Jíte vážně zdravě, nebo si to pouze myslíte? Lidé věří spoustě nesmyslů

Dodržování stravovacích návyků je základem pro úspěšné dosažení zdravější a pevnější postavy. Dnes najdete na internetu mnoho rad, jak se stravovat, jaká pravidla dodržovat a jak dosáhnout vytčeného cíle. Jenomže spousta těchto "zaručených faktů" jsou jen bláboly a pokusy, jak z lidí vytáhnout peníze.

29.08.2019 - 08:30   |  
Čerstvá zelenina lepší než mražená? Ono to není tak jednoduché...
Zobrazit fotogalerii (5)

Někdy je až neuvěřitelné, čemu jsou lidé schopni uvěřit. Většinou jen proto, že informace vypadá "dobře" a i když je při hlubším zamyšlení holý nesmysl, v tu chvíli je to vlastně jedno. Kvůli neznalosti a studu se zeptat zkušenější kamarádky nebo odborníka hlavně dívky a ženy často týrají své tělo v přesvědčení, že pro něj dělají to nejlepší. Ve výsledku mu spíše škodí. Jaké jsou tedy největší mýty kolem hubnutí a stravy? Co je a co není zdravé?

Po cukru jste hyperaktivní

Možná nepotěšíme odpůrce cukru, ale neexistují žádné vědecké důkazy o tom, že cukr způsobuje hyperaktivitu. Děti rozhodně nejsou na oslavách více rozjančené kvůli sladkým limonádám a narozeninovému dortu.

Existuje jednoduché vysvětlení, proč jsou plné energie: jsou jednoduše šťastné. Dospělí často konzumují cukr v kombinaci s kofeinem a neuvědomují si, že nadbytek energie má na svědomí kofein, nikoliv cukr.

Med je méně kalorický než cukr

Říká se, že med je lepší a zdravější variantou než cukr, protože obsahuje vitamín B. Ale s ohledem na množství medu, který většina lidí zkonzumuje na posezení, nemá význam zmiňovat důležitou dávku vitamínů, jejichž přísun je nepatrný.

Pravdou zůstává, že med je přírodní produkt, zatímco bílý cukr je rafinovaný zpracovaný výrobek. Výživové rozdíly mezi medem a cukrem jsou však zanedbatelné. Čajová lžička bílého cukru obsahuje 50 kalorií, zatímco lžička medu má o trochu více – kolem 60 kalorií.

Nechcete přibírat? Jezte pouze do 17. hodiny

Ve skutečnosti vaše tělo neví, jaký je čas. Nezáleží ani tak na tom, kdy sníte své poslední jídlo. Mnohem důležitější je celkový příjem kalorií během dne, který by měl být pravidelný a vyvážený. Je prokázané, že lidé, kteří v průběhu dne jedno nebo více jídel vynechají a posléze se přejedí před spaním (nebo kdykoli jindy), skutečně více přibírají na váze.

A věřte, že není nic horšího než se naládovat těsně předtím, než se ukládáte ke spánku. Tělo zkrátka není schopné tento příděl potravy efektivně zpracovat. Strava je samozřejmě důležitá, ale spíše častěji než obří dávka najednou.

Hnědá vejce jsou lepší než bílá

Je záhadou, odkud vlastně tato myšlenka pochází. Možné je, že lidé hnědé barvě přisuzují přirozenost, zatímco bílá jim přijde umělá. Těžko říct. Každopádně je to nesmysl. Barva vajec závisí na plemeni kuřat, ale z hlediska nutričních hodnot jsou všechna vejce téměř stejná.

Strava slepice může skutečně ovlivnit výživovou kvalitu vajíčka, ale barva vejce opravdu nerozhoduje. Kvalitní vajíčko poznáte samozřejmě podle chuti, ale také podle barvy žloutku. Když je opravdu sytě žlutý, máte vyhráno.

Čerstvá zelenina je mnohem lepší než mražená

Mnoho lidí vnímá mraženou zeleninu jako nouzové řešení, které není plnohodnotné jako čerstvá zelenina. Pravdou ale je, že mražená zelenina je balena a zmrazena velmi brzy po sklizni, což znamená, že je zachována velká část prospěšných živin.

Nejen, že vám ušetří čas při vaření, ale někdy je dokonce lepší než zelenina čerstvá. Čerstvá zelenina v supermarketech je bohužel vystavována teplotním změnám, nepřirozenému světlu a vlhkosti. Všechny tyto faktory mají vliv na to, že daná potravina pomalu přichází o obsah vitamínů.