Boj s obezitou: Sport je třeba pečlivě vybírat, zabrat dostávají klouby i srdce

Nadváha či obezita je často „výmluvou“ mnoha lidí k tomu, aby nesportovali. A přitom sport by měl být společně se správnou životosprávou hlavní součástí zdravého životního stylu těch, kteří bojují s nadváhou. Důležité je ale umět volit vhodnou aktivitu i provedení, abychom si příliš nezatěžovali klouby či dýchací aparát. Jak na to, poradí sportovní fyzioterapeuti PhDr. Kryštof Kuba a Mgr. Petr Hafič.

22.09.2019 - 18:00  
Jaký sport je tedy pro lidi s nadváhou ideální?
Zobrazit fotogalerii (3)

Pokud chtějí lidé s nadváhou bojovat proti kilům navíc a zároveň si zlepšit celkové zdraví, tak by se měli nejdříve zaměřit na svůj jídelníček a k tomu se začali zároveň přiměřeně hýbat. Nejlepší je volit takový pohyb, který baví a přináší potěšení z postupného zlepšování. Rozhodně není dobré rovnou začínat s náročným sportem, po kterém se budou cítit frustrovaní, že jim aktivita nejde.

Když nejdou už ani zavázat tkaničky

Kdy poznáme nadváhu? Při posuzování nadváhy je dobré si spočítat osobní Body Mass Index. Na internetu je zdarma k dispozici mnoho BMI kalkulaček. Obecně se dá ale říci, že nadváha je to, když člověk má k jejímu „pocitu“ objektivní důvody – například si nemůže zavázat tkaničky, každý rok musí kupovat nové oblečení, protože ty staré věci jsou najednou malé.

"Lidé s kily navíc by si při sportu měli dávat pozor na kardiovaskulární systém, který se musí vyrovnávat s vyšší zátěží, když se člověk pohybuje s nadměrnými kily. Ve velké zátěži jsou samozřejmě i klouby dolních končetin, jako jsou kyčle a kolena," říká fyzioterapeut Mgr. Petr Hafič.

Jakému sportu se vyhnout?
"Osobně si nemyslím, že by nějaký rekreační sport byl pro lidi s nadváhou vyloženě nevhodný. Důležitá je dobrá technika a odpovídající fyzické zatížení, které se sportu vynaloží. Pokud se ale něčeho vyvarovat, tak bych se vyhnul aktivitám, které jednostranně zatěžují tělo," tvrdí Mgr. Petr Hafič.

Neskákat do toho po hlavě

Je proto vždy důležité u jakéhokoliv sportu si přidávat zatížení postupně a přirozeně tak tělo adaptovat na fyzický výkon a růst kondice. Na začátek je ideální si nejprve určit sportovní cíle, kterých lidé s nadváhou chtějí dosáhnout. Jestli se vrátí k tenisu, ujedou na kole 50 km nebo budou aktivněji plavat.

"Podle tohoto našim pacientům dáme přiměřenou zátěž a odhadneme tak i povahu člověka, který chce změnit svoji váhu. Vždy je ale dobré se před výběrem sportu poradit s odborníky a zajít si i na prohlídku ke svému lékaři, který udělá celkové zdravotní vyšetření. Z toho pak může zkušený fyzioterapeut vycházet při stavbě tréninku," vysvětluje PhDr. Kryštof Kuba.

Běh i kolo s nadváhou

Mnoho lidí trpících nadváhou se obává začít běhat, protože si nechtějí ničit své klouby. Ale i běh se dá zdravě zvládnout s kily navíc. Základní výbavou by měly být kvalitní boty, které dobře odpruží nárazy, a tím více ochrání tvrdé dopady na klouby. Ideální je běžecký trénink začít nejprve svižnou chůzí, poté do chůze zapojit i úseky běhu (tzv. indiánský běh).

Za chvilku se poměr chůze a běhu přirozeně vymění a člověk najednou zjistí, že více běhá než chodí. Dobrou volbou je například i kolo. Zde je ideální začít za pomoci cyklo trenažérů, kde lze postupně měnit zátěže a trénovat tak kardiovaskulární systém. A až postupem času vyjet do terénu. Nejlépe tam, kde je co nejvíce roviny.  

Klíčová slova: