jídelníčku.

Triglyceridy jsou typem tuku, který se vyskytuje v naší krvi. Poté, co něco sníte, vaše tělo přemění nepotřebné kalorie právě na triglyceridy a uloží je do vašich tukových buněk, aby je mohlo později využít jako zdroj energie.

Asi 25 % dospělých lidí má zvýšenou hladinu triglyceridů v krvi, za což je považována větší hladina než 150 mg/dl. Příčinou může být obezita, cukrovka, pravidelné pití alkoholu nebo vysokokalorická dieta.

Naštěstí ale existují způsoby, jak si hladinu tohoto typu tuků v krvi snížit.

Udržujte si ideální váhu

Kdykoliv ve stravě přijmete více kalorií, než vaše tělo potřebuje, dojde k jejich přeměně na triglyceridy a uloží se do tukových zásob. Pokud se tedy budete soustředit na přiměřenou konzumaci jídla, můžete si tak účinně snížit hladinu triglyceridů v krvi.

Výzkumy ukazují že už i ztráta pouhých 5-10 % vaší tělesné hmotnosti může výrazně snížit hladinu tuků v krvi.

Omezte cukr

Přidaný cukr se objevuje ve většině průmyslově zpracovaných potravin. Není doporučeno konzumovat více než 10 % vašeho denního příjmu kalorií v podobě přidaného cukru. Studie ale zjistily, že tento typ kalorií většinou tvoří 14–17 % denního příjmu.

Běžně se vyskytuje ve sladkostech, nealkoholických nápojích a ovocných šťávách.

Cukr, který naše tělo nedokáže spotřebovat, je poté také přeměnen na triglyceridy, což může vést ke zvýšení jejich hladiny v krvi a také ke zvýšení rizika vzniku srdečních chorob.

Jezte více vlákniny

Denní příjem vlákniny můžete zvýšit zařazením více ovoce, zeleniny a celozrnných výrobků do vašeho jídelníčku. Nachází se ale také v mnoha dalších potravinách včetně ořechů, semen, obilovin a luštěnin.

Zvýšený příjem této živiny může zpomalit vstřebávání tuků a cukrů ze stravy v tenkém střevě, což také pomáhá snížit množství triglyceridů v krvi.

Jedna studie zkoumala 117 dospělých s nadváhou nebo obezitou a zjistila, že vyšší příjem vlákniny u nich opravdu dokázal snížit hladinu tuků v krvi.

Zdroj: Healthline

KAM DÁL: Parkinsonova choroba: Jaké faktory zvyšují riziko vzniku této nevyléčitelné nemoci?