Nomofobií trpí stále více lidí. I 10 minut bez mobilu pro mnohé znamená stres

Závislosti se netočí pouze kolem drog, jak by si mnozí mohli myslet, ale stále více lidí (především mladší generace) se stávají závislí na moderních technologiích. Především na potřebě mít stále u sebe mobilní telefon. Tento pocit a nutkání být stále ve styku se svým smartphonem může vést až k závislosti zvané nomofobie, která je velkým spouštěčem stresu v digitální době 21. století.

06.07.2019 - 08:00  
Nomofobie (anglicky nomophobia) je označení pro úzkostnou poruchu nebo fobii, jež spočívá v závislosti na vlastním mobilním telefonu nebo smartphonu
Zobrazit fotogalerii (3)

Chytré telefony, mobilní internet, aplikace jako Facebook, WhatsApp, Viber, Instagram, Twitter a mnohé další jsou již běžnou součástí našich životů. Umožňují nám být v neustálém kontaktu s druhými, sdílet naše názory či rychle komunikovat. Problém u mnohých ale nastává, pokud nemají přístup k online aplikacím okamžitě a teď hned. 

U mnohých lidí tak může nastat stres hraničící až s fyzickými bolestmi, jako je žaludeční nevolnost či bolesti hlavy. Výzkumy ukazují, že nomofobie je rozsáhlý fenomén, který zasahuje všechny věkové skupiny (nejvíce ale samozřejmě mladší generaci). Nomofobie je stále velmi novým termínem, takže ještě nejsou stanovené letité analýzy; v různých intenzitách trpí nomofobii až 60 % uživatelů mobilních telefonů.

Syndrom falešného zvonění

Projevy nomofobie jsou velmi blízké projevům jakékoliv jiné závislosti, včetně fyzických i psychických projevů. Potřeba mít telefon neustále u sebe a reagovat na každý nový podnět, který z něj přichází. Díky tomu jsou lidé více nesoustředění a neschopní se koncentrovat na jeden úkol, jednu myšlenku. To se pak přenáší do dalších oblastí života, jako je studium nebo pracovní výkon. Dalším nebezpečným aspektem je pak psaní zpráv při řízení, ale ani chodci nejsou v bezpečí, pokud displej telefonu přivábí řidiče natolik, že nevěnují pozornost okolí a situaci kolem sebe.

Nomofobie je z anglického nomophobia – NO MObile PHOne foBIA – fobie z toho nemít mobilní telefon.

„Mnoho lidí začíná být nervózní již po deseti minutách, kdy svůj telefon nemohou zkontrolovat. Lidé, kteří mají k nomofobii blízko, svůj telefon kontrolují i každé čtyři minuty,“ říká psycholog Mgr. Ondřej Pečený z kliniky KAPPA. Vznikat mohou i fantomové vibrace (syndrom falešného zvonění). Lidé v úzkostlivém očekávání zprávy či telefonního hovoru mají pocit, že jim telefon vibruje či zvoní, i když tomu tak není.

Další znaky nomofobie

  • Psychický i fyzický stres při vybití telefonu či ztrátě signálu a nemožnosti se připojit na wifi či data. 
  • Pocit podrážděnosti, když nemůžeme kontrolovat telefon.
  • Nemožnost odchodu z domova bez mobilního telefonu.
  • Neustálá potřeba kontrolovat pracovní e-maily během dovolené.
  • Budíte se během noci, abyste zkontrolovali svůj telefon.
  • První věcí, co po probuzení uděláte, je, že zkontrolujete mobilní telefon.
  • … pokud jste alespoň dvakrát zkontrolovali svůj mobilní telefon, během toho, co čtete tento text :)
  • Raději bez kávy než týden bez telefonu.

Podle amerického průzkumu aplikace Visible by až 50 % dotázaných ve věku 18 - 34 let se raději na týden vzdalo kávy či mytí hlavy, než by bylo bez telefonu. Což značí, že pro mnohé jsou telefony tou nejdůležitější součástí i doplňkem.

Jde závislost potlačit?

Pokud si nedokážete představit ani chvíli bez telefonu a chtěli byste s tím něco dělat a omezit tak vaši závislost, Mgr. Ondřej Pečený sepsal pár rad, které mohou pomoci závislost potlačit.

  • Vypněte všechny notifikace na aplikacích nebo využívejte nastavení jednotlivých aplikací k tomu, abyste to byli vy, kdo rozhoduje o tom, kdy a co si přečtete.
  • Zapínejte datové připojení jen tehdy, když je opravdu potřebujete. Příjemným vedlejším efektem je, že vám baterie vydrží výrazně déle.
  • Používejte i alternativní (analogové) zdroje – autoatlasy, plány měst, knihy apod.
  • Stanovte si chvíle, které budete trávit bez technologií po ruce – např. zákaz technologií v ložnici před spaním a během spánku. Ideální dobou je alespoň hodinu před spaním mobil vůbec nepoužívat.
  • Pokud se potřebujete soustředit na nějakou práci, odstraňte telefon ze svého zorného pole nebo jej otočte displejem dolů tak, abyste na displej neviděli.
Klíčová slova: